Hjälp med Havsörings fisket Utrustning och Tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med Havsörings fisket Utrustning och Tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med Havsörings fisket Utrustning och Tips

Tja!
    Tänkte satsa ordentligt på havsöringsfisket i år. Både från båt och från land, kommer nog bli mest ifrån land då båten finns på sommarstället.
    Jag har skaffat mig en haspel och en spinn utrustning.

Haspel: Shimano Nasci 4000 på ett Berkley Phazer II 9fot 7-29g
    Spinn: Ambassadeur 6500cs Pro rocket på ett Kunnan 9fot 10-40g

spöna e kanske inga höjdare men dom får duga för tillfället. och Nasci 4000 e kanske lite stor men som sagt får duga just nu.

Vad jag vill veta nu är en hel del.

1. flätlina eller nylon? och tjocklek på den?
    om flätlina någon speciell lina och vad för nylon skall ligga i botten på rullen?

2. Beten? storlek, färger, märken på drag som funkar fint.
    vill ju fylla på med en liten arsenal med hö beten i en ny väska

3. skall jag köra med beteslås/lekandel eller helt utan?

4. Bor mittemellan Göteborg och Kungsbacka på västkusten och kommer då fiska precis i min närhet.
    Heta platser och tips för fiske efter hö i mitt närområde. syftar då på fiske från land

5. Ska till fiskemässan. något jag skall kika extra efter? Spön, Rullar, Beten, Tillbehör, Håvar??? Ja vad som!

6. Skulle vara kul å prova på bombarda till hö oxå tips länkar idéer?

Många frågor men jag har försökt rangordna dom i den ordning jag tyckte var relevant för mig.
    Jag vill verkligen satsa på hö fisket, men kan som synes mycket lite om det så ALLA tips e jätte välkomna

MVH Viktor

Helt klart ska du ha flätlina. Max 0,20 skulle jag välja. Beteslås är ju bra att ha men är inget måste ju. -30g tycker jag är perfekt. Själv har jag bara 7' spö men så fiskar jag bara från båt oxå. Jag tar oxå mer än gärna emot tips.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag kan inte råda dig i allt du frågar efter... fiskar själv på sydkusten samt runt Malmö,,,,

Kustwobblers i olika färger brukar funka fint själv kör jag mörkröda i början av säsongen för att sedan övergå till ljusare färger när vädret blir varmare,,, även grön-silver aktiga kust-wobblers går fint dom imiterar tobis,, dom flesta silver-aktiga drag som kullen och snaps funkar också fint....

Ett bombarda med pattegrisen flugor brukar ge bra utdelning....

Kör alltid Nylonlina till Öringen, vet inte riktigt varför men jag får fler napp och tappar betydligt mindre fisk med nylon-linor,,,

På din 6500 kan du köra allt från 0:32-0:40, själv använder jag trilene linor....

Haspel förstår jag mig inte på,, ser ut som en sådan spole jag köper lina på, fast dom har på något sätt fått dit en vev, kan inte heller bli klok på om det är meningen att man ska kasta ut alla dom där linbollarna man ser fiskare göra med dessa underliga rullar ??? Så där får någon annan hjälpa dig....

Kommentera

Jag skulle också säga flätlina omkring 0,15 mm ja, och att haspel är väl det de allra flesta använder till havsöring så Månssons kommentar kan du ta med en nypa salt.

Havsöringar är betydligt lättare att tappa än t.ex. gäddor och för att minska riskerna för tappad fisk finns några tumregler: Använd ett spö med tillräckligt flexig topp (vilket jag tror att ditt har) för att följa med i öringens knyckar, och så riktigt vassa, små krokar. Sedan ska slirbromsen inte vara för hårt ställd. En ca 30 cm tafs av fluorocarbon (alt. nylon) närmast betet är inte så dumt eftersom det ger lite extra stretch och är mer slittåligt än flätlina.

Beten finns det ju massor att välja mellan, och många som är rätt lika varann. Några av mina favoriter är Snaps, Vicke och Goby.

Fluga med bombarda är många gånger väl så effektivt som fisket med drag, och klart effektivare när fisken föredrar små beten. Finns massor att läsa om detta om du googlar.

Kommentera

trevligt med lite tips.
          Slänger på 0.16 flätlina på en av mina nasci spolar då, borde funka. Vad skall jag ha i botten på spolen? (jag har i stort sett alltid fiskat med nylon innan och på bla jerk utrustningen och ett par andra rullar med flätlina så har jag lämnat in i butik för linpåspolning) typ av nylon/flourcarbon, mängd samt rekomenderade knutar? om vi börjar där

Tackar på förhand

Kommentera

I botten på spolen kan du ha i stort sett vilken nylonlina som helst, den ska ju bara fylla upp rullen så att du får bra kastlängd med flätlinan. Som tafs (vilket alltså inte är något måste) är det lagom med en fluorocarbon på 0.25-0.30 mm. Linorna skarvar jag med dubbel grinnerknut, och till beteslåset använder jag då vanlig betesknut.

Kommentera

Förresten: det var ett jäkla öringpersonbästa du har för att aldrig ha fiskat havsöring!!?

Kommentera

Om du spolar på flätlinan först och sedan fyller på med nylon till rätt mängd, ta sen av linan igen och vänd på paketet med nylonen i botten,,

vilken nylon du skall ha som tafs kan du själv avgöra men ta inte för tunn lina, enbart nylon fjädrar medan tafsen får belastning både från den stumma flät-linan och fisken, den har också betydligt mindre möjlighet att fjädra före den smäller tack vare längden....

Kommentera

Prata med EL-GE eller Tajtlajn de brukar kunna ge bra tips. Brukar själv fiska i Orust trakten med hyffsat resultat dock inga giganter. Har hört att det skall finnas bra ställen i Onsala området.

Kommentera

Förresten: det var ett jäkla öringpersonbästa du har för att aldrig ha fiskat havsöring!!?
                    Ja både Borren och Öringen är rejäla saker,,,, Mina PB ligger på Hö ca:5kg och borre lite under 1,9KG

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 520 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13