Storlek på rulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlek på rulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storlek på rulle.

Finns ju som vi alla vet en mängd olika storlekar på hapselrullar allt ifrån 500 och uppåt.
    Vilken storlek på rulle använder ni till vilket fiske och varför valde ni just den storleken ni valde?
    Alltid roligt att höra vad folk har gjort för val och varför eftersom det kan skilja sig ganska mycket.

Själv kör jag med 2500stl till mitt gädd, abborr och gösfiske.
    Har egentligen ingen bra förklaring till varför jag valde den utan ville bara ha en bättre rulle än den skiten jag hade tidigare när jag återigen blev biten av det här med fiske förra året.

1000-1500 är ganska idealt för abborre, regnbåge, mindre ädelfisk. 2000-3000 för gädda, havsöring osv. Men ja, ett märke kan en 2000 rulle vara samma storlek som en 3000 rulle av annat märke, vilket är riktigt irriterande. Speciellt om man beställer på nätet!

Kommentera

Jag tycker det är viktigt att rullens storlek matchar spöet, det ska finnas en perfekt balans. Vid lättare fiske efter t.ex. abborre använder jag ofta spön omkring 7 fot med kastvikter runt 10-20g, då passar en 1000 eller t.o.m. 2500 rulle oftast bra, gärna frambromsad tycker jag personligen. Det finns mycket fina haspelrullar med lättviktsmaterial ute på marknaden, t.ex. Shimano Rarenium som är en riktigt kanonrulle, jag äger ingen ännu, men det är en dröm att fiska med. Vid gösfiske tycker jag en 2500 kan räcka, men gärna en 4000 då det oftast ligger mer i balans med det något kraftigare spöet. Vid gäddfiske funkar 4000 upp till 6000 tycker jag, större rullar är bara onödigt att använda till gäddfiske, men 4000 är ofta ett bra val. Sen när det gäller multirullar så är det lite andra storleksparametrar, men jag tycker 100 (2500) passar för lättare popperfiske etc. och att man kan gå upp till 300-400 (5000-6000) vid gös och gäddfiske. Det är ofta en smaksak, men det ska vara balans mellan spö och rulle, det är det viktigaste enligt mig.
      Zebaztian ZzZ

Kommentera

500-1000 rulle för borrefisket i mindre ädelfiskar. 2000-3000 för havsöring o lättare gäddfiske. 4000 till lite tyngre gäddfiske.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag har en 2500 rulle till allt haspel fiske, fiskar efter abborre och snipor, har multi till det riktiga gädd fisket därför saknas 4000rulle och spö till det på haspel sidan, nästa inköp på haspel fronten blir nog en 500 eller 1000 rulle

Kommentera

Jag kör 4000 penn battle till laxfiske och fiske från turbåt, använder den även till tunga drag vid kustfiske.

Kommentera

Kör uteslutande 3000/30 vid haspel.
              Varför? För att jag gillar det.

Vid multi kör jag uteslutande lågprofil - Revo Toro och Revo Elite Aurora.
              Varför? För att jag gillar det!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              276 667 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist