Jojons nya budetprojekt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jojons nya budetprojekt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jojons båt har ju två sidorutor, det är den första modellen av Ryds Camping, den andra modellen har hel sidoruta och går lite bättre isjön, tål något mer fart och är lite bredare i aktern, kostar oxå mer.

Tjockast vet jag inte vilken som är men jag har åkt en del i en -85 som är den nya modellen och känns som den är dimensionerad som en pansarvagn..
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Går den verkligen bättre i sjön? Min erfarenhet är att den äldre är stötig och jobbig i planfart men grymt stabil i trollingfart. Man kan fördela vikten hur man vill i båten utan att den kränger på den äldre modellen. Eftersom den är plant skrovad så är den en dålig vågbrytare men stabil i "rullningarna" så att säga.
      Jag lägger hellre 5 minuter extra tid på väg ut till fiskeplatsen och har en stabil båt under fisket. Ekonomiskt drar den plant skrovade formen också mindre bensin.
      Smaken som baken..?

Kommentera

Troligen så är dom väl ganska lika i sjöegenskaper men den nyare tål lite mer motor och mer fart, i trollingfart är även den nya grymt stadig tycker jag, har aldrig åkt i den äldre varianten. Stabilt byggda båtar är det i alla fall.

Kommentera

Ryys är en Ryys. Är mest kända för klena skrov och inte kraftigt byggda. Ojämnt uppbyggda i skrov är mer vedertaget. Klinkade skrov som Ryds Camping och liknande farkoster är inga fartvidunder. Är heller inte byggda för det. Men däremot kan man inhandla dom billigt. Crescent Bamse är en båt som mer passar för nätfiske än sportfiske. Slår stenhårt i sjön, fodras njurbälte för den stackare som tvingas sitta i fram. Sen är dom oftast ruttna inifrån. Att det inte fanns luftningshål gjorda. Gäller massor med äldre Crescentbåtar. Gäller att hitta senare modeller av Crescentbåtar där det kom till luftningshål.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ryds Camping är inte tunnt plastade snarare tvärtom...

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
              Då saknaden av båt blev för stor slog jag i höstas till och köpte mej en till båt. Efter att åkt styrpulpet i flera år hade jag nu större krav på båten. Bla ville jag nu åka skyddat och ha möjlighet till övernattning. Valet föll på HT-båt, en ryds camping årsm 75. Efter att ha läst lite om modellen hängde jag på trailern och åkte ner till Gävle och inhandlade mej en båt för 20 tusen som jag hittat på annons. Båten var fräsch i skrovet och med ett nästan nytt kapell så det var inte så mycket att fundera över. Inredningen var lika med noll så här hade jag lite att göra. Nya stolar beställdes och dynorna kläddes om med galon. Styrningen var modell stenålder, så även den byttes ut.

En hel del plastande framförallt i motorbrunnen men även i båten för att de nya stolarna skulle passa. Pulpeten hade en hel del hål, så den spacklades upp och lackerades om.

Budgeten var satt till 50 tusen för båt och motor. Som tur var skulle kompisen byta upp sej i motorstorlek så jag fick köpa hans honda 50 billigt. Spöhållare, mast och allehanda grejor har jag byggt själv i rostfritt. Riggar, spön och allt annat hade jag kvar sen förut, men ett nytt garmin 250 ekolod inhandlades, plus att en garmin 260 plotter står på önskelistan. Ny el har dragits i båten, den fasta tanken slets ur och har ersatts av en trycktank.

Kanske kan inspirera ngn med mitt bygge, Postar några bilder på båten och en del av arbetet. Fler bilder kommer när båten åker i sjön till helgen!!
              Hej JoJon80; Snyggt jobb! Det ser verkligen fint ut det du gjort med din gamla Ryds Camping. Vore jag du skulle jag kontakta Fiskejournalen, chefredaktör Martin Falklind (martin.falklind@fiskejournalen.se) och erbjuda honom en artikel om detta under temat Fiskebåten. Du kan gärna hälsa från mig, en av hans gamla medarbetare i Bålsta. Ring eller maila Martin idag!
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Team CWC Motala har en fräck flipper 620!

Blåmålat skrov mm, ser fin ut att fiska ifrån!
                G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Ja den ser helt ok ut! Dom har byggt en vägg med dörr till akterdäcket oxå!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
                    Hej JoJon80; Snyggt jobb! Det ser verkligen fint ut det du gjort med din gamla Ryds Camping. Vore jag du skulle jag kontakta Fiskejournalen, chefredaktör Martin Falklind (martin.falklind@fiskejournalen.se) och erbjuda honom en artikel om detta under temat Fiskebåten. Du kan gärna hälsa från mig, en av hans gamla medarbetare i Bålsta. Ring eller maila Martin idag!
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    Haha ja det skulle man kanske gjort. Men det får bli till sommaren isf. Då har jag hunnit lacka om pulpeten och inredningen också!

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                      Ryys är en Ryys. Är mest kända för klena skrov och inte kraftigt byggda. Ojämnt uppbyggda i skrov är mer vedertaget. Klinkade skrov som Ryds Camping och liknande farkoster är inga fartvidunder. Är heller inte byggda för det. Men däremot kan man inhandla dom billigt. Crescent Bamse är en båt som mer passar för nätfiske än sportfiske. Slår stenhårt i sjön, fodras njurbälte för den stackare som tvingas sitta i fram. Sen är dom oftast ruttna inifrån. Att det inte fanns luftningshål gjorda. Gäller massor med äldre Crescentbåtar. Gäller att hitta senare modeller av Crescentbåtar där det kom till luftningshål.
                      Ang ryds kvalitetsproblem så gäller det de NYA båtarna. Campingmodellerna är kända för sina rejäla skrov, var också därför valet föll på just en sådan. Att ryds var ett kvalitetsmärke under slutet av 70-talet råder det inget tvivel om. Inga fartvidunder som du skriver, men det är ju heller inte det som är avsikten med modellen. Men det perfekta budgetalternativet som trollingbåt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      775 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      256 visningar
                      0 gillar