Trolling skedar olika sorter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling skedar olika sorter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av madmats Visa inlägg
    Någon som har tips på var man kan köpa fjäderringar
    av bra kvalite till trollingskedarna.
    Helst storpack till bra pris.
    Regal säljer ett storpack 100st, men de har varit
    restade över 1 år.

Hej igen MadMats;

Jag står gärna till din tjänst och har gott om ROSCO 10 mm rostfria fjäderringar, sådana som sitter på Northern King Mag, NK-M80 och NK-28. Vad jag vet så sålde Regal dessa för SEK 1:50/st förr. Av mig kan du köpa dem för SEK 0:90/st. Räcker det med 1.000 st? Jag kan leverera 1.000 st eller fler till dig som brevpostförskott nu på tisdag den 10/4 om du beställer innan dess! Maila din beställnng av ROSCO 10 mm fjäderringar till leif.engstrom@lef.se och du har dem hos dig på onsdag eller torsdag. Gå också in på www.trumman.com och se om det finns något annat du vill locka storlaxen med!
    Use ROSCO split rings for the Big Ones!
    Old Firehand

Kommentera

Vilken fart är bäst för NK-28?
      Hej igen MadMats;Northern King NK-28 "fladdrar" bäst och fångar mest lax och öring i fartområdet 2,3 - 2,7 knop, men NK-28 fångar även fisk vid både lägre och högre farter.
      Go fort the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej igen MadMats;

Jag står gärna till din tjänst och har gott om ROSCO 10 mm rostfria fjäderringar, sådana som sitter på Northern King Mag, NK-M80 och NK-28. Vad jag vet så sålde Regal dessa för SEK 1:50/st förr. Av mig kan du köpa dem för SEK 0:90/st. Räcker det med 1.000 st? Jag kan leverera 1.000 st eller fler till dig som brevpostförskott nu på tisdag den 10/4 om du beställer innan dess! Maila din beställnng av ROSCO 10 mm fjäderringar till leif.engstrom@lef.se och du har dem hos dig på onsdag eller torsdag. Gå också in på www.trumman.com och se om det finns något annat du vill locka storlaxen med!
        Use ROSCO split rings for the Big Ones!
        Old Firehand
        Hej igen Old firehand

Nu har jag skickat en beställning av fjäderringar till dig.

Mvh madmats

Kommentera

Hej igen MadMats;Northern King NK-28 "fladdrar" bäst och fångar mest lax och öring i fartområdet 2,3 - 2,7 knop, men NK-28 fångar även fisk vid både lägre och högre farter.
          Go fort the Big Ones!
          Old Firehand
          Ok Jag ska ta och prova de få 28:or jag har så får
          man se om det är värt att skaffa fler.

Kommentera

Hej igen TamTam; Farttåligheten hos en sked beror ju på skedens vikt, längd, bredd och kupning. Purelures Big Horn kan du köra med i över 7 knop utan att den börjar snurra. Northern King "Giant" M-80 wobblar snyggt i farter upp till 6 knop eller mer. Dardevle Big Ed och Northern King Mag fiskar bäst mellan 2,3 och 3,5 knop och det är väl just i detta fartområde som Östersjöns största och flesta megalaxar fångats. Ismo har ju tillverkat några olika trollingskedar, varav en liknar den finska trollingskeden Tiura, några påminner om NK-MAG och andra Ismoskedar liknar Grizzly, Silver Streak och Dardevles Flutter Chuck Magnum samt Big Ed. Du har fiskat in dig med Ismos skedar och vet att du får lax på dem. Det verkar både genomtänkt och tryggt! Du kan dock aldrig bortse ifrån att Northern King har sedan svenska laxrekordet 1992 fångat fler 20-kiloslaxar i Östersjön än något annat trollingdrag! Northern King är ingen maskinpressad, rostfri plåtbit utan tillverkad i silverpläterad mässing med den tjockaste, handpolerade och mest glänsande silverplätering du kan hitta hos något trollingdrag. Fjäderringarna är av Roscos högsta, rostfria kvalitet och krokarna är VMC´s välkända PS7650. Är jag ute efter att slå mitt personliga laxrekord, då satsar jag på Northern King Mag och M-80 eller Purelures Big Horn och Iron Horn. Alternativ kan jag tänka mig att komplettera med några färger av Dardevles Big Ed.
            Go for the Giant Salmons!
            Old Firehand
            Hej Firehand kunde inte låta bli att ställa frågan är inte NK maskinpressad???
            Mycket knackande på fabriken där i New York då!!!
            M-80 har jag kört tycker den är för tung i godset sorry känns inte alls lika förtroendeingivande som Ismo de ligger redan i surpluslådan.
            Big ED däremot har gett några inget fel på den undrar om det inte är den som Ismo plankat mer eller mindre.
            Den stora Ismon har till och med givit öring så liten som tre kilo verkar fungera på det mesta.
            Använder oxå Silver Streak tycker den skeden är bra bortsett från målad finish som brukar flagna men de fångar fisk av och till utan tvekan, en kopia av NK (eller tvärtom)
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
              Så är det inte riktigt i Hornavan. Bästa färgerna som vi har prövat är Sal41 och tror dom heter Sal47 och Sal50 ena är chrome och lila på ryggen med ränder och den andra är perl och rosa med prickar. Men Bomberna har inte fiskat bättre eller sämre än skedar som dom flästa fiskar med här uppe. Funkar inte skedarna så funkar wobbler med är man inte på rätt ställe vid rätt tidpukt så spelar det nog inte någon roll vad som sitter på.

Tallar man om att man fiskar med wobblwr så tror alla här uppe att man fiskar med en Rapala Eller om man fiskar med skeddrag så tror dom det ör en Laxbörting eller en Toby
              Hej Team Char; Sommaren 2004 var senast jag var uppe i Hornavan och trollade. Största öringen då vägde 4,3 kilo och största rödingen 3,8 kilo. De bästa Bomber-färgerna i Special Salmon Colors-serien du provat sålde jag på 1980-talet.

Bombers SAL41 (Chrome, Blue Back-Eye-Bars) var silverkromad med blå rygg, blått huvud, blå firetigerränder på sidorna och svart öga med gul pupill.

Bombers SAL47 (Chrome, Red Head and Scale) var silverkromad med rött huvud, röda fläckar utefter rygg och sidor samt gult öga med svart pupill.

Bombers SAL50 (Chrome, Green Back, Black and Yellow Bars) var guldkromad med grön rygg, svart huvud med gult öga och svart pupill, svarta och gula diagonalränder över rygg och sidor.

En av färgerna du syftar till är troligtvis en av mina solnedgångsfavoriter i Vänern, Bombers SAL45 (Chrome Purple Back) som var silverkromad med lila rygg, gula ögon med svarta pupiller.

Närmast din andra beskrivning tror jag är Bombers SAL9 (Pearl White, Pink Spots) som var pärlvit med rosa fläckar, svart huvud med gult öga och svart pupill.
              Det kan också vara Bombers SAL23 (White, Chartreuse-Blue-Pink Spots) som var vit med gula, blå och rosa fläckar samt blått huvud med gult öga, svart pupill och en svart markering runt ögat.

Nästa gång du beställer Bomber wobbler hos www.trumman.com kan du fråga om det kan finnas kvar något färgblad eller katalog med alla gamla Bombers "Special Salmon Colors". Jag tror att jag har några färgblad och någon gammal katalog kvar från åren 1975 - 1989.
              Go for the big Salvelinus Alpinus!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Hej Firehand kunde inte låta bli att ställa frågan är inte NK maskinpressad???
                Mycket knackande på fabriken där i New York då!!!
                M-80 har jag kört tycker den är för tung i godset sorry känns inte alls lika förtroendeingivande som Ismo de ligger redan i surpluslådan.
                Big ED däremot har gett några inget fel på den undrar om det inte är den som Ismo plankat mer eller mindre.
                Den stora Ismon har till och med givit öring så liten som tre kilo verkar fungera på det mesta.
                Använder oxå Silver Streak tycker den skeden är bra bortsett från målad finish som brukar flagna men de fångar fisk av och till utan tvekan, en kopia av NK (eller tvärtom)
                Hej TamTam; Nästan alla drag är stansade, maskinpressade eller sandgjutna. Det stämmer att flertalet av Northern King´s trollingdrag är formpressade i maskin och därefter bearbetade för hand. Slutligen är de försilvrade och handpolerade för att uppnå den extremt fina, lockande lystern.

Ja, Northern Kings NK Giant M-80, som är 150 mm långt och väger hela 34 gram fordrar ganska hög trollingfart för att wobbla riktigt bra. Den är speciellt framtagen för att kunna fånga Alaskas King Salmon, riktigt stor kanadaröding och Östersjöns megalaxar. NK M-80 går utmärkt att kasta med också!

Innan jag 1990 började sälja Northern King här i Sverige sålde jag Eppinger Flutter Chuck, Flutter Chuck Magnum, Big Ed och andra Eppingerdrag hela 1980-talet. De första Big Ed-dragen var ganska tjocka och tunga de också. Senare blev de tunnare med kulhamrad eller knottrig yta.

Att silvret på Silver Streak och Diamond King flagar redan i betesboxen innan de sett en lax kan bero på den enormt tunna silverpläteringen hos dessa fabrikat i jämförelse med Northern King, vars silverplätering är flera gånger så tjock som konkurrenternas.

Å andra sidan har Northern King också haft problem något år med de målade dragen de år som de även plastade dem utanpå målningen. Då åkte alltihop av som att ta av en för stor skjorta. Det bästa man kunde göra då var att stoppa de färgflagande NK-dragen i en hög glasburk med aceton och skaka tills all färg lossnat. Sedan kunde man diagonallimma fast någon av Northern Kings alla lockande reflextaper. Hokus Pokus och man har en ny, lockande laxmagnet!
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Den här är bra:
                  Att silvret på Silver Streak och Diamond King flagar redan i betesboxen innan de sett en lax kan bero på den enormt tunna silverpläteringen hos dessa fabrikat i jämförelse med Northern King, vars silverplätering är flera gånger så tjock som konkurrenternas.
                  Spelar nog ingen roll hur tjock pläteringen är det är den som är problemet till att det flagnar helt enkelt en för glatt yta att fästa på.
                  Ta inte illa upp Firehand respekterar dej högt men ibland blir det för mycket försäljarsnack mvh

Kommentera

Har en VHF dock inget speciellt anropsnamn än.
                    Ska väl gå någon VHF-kurs snart, men ser du en vit/gul Flipper 620 med Suzuki DF115
                    kan du prova att ropa på masse. Vad har du själv för båt och anrop vore trevligt att höras. Nödhamnen ska jag kolla upp.
                    Sofiero går bra som anrop mindre vit HTbåt nödhamnen ligger strax sydost till ost fyren Grisblänkan nordvästsidan riktigt fin perfekt för en kvällswhisky och lite grilla kanske, har för tillfället något liten båt för alla extragrejor men arbetar på det, vi ses där mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      Den här är bra:
                      Spelar nog ingen roll hur tjock pläteringen är det är den som är problemet till att det flagnar helt enkelt en för glatt yta att fästa på.
                      Ta inte illa upp Firehand respekterar dej högt men ibland blir det för mycket försäljarsnack mvh
                      Hej igen TamTam; Ursäkta mig och tack för det vänliga påpekandet! Min, i vissas ögon, pregnanta stil att skriva är nog mera gammal vana än utstuderat försäljarsnack. Är det någon fiskepryl eller annat jag är riktigt nöjd med brukar jag påtala fördelarna. Silverpläteringen sitter bra på Northern King-dragen, även om silvret svartnar av oxid med åren. Då kan man för att få tillbaka lystern putsa dragen med Autosol, Fakopol eller vanlig tandkräm. Undvik stålull som är rena döden för alla försilvrade beten!
                      Go for the Big Ones!
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      5 svar
                      425 visningar
                      0 gillar