Trolling skedar olika sorter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling skedar olika sorter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av madmats Visa inlägg
    Jag har ett gäng Grissly skedar sedan tidigare
    och ropade i några på Tradera i veckan.
    Dessa visade sig vara tjockare i godset än de övriga.
    De var också märkta Planer special.
    Är det någon tidig modell som sedan modifierats?
    Någon som vet?
    De simmar förmodligen olika i vattnet.
    Hej MadMats; Tillåt mig våga mig på några vilda gissningar? Grizzlys Planer Special trollingskedar är nog framtagna för "oblyat" planerboardsfiske?
    De håller sig nog någon meter under ytan och klarar troligtvis farter upp mot 4 knop utan att börja snurra, men de kanske också slutar att wobbla om farten går under 2 knop? Testa och berätta gärna vad du kommer fram till!
    One day spent fishing adds another day to your life!
    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av madmats Visa inlägg
      Fortfarande ingen som har information angående Trophy spoon?
      Hej igen MadMats; Den som kan ge dig bästa informationen om Trophy Spoon är Pär Lindberg hos Normark Scandinavia. Vad jag hört och läst har Pär Lindberg tagit ett gäng skapliga laxar på just Trophy Spoon.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
        Jo visst sjutton är det så att alla har har olika favoriter, min favorit på vandrarna är Ismo Magnum målad Grön och gul och på uppväxarna Raptor gul/blå med reflex.

NK4D är oxå riktigt bra till vandrarna går skitbra i 2,5 knop men börjar snurra vid 2,6 (testade i söndags) precis när den nästan börjar snurra så går den som allra bäst, när jag fiskar vandrare i år så blir det nog tre Ismo Magnum, tre Ismo Quack, tre NK4D samt en vild Raptor i mitt släp, då gäller det bara att trimma så dom funkar ihop, dom tre Ismo Quack kan jag byta ut mot NK Mag efter några timmar.
        Hej Joj; När jag hade butiken Trumman Sportfiske på Hornsgatan 78 i Stockholm fick jag av Ismo personligen flera ex av alla hans vanligaste färger både av Ismo King och Ismo Magnum samt många kombinationer av gröna, gula, blå orange och röda, men jag har inte lyckats något vidare med dem. Visst fick de simma massor av timmar på alla tänkbara platser bakom båten, men så fort jag bytte till en Northern King Mag i EM, GC eller S4 så small det på en lax. Speciellt EM var en riktig laxmagnet både i Pukaviken och runt Landsort! Det här är ju närmare tio år sedan. Idag har laxens vanor kanske förändrats och även jag skulle med lite flax kanske lyckas lura en lax att suga i sig ett av mina gamla Ismodrag? Vem vet?

Över till Northern King NK-4D som för mig är ett bete speciellt framtaget för lågfartstrolling under 2,0 knop även om du kan köra lite snabbare om du byter ut den rostfria 4/0 Mustad enkelkroken till en 1/0 VMC ConeCut PS7650 trekrok eller motsvarande Gamakatsu. Kanske är det den "vilda gången" på NK-4D som lockat dig att testa den? NK-4D tog ju en hel del smålax i Vänern och Vättern vid introduktionen 1993, men sedan har det varit ganska tyst om detta trollingbete. Personligen rekommenderar jag dig att testa NK-A-MAG Aluminium Flasher i beprövade färger. Den fiskar bra på "uppväxarna" enligt ett flertal av varandra oberoende rapportörer. Byt ut NK-4D mot NK-A-MAG och jag är helt övertygad om att du kommer att förbättra dina fångsresultat! Har du testa NK-MAG i Hologramfärgerna? De har gått fint på "smålaxarna" i Gävlebukten och Lövstabukten sedan vi (frugan och jag) började fiska där 1990.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Ps. Hur gick trollingfisket i söndags? Ds.

Kommentera

Fisket i söndags gick inge bra men det var mest en test av nya båten, jag kröp runt och kollade överallt så det inte fanns några läckor, jag hade dessutom feber och var förkyld så jag var inte speciellt aktiv.

Den lokala fiskeaffären har tyvärr inget större utbud av trollingskedar så det är lite klurigt att hitta färger och modeller.

Här nere funkar Ismo Magnum otroligt bra på vandrare så den e given är dessutom väldigt fart tålig så det funkar bra i blåsigt väder.

Helt rätt så det den vilda och ettriga gången som jag gillar med NK4D, gillar dessutom storleken.
          http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Vad jag vet ska det finnas bra boende och ramp vid Singö Camping har inte undersökt själv men fått det påpekat iafall, dessutom ska det finnas fin naturhamn på nån litet större ö ca 3 distans (nord)väst Understen perfekt för övernattning i området (dvs om man är fisklös första dagen inget ovanligt direkt)
            Apropå tillgänglighet vid ramp prova Baggerud på en helg när fisket är hett halva Värmland står i kö gäller att vara morrontidig då!!
            Tror inte att campingen har någon egen ramp.
            Rampen som har använts vad jag vet är en naturramp.
            Den har dock blivit sönderkörd av någon trollare vilket gjort
            rampägaren arg. Intressant det där med naturhamnen. Får kolla på sjökortet var den kan tänkas ligga. I värsta fall
            får man väl sjösätta vid Grisslehamn.
            Senast ändrad av madmats; 2007-04-05, 19:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              madmats vad har du för anrops ID på VHFen? kanske vi hörs där i området ett tips för övernattning vid Landsort är norra nödhamnen på västsidan vi ligger om vi är där längst in mvh
              Har en VHF dock inget speciellt anropsnamn än.
              Ska väl gå någon VHF-kurs snart, men ser du en vit/gul Flipper 620 med Suzuki DF115
              kan du prova att ropa på masse. Vad har du själv för båt och anrop vore trevligt att höras. Nödhamnen ska jag kolla upp.
              Senast ändrad av madmats; 2007-04-05, 20:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej MadMats; Tillåt mig våga mig på några vilda gissningar? Grizzlys Planer Special trollingskedar är nog framtagna för "oblyat" planerboardsfiske?
                De håller sig nog någon meter under ytan och klarar troligtvis farter upp mot 4 knop utan att börja snurra, men de kanske också slutar att wobbla om farten går under 2 knop? Testa och berätta gärna vad du kommer fram till!
                One day spent fishing adds another day to your life!
                Old Firehand
                Ja det verkar logiskt. Hittade en fiskekatalog idag från -03 där det stod
                att man hade bytt material för att få jämnare kvalite på betet.

Kommentera

http://cremo.ezyserver.se/sv/sportfiske/salmonv23.htm fan vilken bra trollingbåt...
                  http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
                    Trevligt att det finns båttillverkare som satsar på oss trollingfiskare.
                    Rejält akterdäck.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Joj; När jag hade butiken Trumman Sportfiske på Hornsgatan 78 i Stockholm fick jag av Ismo personligen flera ex av alla hans vanligaste färger både av Ismo King och Ismo Magnum samt många kombinationer av gröna, gula, blå orange och röda, men jag har inte lyckats något vidare med dem. Visst fick de simma massor av timmar på alla tänkbara platser bakom båten, men så fort jag bytte till en Northern King Mag i EM, GC eller S4 så small det på en lax. Speciellt EM var en riktig laxmagnet både i Pukaviken och runt Landsort! Det här är ju närmare tio år sedan. Idag har laxens vanor kanske förändrats och även jag skulle med lite flax kanske lyckas lura en lax att suga i sig ett av mina gamla Ismodrag? Vem vet?

Över till Northern King NK-4D som för mig är ett bete speciellt framtaget för lågfartstrolling under 2,0 knop även om du kan köra lite snabbare om du byter ut den rostfria 4/0 Mustad enkelkroken till en 1/0 VMC ConeCut PS7650 trekrok eller motsvarande Gamakatsu. Kanske är det den "vilda gången" på NK-4D som lockat dig att testa den? NK-4D tog ju en hel del smålax i Vänern och Vättern vid introduktionen 1993, men sedan har det varit ganska tyst om detta trollingbete. Personligen rekommenderar jag dig att testa NK-A-MAG Aluminium Flasher i beprövade färger. Den fiskar bra på "uppväxarna" enligt ett flertal av varandra oberoende rapportörer. Byt ut NK-4D mot NK-A-MAG och jag är helt övertygad om att du kommer att förbättra dina fångsresultat! Har du testa NK-MAG i Hologramfärgerna? De har gått fint på "smålaxarna" i Gävlebukten och Lövstabukten sedan vi (frugan och jag) började fiska där 1990.
                      Go for the Big Ones!
                      Old Firehand

Ps. Hur gick trollingfisket i söndags? Ds.
                      Hej Old Firehand
                      Har du fiskat mycket i Gävlebukten?
                      Vore trevligt att höra om lite fångster som kanske kan inspirera mig till kommande säsong. Har själv nött en hel del de senaste åren utanför Eggegrund i Gävlebukten
                      utan resultat. Vet att laxen finns där!
                      PS Har det löst sig med wiggler vill gärna fortsätta handla Nk av dig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman