Trolling skedar olika sorter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling skedar olika sorter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av madmats Visa inlägg
    Hej Old Firehand
    Har du fiskat mycket i Gävlebukten?
    Vore trevligt att höra om lite fångster som kanske kan inspirera mig till kommande säsong. Har själv nött en hel del de senaste åren utanför Eggegrund i Gävlebukten
    utan resultat. Vet att laxen finns där!
    PS Har det löst sig med wiggler vill gärna fortsätta handla Nk av dig.
    Hej MadMats; Ja, jag har fiskat både ofta och länge i Gävlebukten. Norr om Eggegrund har det "fläckvis" fångats en del vandringslax och uppväxare. Utanför Björns Fyr österut mot Örskär och söderut mot och förbi Forsmark går ett stråk där både havsörings- och laxfisket tidvis kan ge resultat. Här liksom på många andra platser i Östersjön gäller det att nöta, nöta och återigen nöta. Vi fick bra med både havsöring och lax mellan 1992 och 1998, men sedan blev det bara fler och fler timmar mellan varje laxkontakt. Under de tre senaste åren har det gått ända upp till fem trollingdagar mellan varje laxhugg! Kanske ingen tröst, men det är ingen trängsel utan ganska glest mellan trollingbåtarna i Gävlebukten jämfört med "svärmen" runt Landsort.

Nej, med Wiggler har det inte löst sig. De vägrar att leverera förordern vi beställde i november förra året. Vi har ett flertal oreglerade kreditnotor hos dem och har alltid betalt våra fakturor punktligt.

Du är alltid välkommen att köpa Northern King och andra "godsaker" hos www.trumman.com! Vi är mycket välsorterade när det gäller alla modeller och färger av Northern King och Bomber.

Booyah spinnerbaits, Cotton Cordell, Creek Chub, Excalibur, Heddon, Rebel, Smithwick, LEF Candy, Cisco Kid, Suick, Off Shore, Purelure och Swim Whizz wobbler har vi på lager så att vi klarar att leverera hela 2007 utan att bli rena i annat än några uddafärger.
    Someday we´ll take the Big Ones!
    Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2007-04-06, 15:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej MadMats; Ja, jag har fiskat både ofta och länge i Gävlebukten. Norr om Eggegrund har det "fläckvis" fångats en del vandringslax och uppväxare. Utanför Björns Fyr österut mot Örskär och söderut mot och förbi Forsmark går ett stråk där både havsörings- och laxfisket tidvis kan ge resultat. Här liksom på många andra platser i Östersjön gäller det att nöta, nöta och återigen nöta. Vi fick bra med både havsöring och lax mellan 1992 och 1998, men sedan blev det bara fler och fler timmar mellan varje laxkontakt. Under de tre senaste åren har det gått ända upp till fem trollingdagar mellan varje laxhugg! Kanske ingen tröst, men det är ingen trängsel utan ganska glest mellan trollingbåtarna i Gävlebukten jämfört med "svärmen" runt Landsort.

Nej, med Wiggler har det inte löst sig. De vägrar att leverera förordern vi beställde i november förra året. Vi har ett flertal oreglerade kreditnotor hos dem och har alltid betalt våra fakturor punktligt.

Du är alltid välkommen att köpa Northern King och andra "godsaker" hos www.trumman.com! Vi är mycket välsorterade när det gäller alla modeller och färger av Northern King och Bomber.

Booyah spinnerbaits, Cotton Cordell, Creek Chub, Excalibur, Heddon, Rebel, Smithwick, LEF Candy, Cisco Kid, Suick, Off Shore, Purelure och Swim Whizz wobbler har vi på lager så att vi klarar att leverera hela 2007 utan att bli rena i annat än några uddafärger.
      Someday we´ll take the Big Ones!
      Old Firehand
      Det är väl bara att nöta på!
      Fisket verkar ha varit mycket bättre överlag på 90-talet. Man blir helt sjuk
      när man läser -98 års fångststatestik från tex Landsort med omnejd. Mängder
      med 20+ laxar. Kan fisket någonsin bli lika bra igen?
      Tråkigt det där med Wiggler.

Kommentera

Någon som har tips på var man kan köpa fjäderringar
        av bra kvalite till trollingskedarna.
        Helst storpack till bra pris.
        Regal säljer ett storpack 100st, men de har varit
        restade över 1 år.

Kommentera

Ursprungligen postat av madmats Visa inlägg
          Någon som har tips på var man kan köpa fjäderringar
          av bra kvalite till trollingskedarna.
          Helst storpack till bra pris.
          Regal säljer ett storpack 100st, men de har varit
          restade över 1 år.
          Du kan få köpa av mig om dom kommer dom jag har bestält det är Rosco rostfria samma som sitter på NK skedarna

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
            Du kan få köpa av mig om dom kommer dom jag har bestält det är Rosco rostfria samma som sitter på NK skedarna
            Det låter bra. Hur många har du beställt och vad blir det för pris?

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
              Fisket i söndags gick inge bra men det var mest en test av nya båten, jag kröp runt och kollade överallt så det inte fanns några läckor, jag hade dessutom feber och var förkyld så jag var inte speciellt aktiv.

Den lokala fiskeaffären har tyvärr inget större utbud av trollingskedar så det är lite klurigt att hitta färger och modeller.

Här nere funkar Ismo Magnum otroligt bra på vandrare så den e given är dessutom väldigt fart tålig så det funkar bra i blåsigt väder.

Helt rätt så det den vilda och ettriga gången som jag gillar med NK4D, gillar dessutom storleken.
              Hej igen Joj; Den som tillverkade och introducerade Northern King i USA, Pat Distaffen var en välkänd trollingfiskare och Grand Derbyvinnare i de stora sjöarna. Pat berättade många givande knep för mig som varit bra när allt annat slagit slint. En av Pats absoluta favoriter var NK-28 BKS (svart/silver). Pat berättade att först så såg laxen NK-28án (silversidan), sedan såg laxen ingenting (svarta sidan), så såg laxen NK-28án igen (silversidan), sedan såg laxen ingenting (svarta sidan). Nästa gång laxen såg NK-28án så small det!

Pat berättade också vid flera tillfällen att det i USA köptes fler NK-28 och DL-28 än av alla de andra Northern King-storlekarna tillsammans. Här i Sverige köps det flest NK-MAG troligtvis på grund av Östersjölaxens "matvanor" och trollingfiskarnas grundmurade förtroende för NK-MAG. I Vänern, Vättern och norrlandssjöarna fiskas det mest med wobbler som ABU Killer, Bomber och Rapala. I "Lappträsk" är Rapala försäljningsmässigt helt överlägsen alla andra wobbler tillsammans. Får en öring i Hornavan undantagsvis syn på en Bomber 15A-PTBO eller SAL4 så tjuter det i närmaste rullen!
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              Senast ändrad av Old Firehand; 2007-04-06, 20:16.

Kommentera

Hej igen Joj; Den som tillverkade och introducerade Northern King i USA, Pat Distaffen var en välkänd trollingfiskare och Grand Derbyvinnare i de stora sjöarna. Pat berättade många givande knep för mig som varit bra när allt annat slagit slint. En av Pats absoluta favoriter var NK-28 BKS (svart/silver). Pat berättade att först så såg laxen NK-28án (silversidan), sedan såg laxen ingenting (svarta sidan), så såg laxen NK-28án igen (silversidan), sedan såg laxen ingenting (svarta sidan). Nästa gång laxen såg NK-28án så small det!

Pat berättade också vid flera tillfällen att det i USA köptes fler NK-28 och DL-28 än av alla de andra Northern King-storlekarna tillsammans. Här i Sverige köps det flest NK-MAG troligtvis på grund av Östersjölaxens "matvanor" och trollingfiskarnas grundmurade förtroende för NK-MAG. I Vänern, Vättern och norrlandssjöarna fiskas det mest med wobbler som ABU Killer, Bomber och Rapala. I "Lappträsk" är Rapala försäljningsmässigt helt överlägsen alla andra wobbler tillsammans. Får en öring i Hornavan undantagsvis syn på en Bomber 15A-PTBO eller SAL4 så tjuter det i närmaste rullen!
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                Vilken fart är bäst för NK-28?

Kommentera

I Vänern, Vättern och norrlandssjöarna fiskas det mest med wobbler som ABU Killer, Bomber och Rapala. I "Lappträsk" är Rapala försäljningsmässigt helt överlägsen alla andra wobbler tillsammans. Får en öring i Hornavan undantagsvis syn på en Bomber 15A-PTBO eller SAL4 så tjuter det i närmaste rullen!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  Så är det inte riktigt i Hornavan. Bästa färgerna som vi har prövat är Sal41 och tror dom heter Sal47 och Sal50 ena är chrome och lila på ryggen med ränder och den andra är perl och rosa med prickar. Men Bomberna har inte fiskat bättre eller sämre än skedar som dom flästa fiskar med här uppe. Funkar inte skedarna så funkar wobbler med är man inte på rätt ställe vid rätt tidpukt så spelar det nog inte någon roll vad som sitter på.

Tallar man om att man fiskar med wobblwr så tror alla här uppe att man fiskar med en Rapala Eller om man fiskar med skeddrag så tror dom det ör en Laxbörting eller en Toby

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                    Tapsa skrev ju en artikel i Fiske För Alla om farter.Han körde alltid i 2.5knop och körde med följande på sina spön.NK-mag trekrok.Ismo magnum två fjäderrringar 4/0 enkelkrok och Pirate 3st fjäderringar 4/0 enkelkrok.Jag har varit sugen på att testa Landsort men verkar inte vara min grej då det är för långt mellan huggen.Kanske sila mygg och svälja kameler?jag körde på Sommen i somras i fyra dagar utan ett hugg.
                    Orkar du köra Sommen fyra dagar utan ett hugg så kan du nog orka
                    med Landsort.
                    Det tog mig fyra dagar att få min första lax vid Landsort.
                    Gäller bara att pricka rätt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                      Är du nöjd med kölarna? Har inte kvar din mail.Ett tips killen du hämta kölarna hos är tv-reparatör så har du en trasig tv,video eller stereo så kan du kontakta honom.
                      Bra att veta ifall tv:n pajar!
                      Har inte hunnit prova kölarna eftersom jag försöker få nya båten klar. Åker i alla fall ner till Vänern om två
                      veckor för att fiska in båten. Kommer nog behöva justera om pulkorna med de nya kölarna gissar jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman