båtkörkortet!!!!??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

båtkörkortet!!!!???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gynther_83 Visa inlägg
    Ska man ha körkort för alla båtar eller vid vilken storlek går gränsen?

MVH Kristian
    Känns ju otroligt imponerande att en 15-åring får köra en ålandsfärja men inte en vattenskoter förrän efter 18-årsdagen, suck.

Vet inte om detta är aktuellt fortfarande källa:

Tre klasser

Klass 1 krävs för att framföra en båt som är över tio meter lång och som kan göra 15 knop. Åldersgränsen för Klass 1-kortet blir 15 år.

Klass 2 kommer också det att ha en 15-årsgräns. Det ska gälla för båtar med en längd på 12 meter eller längre och med en bredd på minst fyra meter. Detta är vad som i dag omfattas av skepparexamen.

Klass 3 krävs för alla båtar med en högsta fart på mer än 30 knop. Åldersgränsen föreslås bli 18 år.
    Ola

Kommentera

Blir mer och mer deprimerad efter att som skrivits.
      Har letat utbildning häromkring den senaste tiden. Men OM den blir och det beror på hur många som anmäler sig så är det ca 10 mil att pendla varje gång. Då blir det dyrt.

Som sagt farsan är 54 år och 10 mån när det införs. Han har lärt mig hur man uppför sig på sjön. Att man inte ska orsaka svallvågor åt nån annan osv. Han är enligt förslaget en sämre kapten än sin kusin som aldrig varit ute i en båt i hela sitt liv. Nu toppar farsans båt inte mer än 20 knop men ändå.

Mitt team blev under trolling omkörda av en segelbåt som använde motor på lelången. Alla på tävlingen hade blivit informerade om vilka regler som gällde på sjön om nu någon glömt kolla upp dessa. Men denna segelbåt försökte på alla sätt preja upp oss på land. Fast han kom bakifrån, med motor och i betydligt högre fart än oss. Och farleden var här minst 500 meter bred. Så båtkörkortet borde även gälla seglare.(han hade oss på hö sida)

Tycker som jag skrev innan att båtkörkortet är bra OM de inför diverse andra restriktioner samtidigt. SOM extra behörighet för stockhomare som vistas utanför 50 skylten, alla försäljare, osv.............

Annars är det bara ett slag i luften då det finns tillräckligt med idioter i det här landet ändå.
      Senast ändrad av Fiskarn0383; 2008-11-09, 00:51. Anledning: glömde tillägga att han hade oss på hö sida

Kommentera

Kommer nog inte att ta det, har bara en gammal gäddracer som inte är värd att försäkra, samt så har jag ganska många års erfarenhet av att vara på sjön, och så är det knappt nån annan trafik på sjön där jag bor. Och har bara sett kustbevakningen en enda gång på dem 10år jag har vistas på sjön.

Kommentera

om olyckan skulle vara framme så är det vatten o bröd i många år

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
            Blir mer och mer deprimerad efter att som skrivits.
            Har letat utbildning häromkring den senaste tiden. Men OM den blir och det beror på hur många som anmäler sig så är det ca 10 mil att pendla varje gång. Då blir det dyrt.

Som sagt farsan är 54 år och 10 mån när det införs. Han har lärt mig hur man uppför sig på sjön. Att man inte ska orsaka svallvågor åt nån annan osv. Han är enligt förslaget en sämre kapten än sin kusin som aldrig varit ute i en båt i hela sitt liv. Nu toppar farsans båt inte mer än 20 knop men ändå.

Mitt team blev under trolling omkörda av en segelbåt som använde motor på lelången. Alla på tävlingen hade blivit informerade om vilka regler som gällde på sjön om nu någon glömt kolla upp dessa. Men denna segelbåt försökte på alla sätt preja upp oss på land. Fast han kom bakifrån, med motor och i betydligt högre fart än oss. Och farleden var här minst 500 meter bred. Så båtkörkortet borde även gälla seglare.(han hade oss på hö sida)

Tycker som jag skrev innan att båtkörkortet är bra OM de inför diverse andra restriktioner samtidigt. SOM extra behörighet för stockhomare som vistas utanför 50 skylten, alla försäljare, osv.............

Annars är det bara ett slag i luften då det finns tillräckligt med idioter i det här landet ändå.
            Du kan enkelt läsa in ett förarbevis på distans/självstudier, beställ en CD med kursen och allt material inkl grafiska övningsexempel så behöver Du bara åka till slutprovet för det måste göras för en examinator.

Kolla här: http://www.sjoassistans.se/show.php?id=1170117

Hmm den segelbåtssskepparen hade råkat illa ut om KBVsett det tilltaget, bryter mot flera regler att göra så, tyvärr inser inte vissa segelbåtsförare att deras segelbåt blir en motorbåt när de tar ner seglen och startar motorn och att de då ska uppträda som en motorbåt och att alla speciella undantag som gäller för segelbåt unde segel upphör att gälla
            Senast ändrad av Rospigg; 2008-11-09, 10:32.

Kommentera

Ska bli intressant att se vilket försäkringsbolag som blir först med att försäkra båtar som ägs och brukas av personer utan ev. förarbevis... om det blir nån ändring överhuvudtaget... Hittills vet jag inte något bolag som tackat nej till stålar, och IF ger ju idag bara ca 200:- i rabatt helåret till "båtkörkortsinnehavare". Det visar ju lite hur dom värderar ett förarbevis. Och att någon myndighet ska kunna tvinga bolagen att nobba borde ju vara svårt då de redan idag kan göra avsteg från lagkrav. Jag är helt säker på att försäkringsbolagen ser att alla båtar i landet vore försäkrade, Båtkörkort eller ej...

Kommentera

De flesta med "gammbåtar" kör ju oförsäkrat så de påverkas
                inte av eventuella utspel från försäkringsbolagen .

Kustbevakningen existerar inte i glesbefolkade kuster .

Varför ska man då slänga ut dyra pengar på en behörighet
                som saknar praktiskt värde ??

Folk kommer fortfarande att köra onyktert eller klantigt
                oavsett om de har körkort , titta bara på biltrafiken .....
                Spiggpimplare

Kommentera

Det som är av intresse vad gäller båtförsäkring är inte på något sätt vad som gäller idag. Det verkligt intressanta är vad som kommer att gälla när denna nya lagen kommer på banan.

Kan nog utan större fantasi spå att det kommer att skita sig med att få försäkra båten om man inte kan visa upp relevant behörighet.

Som jag skrivit förut är försäkringsbolagen av naturen jävligt giriga som inte gärna skiljs från sina pengar och får de en lag som de kan använda till sin fördel kommer det vara oväsentligt vad man man anser om båtkörkortets vara eller inte vara. Vill man ha sin egendom försäkrad är det bara att bita i det sura äpplet och fixa behörigheten.

Argument som att det är glest mellan dem som kan komma att utföra kontrollen av båtkörkortet håller överhuvudtaget inte. Visst, om ingen olycka eller stöld inträffar kan man väl vara utan båtkortet. MEN om olyckan är framme blir det till att gräva djupt i plånboken för inte fan kommer försäkringsbolagen att idka välgörenhet och av medlidande för den olycksdrabbade öppna sin plånbok.
                  Skulle man dessutom råka ut för personskada är det än jävligare.

//Tantor
                  [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Tantor Visa inlägg
                    Det som är av intresse vad gäller båtförsäkring är inte på något sätt vad som gäller idag. Det verkligt intressanta är vad som kommer att gälla när denna nya lagen kommer på banan.

Kan nog utan större fantasi spå att det kommer att skita sig med att få försäkra båten om man inte kan visa upp relevant behörighet.

Som jag skrivit förut är försäkringsbolagen av naturen jävligt giriga som inte gärna skiljs från sina pengar och får de en lag som de kan använda till sin fördel kommer det vara oväsentligt vad man man anser om båtkörkortets vara eller inte vara. Vill man ha sin egendom försäkrad är det bara att bita i det sura äpplet och fixa behörigheten.

Argument som att det är glest mellan dem som kan komma att utföra kontrollen av båtkörkortet håller överhuvudtaget inte. Visst, om ingen olycka eller stöld inträffar kan man väl vara utan båtkortet. MEN om olyckan är framme blir det till att gräva djupt i plånboken för inte fan kommer försäkringsbolagen att idka välgörenhet och av medlidande för den olycksdrabbade öppna sin plånbok.
                    Skulle man dessutom råka ut för personskada är det än jävligare.

//Tantor
                    Hur är det idag om man går till bilar, kan man inte äga och försäkra en bil om man inte har körkort, sedan att man har en som har körkort som kör den?

Kommentera

Tantor, som du säger så skiljer sig FB sig ogärna ifrån pengar men de kanske kan tänka sig att acceptera att man kör utan körkort bara för att få sälja försäkringar, när jag försäkrade min båt förklarade jag hur den kunde tänkas bli låst på trailern vilket är säkrare än kul-låset, och det lovade säljaren att det inte var några problem med. Men jag gissar att en eventuell skadereglerare har en annan åsikt.

Jag är är helt säker på att stöldförsäkringen gäller oavsett körkort eller ej.

Mcflyfisher, det är ju väldigt svårt att ta en behörighet som man inte vet om den kommer att gälla den dagen det ev. blir en ny lag.
                      Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      722 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                      8 svar
                      478 visningar
                      0 gillar