Isborr, krona eller inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isborr, krona eller inte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Isborr, krona eller inte?

Frågan lyder, ska man köpa ett isborr med två lösa skär elr en hel krona? Ser negativa grejer med båda däran.

Med två skär så blir de jobbigt att hålla dem i rätt vinkel, kanske blir lösa. De positiva, isborr med två skär är billiga satan. De är två nya skär också! +++

En isborr med krona är dyra, extra krona är dyra som in i... Positiva är att en krona kan nästintill hålla hur länge som helst om du tar väll hand om den, inge som kan lossna (Gör så den helt enkelt inte kan skära utan bara glider runt uppe på isen)

Har ingen isborr idag, hade tänkt o skaffa en så snabbt som möjligt. Så... Är de lönt att skaffa en med lösa skär? Tror jag sparar runt 1000kr om jag gör de, men samtidigt kan hela skiten gå åt helvete om de ska hålla på att jävlas när den inte skär i isen som den ska... Vilket jag vill undvika, dessutom är de borret med lösa skär runt metern långt, vilket inte verkar finnas i isborr med krona.

(Ursäkta om de icke går att läsa hade tillgång till datorn en snabb runda så försökte kasta ut lita bokstäver så de blev läsbart)
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
    Frågan lyder, ska man köpa ett isborr med två lösa skär elr en hel krona? Ser negativa grejer med båda däran.

Med två skär så blir de jobbigt att hålla dem i rätt vinkel, kanske blir lösa. De positiva, isborr med två skär är billiga satan. De är två nya skär också! +++

En isborr med krona är dyra, extra krona är dyra som in i... Positiva är att en krona kan nästintill hålla hur länge som helst om du tar väll hand om den, inge som kan lossna (Gör så den helt enkelt inte kan skära utan bara glider runt uppe på isen)

Har ingen isborr idag, hade tänkt o skaffa en så snabbt som möjligt. Så... Är de lönt att skaffa en med lösa skär? Tror jag sparar runt 1000kr om jag gör de, men samtidigt kan hela skiten gå åt helvete om de ska hålla på att jävlas när den inte skär i isen som den ska... Vilket jag vill undvika, dessutom är de borret med lösa skär runt metern långt, vilket inte verkar finnas i isborr med krona.

(Ursäkta om de icke går att läsa hade tillgång till datorn en snabb runda så försökte kasta ut lita bokstäver så de blev läsbart)
    Tycker du ska satsa på en mora ice pro/normark lazer borr.

Har aldrig varit med om att skären har blivit lösa.

Kommentera

enda borren med krona som är värt att satsa på är Rantanen,kanske även den enda som fortfarande har det???
      Borrkronorna är som sagt dyra,men de borrar som en dröm i många många år om man sköter dom...
      Men Mora ice pro är ingen dum borr det heller...men då jag har fem Rantanen är mitt val ganska givet...den äldsta (110mm) är nog närmare 40 år nu och inte har jag bytt krona alltför många ggr...
      Senast ändrad av byggarn; 2013-11-26, 20:11.
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hållbarighet på krona vs skär tycker jag inte är en bra motivering utan det är snarare att rantanen/ur borrar jävligt snabbt vilket är vad man betalar för. Den dagen man drar en rantanen på en stengrynna är dock inte så roligt. Jag har själv varit med när en kompis gjort det och den borren blev lika lätt att borra med som en skridsko efteråt.

I ett sådant läge kan man antingen skicka in den hos en slipare som tar betalt för detta eller köpa en ny krona varav sistnämnda kostar en rätt duktig slant.

Lösa skär kostar mindre och jag själv kör idag Lazer på samtliga borr och tror faktiskt aldrig jag bytt skär. De sitter ej heller löst Eftersom den sitter med 2 skruvar kan den mer eller mindre inte bli lös utan att ena skruven gängar ur.

Kontenta, Vill du borra absolut snabbast tex om du tävlar; köp rantanen. Annars, köp lazer.

Kommentera

Aja, de blev en Rantan. Ju mer tid man får att fiska = ju mer fisk får man
          Dessutom var de icke mycke pengar som skillde mellan lazern o Rantan där jag beställde, runt 200kr max. Har läst många fina saker om just rantan, den verkar som en evig kompis

Att skären lossnar är något jag fått för mig, vet icke varför. En gammal vän hade problem med en borr med just "lösa" skär, de var mer elr mindre som att snurra en hjälm på isen. De var dock the old days, då de var svårt att få på skären just där de skulle sitta o i rätt vinkel.

Låter er fortsätta härja här, då jag inte hittade någon annan tråd där dem just diskuterar detta!
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
            Hållbarighet på krona vs skär tycker jag inte är en bra motivering utan det är snarare att rantanen/ur borrar jävligt snabbt vilket är vad man betalar för. Den dagen man drar en rantanen på en stengrynna är dock inte så roligt. Jag har själv varit med när en kompis gjort det och den borren blev lika lätt att borra med som en skridsko efteråt.

I ett sådant läge kan man antingen skicka in den hos en slipare som tar betalt för detta eller köpa en ny krona varav sistnämnda kostar en rätt duktig slant.

Lösa skär kostar mindre och jag själv kör idag Lazer på samtliga borr och tror faktiskt aldrig jag bytt skär. De sitter ej heller löst Eftersom den sitter med 2 skruvar kan den mer eller mindre inte bli lös utan att ena skruven gängar ur.

Kontenta, Vill du borra absolut snabbast tex om du tävlar; köp rantanen. Annars, köp lazer.
            så sant Simon.....men även en Lazer blir obrukbar efter en påhälsning på grynnan fördelen är att bladen är billiga och inte tar så stor plats att ha med, en krona tar lite plats att ha med....å andra sidan byter man en krona på några sekunder...om
            man sköter borren och inte låter den rosta fast vill säga....
            Man får helt enkelt väga för och nackdelar precis som vanligt...men köper man en riktig märkesborr får man en borr som gör sitt jobb vilken man än väljer...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              så sant Simon.....men även en Lazer blir obrukbar efter en påhälsning på grynnan fördelen är att bladen är billiga och inte tar så stor plats att ha med, en krona tar lite plats att ha med....å andra sidan byter man en krona på några sekunder...om
              man sköter borren och inte låter den rosta fast vill säga....
              Man får helt enkelt väga för och nackdelar precis som vanligt...men köper man en riktig märkesborr får man en borr som gör sitt jobb vilken man än väljer...
              Japp det var just prisskillnaden mellan krona och skär vid eventuell bottenstuds som jag ville påvisa
              Båda är fina borrar som sagt

Kommentera

Någon som jämfört Mora Nova och Rantanen då?
                Polarens Nova sparkar pungen om man jämför med min Mora Ice Pro (som ju skall vara samma som lazer).

Ska nog uppgradera min handjagare iår eller nästa år och har inte kunnat klämma på en rantanen ännu!

Kommentera

I kärnis finns det ingen som slår Rantanen. Och i stöpis finns det ingen som slår en Nova. Jag har en 160 av varje. Plus för Novan är skruvdragaradeptern, även om den blir vriden av en rejäl skruvdragare.

Kommentera

Ursprungligen postat av pb Visa inlägg
                    I kärnis finns det ingen som slår Rantanen. Och i stöpis finns det ingen som slår en Nova. Jag har en 160 av varje. Plus för Novan är skruvdragaradeptern, även om den blir vriden av en rejäl skruvdragare.
                    Tackar! Det är just stöpis som är min ice pro's största fiende... Blir glad om fästet håller för ännu en vinter med 70cm stöp på rödingsjöarna dit jag inte pallar släpa motorborr...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    253 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...