Borra hål med skruvdragare!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borra hål med skruvdragare!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
    Bumpar till den här tråden nu när isarna börjar lägga sig runt om i landet med en fråga:
    Någon som hört talas om eller sett en grej från ett företag som heter Clam (Clamoutdoor) som är en konverterare till isborr att använda med borrmaskin?
    Det gör att man kan hålla den som en normal motor-isborr med handtag. En sån skulle jag vilja kunna köpa från ett svenskt företag, frakten är nästan lika dyr som produkten annars
    Click image for larger version

Name:	9935_drill_plate_2_1000_x_1000.jpg
Views:	3745
Size:	79,8 KB
ID:	2488090
    Hej har kört med Clams borradapter i tre år nu och har en Hitachi 18v maskin 136nm. Samma som rekommenderas tidigare i tråden av Tybling.
    Funkar hur bra som helst borrar glatt alla hål jag behöver en hel dag på isen . Jag kör Med en billig strikemaster 200 borr som är en kopia på en mora borr. Imponeras av hur bra det funkar även om isen är över 50cm . Saknar inte motorborren. Äger 2 st 5amp batterier och brukar ta med mig båda om jag vet att isen är tjock eller jag ska borra många hål.
    Har nu sett att man börjat sålt en kopia i Finland så det går att få tag på billigare själv hade jag turen att få min billigt på eBay . Sök på Pisto E-Boost på Happy Angler Skitfiske

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av EricFTW Visa inlägg

      Hej har kört med Clams borradapter i tre år nu och har en Hitachi 18v maskin 136nm. Samma som rekommenderas tidigare i tråden av Tybling.
      Funkar hur bra som helst borrar glatt alla hål jag behöver en hel dag på isen . Jag kör Med en billig strikemaster 200 borr som är en kopia på en mora borr. Imponeras av hur bra det funkar även om isen är över 50cm . Saknar inte motorborren. Äger 2 st 5amp batterier och brukar ta med mig båda om jag vet att isen är tjock eller jag ska borra många hål.
      Har nu sett att man börjat sålt en kopia i Finland så det går att få tag på billigare själv hade jag turen att få min billigt på eBay . Sök på Pisto E-Boost på Happy Angler Skitfiske
      Tack! Den där kopian ser inte alls dum ut, får nog bli ett köp på Happy Angler och annars får jag leta på ebay!

      Kommentera


      • #73
        Det man kan göra som jag gjort på min är att montera en fjäder till startmeksnismen. Min ville inte gå i stoppläget så snabbt som jag önskade när man släppte mekanismen men nu funkar det fint. Som på en motorisborr får man betydligt bättre grepp på denna modell än det jag testat innan till elborr. Så skulle det hugga vid stöp har man ett bra grepp dessutom har Hitachi maskinen funktion som stänger av vid mycket kraftigt stopp vilket fungerar bra.

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av EricFTW Visa inlägg
          Det man kan göra som jag gjort på min är att montera en fjäder till startmeksnismen. Min ville inte gå i stoppläget så snabbt som jag önskade när man släppte mekanismen men nu funkar det fint. Som på en motorisborr får man betydligt bättre grepp på denna modell än det jag testat innan till elborr. Så skulle det hugga vid stöp har man ett bra grepp dessutom har Hitachi maskinen funktion som stänger av vid mycket kraftigt stopp vilket fungerar bra.
          Tack för tipset

          Kommentera


          • #75
            Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
            Rekommenderar starkt Hitachi DS18DBL2

            136 nm råstark.

            Körs kampanj på 3480kr inkl dubbla 5Ah batterier och laddare på proffsmagasinet.
            Hade jag inte redan haft en vore det självklart köp.

            Då har den extra handtag som passar till isborrning.

            [ATTACH=CONFIG]99616[/ATTACH]
            Vilken skillnad i virdmoment! Jag har nu i mellandagarna varit ute på 3-4 ispass och kört min 200mm Mora ice med en Ryobi skruvdragare med 50Nm. Batteriet räcker till mina sju don och några hål till men det är något momentstopp som löser ut då och då så det känns som att det bara är en tidsfråga innan jag bränner skiten. Just nu är det ca 40 cm kärnis men när isen blir tjockare och det blir dubbelisar kommer jag troligen att gå bet...

            Kommentera


            • #76
              Vad tros om den här budgetdragaren från allas vårt clasohlson? Borstlös motor vilket verkar rekommenderas starkt på amerikanska forum när man pratar om skruvdragare och isborr plus ett vridmoment på hela 140 nm. Om detta vridmoment verkligen stämmer alltså men det kanske man normalt inte ljuger om?
              Batteri och laddare i deras Pro-serie tillkommer som kostnad men med tanke på priset kan man väl köpa 4-5 stycken batterier för att komma upp i priset för en "proffs-dragare"
              Slagskruvdragare Cocraft PRO Edition IB18-L - COCRAFT | Clas Ohlson Maskin i PRO Edition-serien. Litiumjonbatteri och...

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                Vad tros om den här budgetdragaren från allas vårt clasohlson? Borstlös motor vilket verkar rekommenderas starkt på amerikanska forum när man pratar om skruvdragare och isborr plus ett vridmoment på hela 140 nm. Om detta vridmoment verkligen stämmer alltså men det kanske man normalt inte ljuger om?
                Batteri och laddare i deras Pro-serie tillkommer som kostnad men med tanke på priset kan man väl köpa 4-5 stycken batterier för att komma upp i priset för en "proffs-dragare"
                blir ett jäkla knackande det...är ju en slagskruvdragare...inget att driva en isborr med...i alla fall enligt mitt sätt att se det... nä tyvärr är det nog så att det behövs en rejäl maskin att driva i alla fall en 200 borr
                och en rejäl maskin kostar därefter 3-4 papp får man nog räkna med om man skall bli nöjd och maskinen hålla ett tag...
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #78
                  Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

                  blir ett jäkla knackande det...är ju en slagskruvdragare...inget att driva en isborr med...i alla fall enligt mitt sätt att se det... nä tyvärr är det nog så att det behövs en rejäl maskin att driva i alla fall en 200 borr
                  och en rejäl maskin kostar därefter 3-4 papp får man nog räkna med om man skall bli nöjd och maskinen hålla ett tag...
                  Ja jag har ingen aning, vet rätt lite om att borra hål i väggar och hur det fungerar
                  Jag ser det lite så att om man nu lägger 4.000 på en skruvdragare, kanske en femhundring på ett extra batteri, en monteringsgrej ala den innan i tråden för en femhundring och sen lägger en tusenlapp på själva borret så är man uppe i 6.000 kr och då har man inte ens något som är vattentätt eller ens ska hålla utomhus i vinterkyla. Lägger man bara på någon tusenlapp, kanske två tusen, då så får man en elmotor-isborr som är gjord för ändamålet och som är tillverkad för att klara vätan som garanterat kommer infinna sig på isen

                  Jag vet inte om det då är värt den "lilla" skillnaden när man ändå pungar ut så mycket och ingen garanti på grejerna.
                  Vi får se, kanske köper jag och testar, annars har jag en fin borr att göra hål i mina stenhårda betongväggar i lägenheten med!

                  Kommentera


                  • #79
                    Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                    Vi får se, kanske köper jag och testar, annars har jag en fin borr att göra hål i mina stenhårda betongväggar i lägenheten med!
                    En lösning är ju då att du köper ett bensindrivet elverk och tar med dig ut på isen!!

                    Kommentera


                    • #80
                      Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg

                      Ja jag har ingen aning, vet rätt lite om att borra hål i väggar och hur det fungerar
                      Jag ser det lite så att om man nu lägger 4.000 på en skruvdragare, kanske en femhundring på ett extra batteri, en monteringsgrej ala den innan i tråden för en femhundring och sen lägger en tusenlapp på själva borret så är man uppe i 6.000 kr och då har man inte ens något som är vattentätt eller ens ska hålla utomhus i vinterkyla. Lägger man bara på någon tusenlapp, kanske två tusen, då så får man en elmotor-isborr som är gjord för ändamålet och som är tillverkad för att klara vätan som garanterat kommer infinna sig på isen

                      Jag vet inte om det då är värt den "lilla" skillnaden när man ändå pungar ut så mycket och ingen garanti på grejerna.
                      Vi får se, kanske köper jag och testar, annars har jag en fin borr att göra hål i mina stenhårda betongväggar i lägenheten med!
                      Den där knacken kan du inte göra hål i några betongväggar med heller.. Maskinen är mer lik en mutterknack än en skruvdragare.
                      Sen köper du en kvalitets skruvdragare makita/Hitachi eller i bästa fall en Hilti kan jag lova att den klarar lite slask ifrån isen.
                      Har själv en "riktig" motorisborr med Honda motor 250mm.
                      Men använder min Hilti skruvdragare jag har i jobbet till ett 150mm borr när jag pimplar så himla smidigt.
                      Skulle aldrig köpa ett motorisborr igen efter jag testat hur smidigt det faktiskt är med skruvdragare.
                      Slipper serva nån motor hålla på med bensin, svära så in i helvete när fanskapet inte startar hahaha
                      Bonusen är att du får en maskin extra du kan ha nytta av hemma.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                      0 svar
                      214 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sebbe T
                      av Sebbe T
                       
                      Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                      2 svar
                      180 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                      14 svar
                      603 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                      6 svar
                      245 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Niklar
                      av Niklar
                       
                      Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                      7 svar
                      434 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Låg_Profil  
                      Arbetar...
                      X