Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skruttapan
    replied
    Ursprungligen postat av Themonsterfish Visa inlägg
    Såhär ser det ut när jag vittjar min jula mörtstuga
    http://www.youtube.com/watch?v=LyzMn...ature=youtu.be
    Ta det försiktigt haha, rasade du eller var det bara väldigt väldigt nära?

Lämna en kommentar:

• Themonsterfish
    replied
    Såhär ser det ut när jag vittjar min jula mörtstuga

Lämna en kommentar:

• kajander
    replied
    Ursprungligen postat av Ivar Visa inlägg
    Hej Johan; 50cm har jag sågat i inga problem, vi har inte tjockare is här. Borra två hål diagonalt, såga en lång och kort sida från varje hål. Använder en isbill för att dela isblocket annars klämmer det lätt fast sig. Snabbare att såga än att borra. Är isen bara 15-20cm klämmer det inte så mycket, trampa till med foten, det brukar räcka. Håll sågen i 45gr vinkel när du sågar.

Okej det låter lovande, nu blir det att beställa en på stört tack så mycket för hjälpen!

Lämna en kommentar:

• Ivar
    replied
    Ursprungligen postat av kajander Visa inlägg
    Hejsan, har länge klurat på om jag ska köpa en eller inte, men om du säger att du är nöjd med den så kanske man ska slå till ? Ja trähandtag är nog att föredra, tror du att den fungerar lika bra vid ännu tjockare is? Det bör ju underlätta om man borrar många hål och sågar emellan hålen?
    Hej Johan; 50cm har jag sågat i inga problem, vi har inte tjockare is här. Borra två hål diagonalt, såga en lång och kort sida från varje hål. Använder en isbill för att dela isblocket annars klämmer det lätt fast sig. Snabbare att såga än att borra. Är isen bara 15-20cm klämmer det inte så mycket, trampa till med foten, det brukar räcka. Håll sågen i 45gr vinkel när du sågar.

Lämna en kommentar:

• Master of Roach
    replied
    Nu har jag gjort mitt nick rättvisa. Lade i två stugor över natten och fick 500+ mört

Lämna en kommentar:

• Skruttapan
    replied

Senaste kollen på stugorna lyfte dock inte på den tredje.

Lämna en kommentar:

• kajander
    replied
    Ursprungligen postat av Ivar Visa inlägg
    Hej Johan; har en är mycket nöjd med den, köp en med trähandtag, sågar lätt is som är 30cm. Du behöver även en borr för att få ett hål att börja ifrån, spetsen längst fram är bara till för om det är någon cm is. Tror sågarna är finska, men säljs av ett företag i Älvsbyn.
    Hejsan, har länge klurat på om jag ska köpa en eller inte, men om du säger att du är nöjd med den så kanske man ska slå till ? Ja trähandtag är nog att föredra, tror du att den fungerar lika bra vid ännu tjockare is? Det bör ju underlätta om man borrar många hål och sågar emellan hålen?

Lämna en kommentar:

• Ivar
    replied
    Hej Johan; har en är mycket nöjd med den, köp en med trähandtag, sågar lätt is som är 30cm. Du behöver även en borr för att få ett hål att börja ifrån, spetsen längst fram är bara till för om det är någon cm is. Tror sågarna är finska, men säljs av ett företag i Älvsbyn.

Lämna en kommentar:

• kajander
    replied
    Tänkte höra med er ifall ni har några erfarenheter av en sån där issåg som man kan köpa för runt 1000 lappen? Är jävligt sugen på att köpa en men vill veta ifall den fungerar bra.

Lämna en kommentar:

• Schmax
    replied
    Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
    Kollade stugorna i torsdags, 361 mört på två stugor och åter igen idag med 172mört i en stuga
    Fyfasen! De är ju så man vill ha varje gång man vittjar...

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
8 svar
338 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
6 svar
208 visningar
0 gillar