Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Superfiskaren
    replied
    Ska lägga i mina 2 hemmagjorda mörtstugor imorgon, samt min paraplymjärde som jag fick hem idag !
    Vart får ni mest mört nu ?
    Tycker det är svårt och hitta dom nu i början efter isläggningen.

Lämna en kommentar:

• C4rlsson
    replied
    Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
    Vittjade mina mjärdar häromdagen. Resultat 0 !

Ska nog knåpa ihop en ny mjärde samt att köpa en paraplymjärde, vad finns det bästa priset på en sådan ?

Dock vet jag inte vad jag gör för fel med dom mjärdar jag har nu ... Får en del i dom på sommaren.
    Men det gäller väll bara och hitta mörten vilket verkar bli svårt i år igen...
    Samma för mig idag, hade lagt min mörtstuga i en damm hos några bekanta som innehåller massvis med skräpfisk, men inte en fisk i den, då hade jag vitt bröd, havregrynsboll och talgboll, flyttade den lite och får se om det gör skillnad

Lämna en kommentar:

• Superfiskaren
    replied
    Tänkte beställa en paraply mjärde inom kort. Vilken ska jag beställa, har storleken något större betydelse ?

alternativ 1. http://regalsportfiske.se/visa_produ...d=3812&lang=sv

alternativ 2. http://www.miekofishing.se/web/Produ..._rde-3826.aspx

Lämna en kommentar:

• Superfiskaren
    replied
    Vittjade mina mjärdar häromdagen. Resultat 0 !

Ska nog knåpa ihop en ny mjärde samt att köpa en paraplymjärde, vad finns det bästa priset på en sådan ?

Dock vet jag inte vad jag gör för fel med dom mjärdar jag har nu ... Får en del i dom på sommaren.
    Men det gäller väll bara och hitta mörten vilket verkar bli svårt i år igen...

Lämna en kommentar:

• lill_soren
    replied
    Ursprungligen postat av Pontus87 Visa inlägg
    Tänkte kolla, nu när det blir is och man vill ha en mörtstuga nere i vattnet, vad ska man använda sig av för inte vaken ska frysa igen, har hört att frigolit ska fungera bra för att stoppa isen, finns de något mer man kan använda sig utav? Och vart köper man det, exempelvis frigolit?
    jag lägger alltid isblocken i bitar runt vaken istället för att lägga frigolit i hålet för de bara fryser fast o smular när man ska ta bort de... lägg isblocken runt hålet istället och ha med en yxa så tar de inte många minuter innan du har upp din mjärde igen...

//sören

Lämna en kommentar:

• Pontus87
    replied
    Tänkte kolla, nu när det blir is och man vill ha en mörtstuga nere i vattnet, vad ska man använda sig av för inte vaken ska frysa igen, har hört att frigolit ska fungera bra för att stoppa isen, finns de något mer man kan använda sig utav? Och vart köper man det, exempelvis frigolit?

Lämna en kommentar:

• Superfiskaren
    replied
    Ursprungligen postat av alleex Visa inlägg
    Jag har min stuga i Mälaren, nästan 10m djupt, längst ut vid en båtklubb. 10-15 mörtar i stugan varje gång, men misstänker att många tar sig ut. En fet lake hade tagit sig in förra veckan också
    Gott!

Själv la jag i 2 stugor idag . La bägge i en kanal , i bakvattnet kan det funka?
    ifs det återstår att se , vittjar väll om några dagar.

Lämna en kommentar:

• alleex
    replied
    Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
    Tjena !

Hur har det gått för er med mörten den senaste tiden? Vad fiskar bäst just nu , (djup,miljö) ?

Tänkte slänga i 2 stugor imorgon , bägge i varsin sjö . Dock i ungefär samma miljö, dvs jämte en å mynning. Återstår och se om jag får någon mört..
    Jag har min stuga i Mälaren, nästan 10m djupt, längst ut vid en båtklubb. 10-15 mörtar i stugan varje gång, men misstänker att många tar sig ut. En fet lake hade tagit sig in förra veckan också

Lämna en kommentar:

• Superfiskaren
    replied
    Tjena !

Hur har det gått för er med mörten den senaste tiden? Vad fiskar bäst just nu , (djup,miljö) ?

Tänkte slänga i 2 stugor imorgon , bägge i varsin sjö . Dock i ungefär samma miljö, dvs jämte en å mynning. Återstår och se om jag får någon mört..

Lämna en kommentar:

• -Fisken
    Guest replied
    Då mörtstugorna är väldigt stöldbegärliga så sänker jag antingen ner dom på botten utan lina. Använder man sig utav denna teknik så får man göra iordning en lång lina med en stor krok på så att man kan fiska upp stugan igen.

alternativ nr 2: knyt fast ett rep i stugan och använd en dunk som flöte. Använder man sig utav detta alternativ så är det väldigt lätt för idioter att sno stugorna. Alternativt så knyter man fast rakblad på repet så idioterna som försöker stjälja eller vittja burarna skär sig ordentligt..

Alternativ nr 3: ca 2 meter ifrån vaken så gör du ett hål ca 250 mm..Mät ut djupet är det 3 meter djupt så skär du av repet till stugan så det är max 3 meter djupt..Sen sedan fäster du linan i borrhålet och för sedan linan till vaken där du tar upp repet och knyter fast i mörtstugan..Sedan sänker du ner stugan..Nu kommer denna stuga inte lägga sig rakt ner i vaken utan dom ca 2 meter bredvid vaken och precis rakt nedanför borrhålet..När du sedan skall vicka så tar du en båtshake och för mot borrhålet och letar på linan och sedan drar upp stugan..Observera täck genast för borrhålet så inte folk kan se att du användt dig utav detta alternativ..Skall du lägga ut stugorna på mycket stöldbegärliga ställen så rekomenderar jag dig att använda detta alternativ...

Sumpning..
    1: Köp en blå vattentunna som du borrar ex antal hål i..sänk ner denna vid exempelvist en brygga som du kan förankra den i..Så har du en perfekt sump till ca 600 mörtar..

2: Köp en blå vattentunna som du ställer inomhus och köper ett reningsverk eller syrepump till..är tunnan på ca 250 liter så skall du använda dig utav reningsverk eller pump som klarar av 500 liter..

3: Kubiktank! köp en kubtiktank som du sedan köper ett stort reningsverk till som pumpar ca 3000 liter vatten i timmen..

Vid sumpning utan rinnande vatten..tänk på att mörten skiter väldigt mycket dom första dagarna och att det är bra att byta vatten 1-2 gånger i veckan..

PS: Jag använder mig utav blå vattentunna i en sjö samt en kubiktank med ett reningsverk som pumpar 3000 liter vatten i timmen..Jag brukar även hälla i ca 1 dl salt som tar död på bakterier och svamp.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
8 svar
292 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
6 svar
178 visningar
0 gillar