Hej, jag fick vänta i 1 vecka innan mörten hittade till min stuga, nu får jag 30-50 mört i veckan i den,, den ligger på 2,5-3 meters djup, och jag mäskar med havregrynsgröt,sirap och lite vetekli.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allt om mörtstugor!!!
Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X
-
mörtfisket är över för min del nu.. sist jag skulle kolla stugorna brakade jag o farsan igenom på 5ställen VAR så stugorna får tyvärr ligga tills isen är borta så jag kan ta dom med båten istället...isen är nog snart borta ändå
vad är bättre än en fiskehelg med polarna?
Team Skitfiske Skåne (TSS)
Kommentera
-
Tänkte fixa en mörtstuga nu så man slipper köpa mört hela tiden till gäddmetet i sommar...
kollade in den här, vad tror ni, kommer den funka bra ?Senast ändrad av fiskevictor; 2010-04-18, 18:32.
Kommentera
-
den funkar men enligt mig så är den inte speciellt bra.. men de är bara min erfarenhetUrsprungligen postat av fiskevictor Visa inläggTänkte fixa en mörtstuga nu så man slipper köpa mört hela tiden till gäddmetet i sommar...
kollade in den här, vad tror ni, kommer den funka bra ?vad är bättre än en fiskehelg med polarna?
Team Skitfiske Skåne (TSS)
Kommentera
-
Vilken tycker du jag ska satsa på då ?Ursprungligen postat av lill_soren Visa inläggden funkar men enligt mig så är den inte speciellt bra.. men de är bara min erfarenhet
Jag är helt blåst inom det här området....
Kommentera
-
Tjena, bumpar denna tråden lite!
Detta kanske är en dum fråga men binder ni bara en lina och något flytande till stugan för att veta var dom är? Nu är dom antagligen inte så svåra att hitta om man lägger dom utanför en vass men senare när det blir kallare i vattnet och ska lägga den på djupare vatten.
Om man inte har något att förvara dom i hemma så antar jag att ni använder en sump. Har ni några bra tips på smidiga sumpar som man kan köpa eller fixa själv? nån skillnad på sumpning nu och på vintern?
Får ni någon små braxen i stugorna?Senast ändrad av FilleV; 2010-06-28, 20:29.
Kommentera
-
-Fisken
Då mörtstugorna är väldigt stöldbegärliga så sänker jag antingen ner dom på botten utan lina. Använder man sig utav denna teknik så får man göra iordning en lång lina med en stor krok på så att man kan fiska upp stugan igen.
alternativ nr 2: knyt fast ett rep i stugan och använd en dunk som flöte. Använder man sig utav detta alternativ så är det väldigt lätt för idioter att sno stugorna. Alternativt så knyter man fast rakblad på repet så idioterna som försöker stjälja eller vittja burarna skär sig ordentligt..
Alternativ nr 3: ca 2 meter ifrån vaken så gör du ett hål ca 250 mm..Mät ut djupet är det 3 meter djupt så skär du av repet till stugan så det är max 3 meter djupt..Sen sedan fäster du linan i borrhålet och för sedan linan till vaken där du tar upp repet och knyter fast i mörtstugan..Sedan sänker du ner stugan..Nu kommer denna stuga inte lägga sig rakt ner i vaken utan dom ca 2 meter bredvid vaken och precis rakt nedanför borrhålet..När du sedan skall vicka så tar du en båtshake och för mot borrhålet och letar på linan och sedan drar upp stugan..Observera täck genast för borrhålet så inte folk kan se att du användt dig utav detta alternativ..Skall du lägga ut stugorna på mycket stöldbegärliga ställen så rekomenderar jag dig att använda detta alternativ...
Sumpning..
1: Köp en blå vattentunna som du borrar ex antal hål i..sänk ner denna vid exempelvist en brygga som du kan förankra den i..Så har du en perfekt sump till ca 600 mörtar..
2: Köp en blå vattentunna som du ställer inomhus och köper ett reningsverk eller syrepump till..är tunnan på ca 250 liter så skall du använda dig utav reningsverk eller pump som klarar av 500 liter..
3: Kubiktank! köp en kubtiktank som du sedan köper ett stort reningsverk till som pumpar ca 3000 liter vatten i timmen..
Vid sumpning utan rinnande vatten..tänk på att mörten skiter väldigt mycket dom första dagarna och att det är bra att byta vatten 1-2 gånger i veckan..
PS: Jag använder mig utav blå vattentunna i en sjö samt en kubiktank med ett reningsverk som pumpar 3000 liter vatten i timmen..Jag brukar även hälla i ca 1 dl salt som tar död på bakterier och svamp.
Kommentera
-
Jag har min stuga i Mälaren, nästan 10m djupt, längst ut vid en båtklubb. 10-15 mörtar i stugan varje gång, men misstänker att många tar sig ut. En fet lake hade tagit sig in förra veckan ocksåUrsprungligen postat av Superfiskaren Visa inläggTjena !
Hur har det gått för er med mörten den senaste tiden? Vad fiskar bäst just nu , (djup,miljö) ?
Tänkte slänga i 2 stugor imorgon , bägge i varsin sjö . Dock i ungefär samma miljö, dvs jämte en å mynning. Återstår och se om jag får någon mört..
Kommentera
-
Gott!Ursprungligen postat av alleex Visa inläggJag har min stuga i Mälaren, nästan 10m djupt, längst ut vid en båtklubb. 10-15 mörtar i stugan varje gång, men misstänker att många tar sig ut. En fet lake hade tagit sig in förra veckan också
Själv la jag i 2 stugor idag . La bägge i en kanal , i bakvattnet kan det funka?
ifs det återstår att se , vittjar väll om några dagar.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Ismotorborr
av Josun
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
|
8 svar
298 visningar
0 gillar