okej.....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mörtfångst
Collapse
X
-
Ena stugan som ligger på 2 meter har dom senaste två lyften med 2 dagar mellanrum gav 82 och 120 idag, tidigare var det 192. Den andra stugan har fiskat dåligt med endast ca 25 varje lyft men den har legat på ca metern och inte legat i så länge.
Men det är inga monster, ska pröva djupare vatten när isen kommer.
Hur stora öppningar kör ni när ni fiskar efter större mört/björkna/braxen?
Kommentera
-
Jag kan ta några bilder på mina stugor när jag ska kolla dem i slutet av denna vecka så så får du se hur mina stugor ser ut.
Presentationsbilden som jag har är en av stugorna jag har.
Ursprungligen postat av simoningvald Visa inläggkan ingen lägga ut bilder på sina mörtstugor? vill få lite inperation...
Kommentera
-
Igår var jag ner till mina stugor och pimpla en liten stund så jag kollade ner i stugorna mina och en var tom då, den andra var den omkring 100 mört i
Var oxå och läggde i en till stuga i en större och djupare sjö som jag bruckar ha en stuga i med. Där bruckar jag får större mörtar.
men nu måste jag fixa en till sump att ha mörten i.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av simoningvald Visa inlägghar byggt en sump an en 1000 l tank som jag har i en å bredvid huset.
någon hade varit och dragit i mina stugor så ena gick sönder (en paraplystuga) inte någon som har tips så man slipper massa fjantar som ska springa och dra i grejorna?
Ta bort snöret, visst du måste märka ut stugan med en gren eller liknande om folk är ute och går på isen eller om snön kommer och blåser över hålet men använd istället ett drag eller trekrok och sänke som du krokar fast i stugan när du ska dra upp den så har dom nyfikna ingen större möjlighet att dra upp stugan.
Börja först att pröva dig fram, spara snöret innan du har rätt krok osv och tänk på att det blir kraftig påfrestning på kroken och mjuka krokar är ingen idé att använda.
Kommentera
-
måste å hitta på nå till mitt mjärde... fick det något sönderdraget häromdan... att folk inte kan låta vara.... har haft min ordentligt utmärkt, med namn o telefonnummer, samt stor text RÖR EJ. ja, det hjälpte föga... förhoppningsvis så ser den ut att gå att laga... men ändå jävligt drygt att få stugan söndersliten... går ju som inte att få upp den utan rätt verktyg... men ändå sliter dem... idioter.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av simoningvald Visa inlägghar byggt en sump an en 1000 l tank som jag har i en å bredvid huset.
någon hade varit och dragit i mina stugor så ena gick sönder (en paraplystuga) inte någon som har tips så man slipper massa fjantar som ska springa och dra i grejorna?
Vissa lägger i stugan utan rep eller någonting, sen så pimplar man ungefär där den ligger tills man fastnar och då drar men upp den.
En klasskompis sa att man också kunde ha en lång pinne/stång med en krok på ena ändan som man kör med längs botten.
Kommentera
-
som skrivits förut , det är då tusan att man inte ens skall kunna få grejer ifred på botten av en sjö...men med tråden med lån av åror
i färskt minne funderar man om en del inte tänker lika om mörtstugor...
Själv brukar jag ha ett gammalt teleskopspö med en krok i änden som jag för in stugan under isen så långt på sidan av hålet jag kan,tilläggas bör att jag oftast inte lägger stugorna djupare än 2-2,5 meter...får inte alltid ha de ifred i alla fall,fick "hjälp" ett par gånger förra året att tömma dom...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
|
9 svar
271 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()