Mörtfångst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtfångst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• undrar också om talgbollar funkar? även om man blandar ner kat mat i gröten så att det luktar?
    många bra tips som ni har kommit med

Kommentera

• är det någon som vet något bra tips på vad man kan mäska med i "mörtstuge vaken" så att mörtar och sarvar hittar rätt på stugorna i sjön. har nu lagt mina stugor i en en djup vik och stugorna ligger på ca 5-3 meters djup.

någon som vet vilket djup sarvarna brukar hålla sig på den här årstiden?

Kommentera

• Fick årets andra besök igår...dagen innan var det 70+ mört dagen efter var det hela 3... och idag 47.

Råttfällor runt luckan in till buren börjar kännas som ett alternativ..

Kommentera

• Satan vad tröttsamt, nu när väl isen la sig så kommer det 15 cm snö på den direkt.. Inte bra, och nu i veckan ska det tydligen bli neråt -10 .. Kommer nog dröja innan jag kan ge mig ut på isen för att börja jaga mört..

Kommentera

• ja här kom de nu halv meter snö på isen fast isen är juh lika tjock också satt....

Kommentera

• Själv kör jag med julas mörtstuga. Tycker inte den fångar speciellt mycket mört. Har den i en sjö som nästan alla djup ligger på runt 1,5-2 meter. I början hade jag den knyten vid bryggan inne vid en vass då isen var knapp, då fick jag en mört åt gången. Sedan flyttade jag ut den 20 meter från bryggan, då fick jag 2 mörtar och en abborre, sedan flyttade jag ut stugan, ca 80 meter, alltså mitt i sjön. Första veckan den låg där blev det utan resultat, men förra så fick jag 11 mörtar och 3 björkna. Angnar stugan med, havregryn som jag kokar, sedan lägger jag i strösocker, majs och sirap eller flera sötsaker. Vittjar stugan efter 5 dagar varje gång. Ska vittja den på lördag, skriver då.

Bilder och film från i söndags

Mörtstuga by Abborrviken, on Flickr

mörtstuga by Abborrviken, on Flickr
              Senast ändrad av Themonsterfish; 2013-01-10, 16:38.

Kommentera

• Jag vittjar mina mjärdar imån, la dock ut den i onsdags, så chansen för mycket mört är väl inte jättestor. Men jag kör med stora kräftmjärdar. 2 sånna mjärdar levererade ca 400 mört på ca 1 vecka (vittjar den var fjärde dag typ) Förra året. Hoppas på lika mycket detta året! Jag har mjärdarma på typ 1.5-3 meters djup, i en vik. Jag kör med gröt som jag sedan lägger massa havregryn i, så man ska kunna rulla bollar. I gröten häller jag i vaniljsocker/MASSA socker/anis/majs typ. Kan komma med resultat imån
                Kolla in bloggen vettja!! http://teamgalgrepp.wordpress.com/

Kommentera

• Ljug inte nu, du kommer få mer än hundra imorgon

Kommentera

• Ursprungligen postat av abborrgädda Visa inlägg
                    Ljug inte nu, du kommer få mer än hundra imorgon
                    Hehe! Vi får la se
                    Kolla in bloggen vettja!! http://teamgalgrepp.wordpress.com/

Kommentera

• Vittjade stugan idag. Det var 8 mörtar i den... Så jag rekomenderar inte julas mörtstuga då fiskarna hittar ut. Björknorna var dock kvar, dom kanske var för breda för att komma ut igen, vad vet jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                      8 svar
                      298 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                      6 svar
                      182 visningar
                      0 gillar