Hur rigga Relax Ripper SM 9''? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur rigga Relax Ripper SM 9''?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur rigga Relax Ripper SM 9''?

ja hur riggar ni denna stora jigg, storlek på huvud/krok och vilken stinger tycker ni det ska vara/passar bäst?

Köpt på mig några men dom e ju verkligen STORA (för det fisket jag är van vid iaf)
    Tack tacksamt imot tips å trix

Har dessa skallar nu https://www.dogger.se/gamakatsu-head...0-p-18402.aspx
    Men skulle nog vilja ha nån mer och som sagt nån stinger då oxå....

//Mange

Dom skallarna funkar bra. Skaffa några olika vikter så du kan fiska på olika djup mer effektivt. Tackla jiggen med två stingers. En på varje sida. Stingers gör du själv av nåt bra tafsmaterial (t.ex. proleader, strike wire ) och en trekrok i storlek 2 ungefär.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Här har du en beskrivning http://www.miekofishing.se/web/tackl...gaddfiske.aspx

Brukar själv dock inte använda crimps utan smälter ihop tafsmaterialet.

Kommentera

Beskrivningen som gren_23 länkar till funkar bra till dessa stora shad jiggar.

Beträffande vikten på skallarna så fiskar jag alltid med lätta skallar för att inte jiggen skall störtdyka vid stop. Mitt absoluta max är 20gr. Vist tar det en stund för jiggen att sjunka ned om det är 10-15m djupt men de sekunderna tycker jag att jag har tid att vänta, allt för bästa gången på jiggen och så bra resultat som möjligt.
        Fiskar jag på grundare vatten så lättare skalle.
        I nov o dec då gäddorna börjar bli köld stela så är det mkt bra och effektivt om man kan ta hem jiggen i mkt varligt tempo, låt den stöta i botten då och då för att sakta ta hem några varv gör att stop låt sjunka lite, några varv sakta låt sjunka till botten, låt jiggen studsa på botten några gånger och ta hem några varv osv. Ofta så kommer en stöt vid vevstop då gäller det att vara med för att snabbt mothugg.

Lycka till
        I näst kast så .....

Kommentera

Finns det inget tafsmaterial som fungerar att bara knyta, så att man slipper meka med crimps och smältning?

Kommentera

Kanon, tack som fan göbbar!!!
            Länka gärna till färdiga stingers med "rätt" mått på krok och längd
            Under tiden så har jag några hemma (nog lite små men men...) som ja ska testa med nu i helgen

Kommentera

12/0 låter perfekt, men jag vet inte hur lång tid 15gram och så stor jigg tar på sig för att komma ner till 8-12 meter.
              Jag skulle tro att man måste upp i 30-50 gram, man vill inte stå i bokstavligen 5 minuter per kast...

Jag skulle nog nöjt mig med en stinger på sidan till en början, större risk att trasha både gädda och jigg annars, jiggen har redan väldigt bra form för fisk att fastna på plus att den är mjuk så dom hugger gärna flera gånger!

Jag har inte hunnit kasta bort mina bulldawgkopior osv än, efter det blir det 9" Relax.
              Då kommer jag köra nästan enbart Relax, förutom några udda ustickare

AFW Surflon Micro Ultra/AFW Surflon Micro Supreme fungerar jättebra att knyta till lagom längt, och det är riktig wire, ingen "pro leader".

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg

AFW Surflon Micro Ultra/AFW Surflon Micro Supreme fungerar jättebra att knyta till lagom längt, och det är riktig wire, ingen "pro leader".
                Tack för tipset! Vilken dimension på de där ska man välja? Jag håller också på att ge mig på det här med stora shadjiggar.

Kommentera

Inga problem!

Skulle kört AFW Surflon Micro Ultra (19 wirar istället för 49) till gäddfiske, den tål mer nötning, men inte lika resistent mot kinkning, men vad gör det när det är till stinger.

Sedan utan tvekan 35lb varianten, med den storleken på jigg spelar nån tiondels millimeter mindre roll

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 544 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57