Vertikalspö och rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalspö och rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Jag tycker också att Butch Light inte känns så light till vertikalfisket.

Det man bör köpa är ett spö med känslig topp men som samtidigt har bra med ryggrad.
    Snål som jag är kanske jag klipper toppen på ett gammalt ABU-spö och klistar in en lite grövre quivertip (feedertopp). Borde ju funka galant.

I Polen finns sen urminnes tider spön med inklistrad topp i soilid carbon eller glasfiber till jiggfiske/VJ. En form av VJ har man i Polen använt sig av under minst 30 år.
    På den tiden då jiggfiske efter abborre var vad som idag betraktas som UL-fiske (men med klenare linor) var Kunnans Winkle Picker (med massiv och mycket böjlig topp) ett populärt spö.

Kommentera

Lausvik, kul att höra en historisk återblick. Jag har 2 st winklepickerspön till att feedermeta mört. Borde funka till abborre men gös är nog lite overkill.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Sv: Vertikalspö och rulle

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
        Äh det duger inte, köp nytt. Tips: ett orenji och en mgx bara sextusen spänn, som hittat
        Pajjas !
        Det är klart, är man ekonomiskt oberoende som du är då är det ju lugnt :-)

Titta på mig och Cannonball, vi får jobba och slita för några få korvören bara för att kunna köpa en utrustning som är skaplig.

Tänk om man hade råd med mer än en utrustning...

Senast ändrad av HenkeW; 2013-02-28, 14:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Lausvik, kul att höra en historisk återblick. Jag har 2 st winklepickerspön till att feedermeta mört. Borde funka till abborre men gös är nog lite overkill.
          Det var ju ursprungligen ett metspö men 7-fotaren kom att marknadsföras som jiggspö.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Pajjas !
            Det är klart, är man ekonomiskt oberoende som du är då är det ju lugnt :-)

Titta på mig och Cannonball, vi får jobba och slita för några få korvören bara för att kunna köpa en utrustning som är skaplig.

Tänk om man hade råd med mer än en utrustning...

Äsch du toppar ju köpligan på prylar i år, jag har ju nästan inte köpt nåt alls......... Man måste ju bara ha minst två helst tre vertikaluppsättningar.

Skämtåsido, tror nog att inshore och butch light duger ypperligt bra och betydligt mycket bättre än det jag körde med förra året, daiwa procaster spö för 190 kronor......

Kommentera

Köpte 2st Daiwa ProCaster Predator 661 Vertical set i veckan, de med kamouflage-handtag. Rullen är Daiwa Megaforce 100 TSHL med Twichinbar, som sägs vara gjord just för vertikalfisket.

Vad tycker ni om setet annars, ni som har eller haft ett sånt?
              Speciellt rullen är jag nyfiken på! Har inte testat mer än snurrat lite på bromsarna ännu

Nu fick jag dessa 2 set helt nya, till ett totalt oförskämt och skrattretande lågt pris, så egentligen spelar det ingen roll om det finns bättre alternativ till vertikalfisket... de här får duga i sommar!
              Senast ändrad av GäddMartin; 2013-02-28, 19:45.
              Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
                Köpte 2st Daiwa ProCaster Predator 661 Vertical set i veckan, de med kamouflage-handtag. Rullen är Daiwa Megaforce 100 TSHL med Twichinbar, som sägs vara gjord just för vertikalfisket.

Vad tycker ni om setet annars, ni som har eller haft ett sånt?
                Speciellt rullen är jag nyfiken på! Har inte testat mer än snurrat lite på bromsarna ännu

Nu fick jag dessa 2 set helt nya, till ett totalt oförskämt och skrattretande lågt pris, så egentligen spelar det ingen roll om det finns bättre alternativ till vertikalfisket... de här får duga i sommar!
                Ett just sånt set körde jag med förra året! Helt ok för dom pengarna, jag gav som sagt var 190 spänn för spöt och 700 tror jag det var för rullen. Tror knappast man får ett bättre nytt set för dom pengarna. Min rulle har börjat strula på slutet men vet många andra med samma rulle som inte har några problem så min kanske är ett måndagsex!

Kommentera

det sämsta med dessa billiga spön är väl att man missar ett par dimensioner av vertikalfisket kan man väl säga....helt ok
                  för dom pengarna...visst...men hur mycket får man för 190:- i dag....? det säger en del om vad man har för kvalitet om linan man använder är dyrare än spöt...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    det sämsta med dessa billiga spön är väl att man missar ett par dimensioner av vertikalfisket kan man väl säga....helt ok
                    för dom pengarna...visst...men hur mycket får man för 190:- i dag....? det säger en del om vad man har för kvalitet om linan man använder är dyrare än spöt...
                    Njae spöt kostade egentligen 990 men såldes på tokrea för 190 i nåt slags öppningserbjudande. Den fanns/finns också som set hos xxl för 1995 med megaforcerulle så det är inte ett uselt skräpspö även om det inte är det vassaste precis!

Här är spöt
                    Senast ändrad av Chrisse; 2013-02-28, 21:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
                      Njae spöt kostade egentligen 990 men såldes på tokrea för 190 i nåt slags öppningserbjudande. Den fanns/finns också som set hos xxl för 1995 med megaforcerulle så det är inte ett uselt skräpspö även om det inte är det vassaste precis!

Här är spöt
                      http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...or-series.html
                      okidok...my misstake...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 583 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57