Vertikalspö och rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalspö och rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sv: Vertikalspö och rulle

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Har en fråga ang klassningen på ABUs 6,6fots Veritasspön som här i Sverige verkar ha fått genomslag som vertikalspö. På amerikanska siter står att Medium-spöt är klassat upp till 5/8 Oz och MediumHeavy är klassat upp till 1 Oz (=28 g)....läser man sen på sidor här i Sverige typ Attitude Baits står det att M resp MH är klassade för 40 resp 60 g.

Låter lite märkligt tycker jag....är det nån som vet om det rör sig om olika modeller i Veritasserien eller har man bara olika uppfattning om spönas lämpliga betesvikter?

/S
    Det är samma spön, jag köpte MH.
    Det är olika uppfattningar helt klart!
    Skulle tro att det är som vissa andra amerikanska spön, att de är rejält överklassade enligt våra mått mätt.
    Jag kan inte säga så mycket om hur den stämmer eller inte, jag har av förklarliga skäl inte hunnit testa mitt skarpt.
    Men jag kan säga direkt att mer än 28g pallar det!
    Känns helt otroligt trevligt!

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
      Tycker Silvermax rullen är underskattad. Har jerkat med en sån (köpte billigt just för att lära mig jerk förra året) och det har funkat perfekt, även om alla jerk-entusiaster förmodligen skrattar åt mig nu Blir förmodligen att byta till en riktig jerk-rulle inför sommaren, men lär behålla Silvermax rullen som extrarulle till vertikalfiske där den garanterat mer än duger!
      Man får göra vad man vill som flickan sa!
      Som reserv till vertikalfisket gör den sig nog bättre än jerk i mitt tycke.

Kommentera

Va in och kikade på veritas i dag i combo med mxg, visst va det en lätt utrustning men jag tycker att de va lite framtungt sen tycker jag att rullfästet va lite vasst och halvoskönt. Kände även på edge högre klassade vertikalspö med teleskohandtag och det i kombo med mgx va klockrent i min smak. Synd bara att de gick lös på 4500pix:p

Kommentera

Vad det gäller veritas spöt, gör man bort sig om man köper 10-40 spöt? Ska man kanske satsa på ett 15-60 eller blir det trist att fiska små 1,5 kilos gösar med? Väldigt svårt att avgöra ståendes i en butik....
          Kan ju även passa på att hur kvallen på revo s rullarna är, pallar dom med lite tuffare tag eller är det värt att satsa på en mgx?

Kommentera

Vertikalspö och rulle

Ska du prickskjuta eller fiska efter botten? Om det är prickskytte som gäller ska du tveklöst ta det biffigare spöt. Har själv ett sånt med en MGX på och det är en ruskigt trevlig kombo.

Kommentera

Hur gick det här till egentligen?
              För nåt år sedan ansågs en Daiwa Megaforce vara en alldeles utmärkt rulle för vertikal. En rulle som kostar ca 800:-
              Nu verkar det helt plötsligt vara en livsnödvändighet att ha en mgx (för ca 3500:-) i tassen för att ens tänka tanken på vertikalt fiske.
              Allvarligt talat, vad hände här? Blev gösarna på ett år så oerhört mycket svårare att fånga så man var tvungen att använda ABU's "top-of-the-line" rulle för att ens försöka med lite båtpimpel? En rulle som är skapad för lätt finesse-fiske har reducerats till en simpel linbehållare för pimplande?

Visst, för er som har de pengarna (eller sms-lånen) är det ju kul att kunna köpa en rulle som väger 15 gram mindre än konkurrenterna. Men försök inte övertyga resten av världen att det är en nödvändighet för att kunna pimpla sittandes i en båt.

Kommentera

Ja har en Shimano Curado eller va de heter.. är ruggigt nöjd med den..

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                  Hur gick det här till egentligen?
                  För nåt år sedan ansågs en Daiwa Megaforce vara en alldeles utmärkt rulle för vertikal. En rulle som kostar ca 800:-
                  Nu verkar det helt plötsligt vara en livsnödvändighet att ha en mgx (för ca 3500:-) i tassen för att ens tänka tanken på vertikalt fiske.
                  Allvarligt talat, vad hände här? Blev gösarna på ett år så oerhört mycket svårare att fånga så man var tvungen att använda ABU's "top-of-the-line" rulle för att ens försöka med lite båtpimpel? En rulle som är skapad för lätt finesse-fiske har reducerats till en simpel linbehållare för pimplande?

Visst, för er som har de pengarna (eller sms-lånen) är det ju kul att kunna köpa en rulle som väger 15 gram mindre än konkurrenterna. Men försök inte övertyga resten av världen att det är en nödvändighet för att kunna pimpla sittandes i en båt.
                  Ja, faktum är att gösarna fr.o.m. 2013-01-01 inte hugger om du har en rulle under 2500:- på spöt. Helst ska den kosta ännu mer för att få de riktigt fina fiskarna.

Inte fan är det en nödvändighet att klämma dit en mgx på spöt men har man degen för det är det väl bara att handla, eller? Ett Veritas-spö kastar väldigt bra ska du veta och då är det inte alls fel att ha en schysst rulle på istället för nån billig skitrulle som bara förvarar lina. Det händer ju titt som tätt att man mitt i vertikalandet känner för att kasta istället för att stirra sig blind på ekolodet för att hitta ett eko att släppa på och då kommer en bra rulle verkligen till sin rätt.

Kommentera

Det känns inte på något sätt som att mab behöver ha top of the line men som någon sa så är det kul att även kunna kasta lite och sen vill man ju ha en hyglig broms på rullen. Så vad tror vi, funkar både mgx och revo s att kassta beten upp mot 40-50 gram med och är revo s mroms acceptabel?
                    Vad det gäller klassningen på spöt så lär det bli både prickskytte och bottenfiske, så jäkla synd att jag sålde iväg mitt gamla darts vs de hadr ju vart perfa till bottenfisket. Men blir inte ett veritas 15-60 jäkligt påkigt?

Kommentera

Vertikalspö och rulle

Nej, det är inte påkigt. Jag har känt på ännu kralligare spön till prickskyttet och de har inte heller varit tokiga för ändamålet.

Jag kan även flika in att jag hade med mig mitt gamla spö (Berkley Anders F. -36g) till butiken när jag köpte mitt Veritas MH. Jag hade tänkt att köpa M-modellen först men efter att Albin på Sporting fått leka gös framme vid spötoppen blev det väldigt tydligt att det var MH som gällde. M och mitt gamla kändes snarlika i aktion och ryggrad och MH kändes mycket rappare och toppigare men inte påkigt. Visst, det är inte varje dag man får en gös på typ 70+ kg men när det väl händer är det bra med riktiga grejer...

Skämt åsido, MH är spöt du söker.
                      Senast ändrad av Gäddhängke; 2013-03-09, 08:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 589 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57