Vilken typ av handvärmare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken typ av handvärmare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har aldrig haft några som helst problem med att hålla värmen på händerna så länge man har oturen att gå fisklös. Problemet uppstår när man hanterar fiskarna som förhoppningsvis hugger.

Kallt vatten och vinterkyla är ingen optimal situation och då vill åtminstone jag så snabbt så möjligt återfå värmen i händerna och så räcker dessa "tepåsar" helt enkelt inte till. Bör man dessutom som "tintin_jkpg" menar aktivera dessa hemmavid eller i bilen innan man ger sig ut på isarna är dess värme ännu lägre och den räcker kortare tid.

Att ha dessa tingestar inne i handskarna/vantarna räcker helt enkelt inte till när vinterkylan tillsammans med vattnet och allt som oftas vinden gjort fingrarna näst intill obrukbara. Det krävs betydligt bättre värmekälla än så och då är Zippovärmaren ett bättre alternativ. En laddning, och värmen kommer snabbt, räcker mer än väl till tidsmässigt för en hel pimpeltur.

//Tantor
    [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Och en Zippovärmare kostar mer, måste fyllas på med bränsle, kan bränna sönder kläder och annat.
      Allt har sina plus och minus.

Jag är väldigt köldkänslig och för mig fungerar ju HeatPack utmärkt så länge det inte blir extremt kallt vilket det sällan blir.
      Sedan undrar jag vad du menar med meningen:

Bör man dessutom som "tintin_jkpg" menar aktivera dessa hemmavid eller i bilen innan man ger sig ut på isarna är dess värme ännu lägre och den räcker kortare tid.

Har jag fattat rätt så svarar jag: Det jag skrev är vad du SKA göra med HeatPack. De kräver värmen inomhus för att reaktionen ska bli tillräckligt effektiv och börja producera värme. När reaktionen väl gått igång (som mest en halvtimme efter att ha öppnat påsen) så är de varma i många timmar.

Öppnar man dem alltså hemma en halvtimme innan man åker och lägger dem i ett par tumvantar så värmer de tillräckligt för de flesta människor, även för mig med dålig blodgenomströmning till fingrar som röker och inte rör mig i onödan. Det kanske är bättre val för dig om du ska pimpla och gärna tar av dig vantarna under tiden du rycker i spöet, men ska man ändå mestadels sitta och titta på sina spön och ismeta så har man tumvantarna på sig mest hela tiden.

Men alla har sin smak och alla har olika mycket pengar att lägga på fiskehobbyn så det är upp till var och en att göra som man tycker är rätt. Det här inlägget var inte för att klanka ner på Zippovärmare eller andra alternativ, snabbvärme är ibland nödvändigt. Det var bara för att förklara hur man SKA göra med HeatPack för att de ska fungera. Då går det inte att öppna dem ute i kylan.

Kommentera

Är visserligen 54 år nu och det var några vårar sen jag läste kemi men vad jag förstår drivs dessa Heatpack av en kemisk reaktion som förutom innehållet i påsen, järnpulver och diverse kemikalier, endast behöver syre för att komma igång och skapa värme. Ingen yttre värmekälla behövs för att reaktionen ska komma igång. Kan vara helt ute och cykla men det tror jag inte.

Hur som helst är det min alldeles personliga åsikt att dessa påsar hör hemma vid andra tillfällen än vid vinterfisket åtminstone här i norrland. Söderöver kan de säkert räcka till men då jag oftast far inåt och uppåt landet när jag fiskar är temperaturen på morgonen sällan på rätt sida av -10 sträcket.

Har själv problem med lederna, har gikt sedan 7 år, och är därför ordentligt besvärad av kyla och dålig blodcirkulation vilket gör att jag absolut har intresse av att den värmekälla jag har tillgång till ute på fisketurerna är av den kalibern att jag inte tvingas avbryta fisket på grund av stelfrusna och värkande händer.

Mitt val är just Zippos handvärmare. Visserligen inte det billigaste alternativet men ett som jag föredrar. Är inte särskilt stadd i kassan, är arbetslös sedan en längre tid, men inte skulle jag snåla in på just en sådan här detalj i utrustningen. Andra väljer säkert andra lösningar på detta problem men jag är av åsikten att det är bättre att det får kosta lite mer och fungera bra än att jag måste avbryta fisket i förtid för att jag har valt fel utrustning.

//Tantor
        [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
        14 svar
        1 979 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11