Ursprungligen postat av tonyex
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips på "bästa spinnspöt"?
Collapse
X
-
Gött med ett seriöst svar, uppskattas!Ursprungligen postat av grynning Visa inläggKör med st croix avid 8,6' 2oz till mitt "lätta" gäddfiske. Om det är det bästa spöt som finns vet jag inte men jag är grymt nöjd iallafall.
Jag ska leta upp det på nätet i morgon och kika närmare!
Vad är det för egenskaper hos detta spö som gör att du är så nöjd?
Upplever du klassningen som "rätt" eller över/underklassat?
Kommentera
-
Det går att kasta en bit över vad som spöt är klassat för men presterar bäst mellan 30-50g tycker jag. Men det bästa med spöt är drillningsegenskaperna lika kul att drilla en 2kg som en 6kg gädda!Ursprungligen postat av KeBa Visa inläggGött med ett seriöst svar, uppskattas!
Jag ska leta upp det på nätet i morgon och kika närmare!
Vad är det för egenskaper hos detta spö som gör att du är så nöjd?
Upplever du klassningen som "rätt" eller över/underklassat?
Kommentera
-
Om du läser mellan raderna så menar han st croix.Ursprungligen postat av KeBa Visa inläggJag trodde du var den typen som gärna delade med dig av din erfarenhet och kunskap men jag hade visst fel.
Kommentera
-
tonyex, jag inbillar mig att du har rätt bra koll på det här(?), kan du inte då vara vänlig och ge mig råd, vad är då "best rods on earth" enligt dig, och varför?...jag har INTE bra koll på spön, därav tråden.Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggHojta till när du hittar det! Häls /T
PS: Jag kör med "best rods on earth" så länge ...
...eller ska du bara trilskas för att jag är "patriot" och använder gammal hederlig amba istf japaneser?
Kommentera
-
Tack!Ursprungligen postat av grynning Visa inläggDet går att kasta en bit över vad som spöt är klassat för men presterar bäst mellan 30-50g tycker jag. Men det bästa med spöt är drillningsegenskaperna lika kul att drilla en 2kg som en 6kg gädda!
...och vad tonyex håller i näven när han fiskar är inget jag memorerat....förrutom att det är "sneögd" rulle!
Jag emmottar gärna fler synpunkter för/emot st croix för jag förlitar mig på Er och Er erfarenhet av vad ni använder.
Förhoppningen är då som sagt att skaffa "rätt" spö!
Kommentera
-
haha, du fick lite tips av mig redan i PS: "best rods on earth" det betyder St Croix. Se nedan:Ursprungligen postat av KeBa Visa inläggJag trodde du var den typen som gärna delade med dig av din erfarenhet och kunskap men jag hade visst fel.
Det var någon här på forumet som skrev så här: St croix har såpass många bra spön ( över 400 st) , så att man kan göra deras hemsida till egen startsida. Kolla här: stcroixrods.com.
Förresten, jag kan ge dig lite tips på att trimma en 2500C om du vill gå UT eller Avail vägen.
Jag skojar såklart.
Spötips är svåra att ge tycker jag, för att då behöver man (typ jag) veta en hel del om vilka spön du gillar. Jag t. ex. tenderar att ha lite styvare spön för samma betesvikter än de flesta jag känner och det kan bero på att mina rullar tål mkt snabb acceleration vid kastet. Men tiderna har förändrats och mina fiskekompisar har upptäckt att cykeltillverkarna kan tillverka rätt ok rullar oxå, vilket gör att de börjar intressera sig för lite eller mkt snabbare spön likaväl.
//T
PS: Snart kommer en person att hitta hit och han kommer att föreslå bara Fenwick och Hardy!
Senast ändrad av tonyex; 2013-02-14, 23:47.
Kommentera
-
Ett tips från min sida är att överväga att bygga ditt eget spö på en riktigt bra klinga. (Inte minst när den skall matchas mot en sådan skönhet som en 2500 c..)
Då får du det precis som du vill ha det.
Är själv på väg att bygga ett 9,6 fots HÖ spö på en MHX Salmon&Steelheadklinga på -1,5 oz. Spöt skall matchas mot någon av mina japanska rullar (Calais alt Calcutta 201 te DC)
Har precis fått klingan och bara torrviftat den men det lovar mycket gott. Känns väl så potent som det nya Ironfeather II -48g haspel som kom på posten från Dk härom dagen (ett av spöna som den visse herre som T avser ovan brukar rekommendera -läs Mansson).
Även T's favoritspön går att få som lösa klingor. En klar fördel tycker jag personligen eftersom St Croix envisas med att bygga rätt korta bakhandtag på sina spön i standard utförande. (Det finns tom de som väljer att förlänga sina nya st croix legend tournament innan de börjar fiska med dem....bättre då att bygga från scratch och få det precis som man vill från början tycker jag)
Nappar du på byggasjälvspåret så är även CTS från Nya Zeeland ett märke att överväga. Bland spöbyggarna på flugfiskesidan verkar det vara en favorit som står sig väl mot premiummärken som Sage o G Loomis i prestanda ...till en betydligt intressantare peng..
Här kommer några länkar:
The world's largest inventory of rod building and tackle crafting components from the best brands — MHX, CRB, Pro Products, Fuji, American Tackle, Pacific Bay and more!
Where craftsmanship meets adventure. Build the fly rod of your dreams with our world-class fly rod building kits. Made in New Zealand.
...mina två cent
/SSenast ändrad av Silverbågen; 2013-02-15, 08:58.
Kommentera
-
Hej Kenneth, tar en titt på RST om du vill ha HÖG kvalité.
Jag fick tag i ett M3 spö till öringfiske och det är gudomligt!
Kommentera
-
He, he...man lär sig något nytt varje dag!Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägghaha, du fick lite tips av mig redan i PS: "best rods on earth" det betyder St Croix. Se nedan:
[ATTACH=CONFIG]50566[/ATTACH]
Det var någon här på forumet som skrev så här: St croix har såpass många bra spön ( över 400 st) , så att man kan göra deras hemsida till egen startsida. Kolla här: stcroixrods.com.
Förresten, jag kan ge dig lite tips på att trimma en 2500C om du vill gå UT eller Avail vägen.
Jag skojar såklart.
Spötips är svåra att ge tycker jag, för att då behöver man (typ jag) veta en hel del om vilka spön du gillar. Jag t. ex. tenderar att ha lite styvare spön för samma betesvikter än de flesta jag känner och det kan bero på att mina rullar tål mkt snabb acceleration vid kastet. Men tiderna har förändrats och mina fiskekompisar har upptäckt att cykeltillverkarna kan tillverka rätt ok rullar oxå, vilket gör att de börjar intressera sig för lite eller mkt snabbare spön likaväl.
//T
PS: Snart kommer en person att hitta hit och han kommer att föreslå bara Fenwick och Hardy!

..om jag ska tro deras slogan så verkar det som st croix borde ha vad jag söker!
Ursäkta om det verkade finnas en negativ underton i tidigare kommentar från mig, men du har ju fått förklaringen, jag hade inte en susning om deras slogan!
I och med ditt inlägg här börjar det bli riktigt intressant och spännande!
Jag ska försöka precisera mig lite i mina spöfunderingar.
Min spöerfarenhet är liten och det är svårt att säga vad jag gillar, fram till nu är det kommentarer på FS som styrt mina inköp och de har inte varit så många.
På spöt kommer det sitta en UT-25'a (djup spole med 0,23 PP S8S)
Jag kommer antagligen ha båda vävbakeliterna istoppade i c-bromsen så då vet du att även mitt tilltänkta spö kommer ha en rulle som är riktigt stabil och tål ganska hög acceleration.
Med det rullvalet så är jag högerverare. Vid förflyttningen från höger till vänster hand efter utkast har jag stört mig lite på skaftlängden på mitt SSGS, det vill jag gärna slippa på det "nya" spöt.
Som jag skrev, betesvikterna kommer ligga i huvudsak mellan 25-35g.
Vobbler, skeddrag osv...och det är viktigt att spöt verkligen har sin höjdpunkt och bästa egenskaper i just de områdena.
Det måste finnas ryggrad för att kunna trycka till med en 35g Atom.
I övrigt är jag ganska villrådig till vad jag vill ha...
Jo, en viktig sak till.
Rullen är ett riktigt smycke, självklart är det en fördel, nä krav faktiskt att även spöt är snyggt och ger en exklusiv känsla, det är värt några kronor!
Jag hoppas det här ger en vink om vad jag är ute efter.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav DonosoLägger upp en bild på min 6500 Pro Rocket. Använde den tidigare till torskfiske i Öresund, men när det...1 Foto
-
2025-07-14, 15:30 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 359 visningar