Tips på "bästa spinnspöt"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på "bästa spinnspöt"?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

mina efterfrågade 25-35g
    Jag såg att Happy Angler har ett dragon spö som kanske skulle passa dig,, har dock aldrig testat dom själv men det borde ju finnas någon här på FS som har gjort det och kan ge betyg...

Värkar som man måste få ombyggt alla trevliga spön från haspel till multi, diskriminering ??

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
      Du behöver inte peka med hela handen Old Firehand...
      Jag vet mycket väl hur duktig du är och hur stor erfarenhet du har, all heder och respekt.
      Då kan du även respektera att om jag ber om råd beträffande spö som ska ha sin topp med beten 25-35g, därefter får länk till ett spö där det står "rekommenderad kastvikt 30-100g", drar slutsatsen att detta spöt kanske inte har sin topp vid 25-35g, inte så konstigt kanske?

Att det som du skriver, kastar utmärkt och långt 31-33g, 41g osv....har jag aldrig påstått motsatsen.

Om det här spöt som du länkade till HAR sin största styrka vid mina efterfrågade 25-35g så ber jag så hemskt mycket om ursäkt att jag inte förstod det när jag läste" rekommenderad kastvikt 30-100g" i länken.

Om det INTE har sin topp vid 25-35g utan att som jag trodde att det kanske skulle passa bättre att ersätta mitt Zalt 30-90 med min 6000 rulle ( om du läst tidigare inlägg så är det alltså en ambassadeur 2500C som ska sitta på spöt) så förstår jag inte anledningen till ditt senaste inlägg....men det kanske fanns andra anledningar som jag inte förstår, vad vet jag...

(Ödmjuka säljare får mer sålt...till mig i alla fall)

Hej Kennneth Bäckman;

Jag ber om ursäkt om du upplever mig som att jag pekar med hela handen. Kanske sitter "hundkommandotakterna" kvar ända sedan jag arbetade som hundförare och vakttjänst inom flygvapnet under några år i slutet av 1950-talet....

Ursprungstexten till 11 fots BFT Pike Furusund skrevs av Gäddfiskeexperten Stefan "Trumman" Trumstedt eller hans Big Fish Tackle-kollega Blue Marlinexperten Michael "Bollan" Bolognesi någon gång på mitten av 1990-talet. Brödtexten och rekommenderade kastvikter 30 - 100 gram har fått kvarstå. Kanske var spöt lite styvare på den tiden och mer lämplig för betesvikter upp till 100 gram.

Skulle jag personligen ha skrivit texten idag hade det rekommenderade betesviktområdet blivit 25 - 50 gram med en idealbetesvikt på 40 gram.

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-02-15, 20:34.

Kommentera

Har just fått ett spö i handen som jag tycker rimmar hyggligt TS behovsbild...(möjligen med undantag för priset som kanske är för lågt) ...kan inte rekommendera det eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av det men tänkte att det kunde vara värt att nämna som alternativ... Någon annan som testat kanske kan säga bu eller bä....

Det handlar om ett RST/LF Tailchaser Light 7,4 14-45 g.

Fick det på köpet när jag köpte min DC Calcutta av MLF här på forumet. Vet inte så mycket om spöt mer än att jag hållit det i handen.

Hade först tänkt sälja det vidare direkt men nu när det har kommit så har jag börjat tänka om. Funderar nu på att använda det till spoon/heavy-metal-fiske efter gädda i sommar...dvs skedar typ 25-35 g Atom och Utö

Spöt har en lite skön "retrolook" som säkert skulle passa en 2500-rulle om man gillar stilen. Olivgrönt med vinröda lindningar och en rejäl ändbutt.

Tycker det verkar ha riktigt bra tryck i klingan (skulle själv ha gissat på lite mer än de 45 g som står på spöt) det gör inget eftersom då bör det även klara av att hiva 40 g Hi-Lo's och Bomber 17 a utan att kännas för klent.

Priset som ligger på 1235 kr är som sagt kanske i lägsta laget för att ge den rätta exklusivitetskänslan som TS eftersträvar....men om resten är rätt kanske det går att leva med...

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Kennneth Bäckman;

Jag ber om ursäkt om du upplever mig som att jag pekar med hela handen. Kanske sitter "hundkommandontakterna" kvar ända sedan jag arbetade som hundförare och vakttjänst inom flygvapnet under några år i slutet av 1950-talet....

Ursprungstexten till 11 fots BFT Pike Furusund skrevs av Gäddfiskeexperten Stefan "Trumman" Trumstedt eller hans Big Fish Tackle-kollega Michael Bologneus någon gång på mitten av 1990-talet. Brödtexten och rekommenderade kastvikter 30 - 100 gram har fått kvarstå. Kanske var spöt lite styvare på den tiden och mer lämplig för betesvikter upp till 100 gram.

Skulle jag personligen ha skrivit texten idag hade det rekommenderade betesviktområdet blivit 25 - 50 gram med en idealbetesvikt på 40 gram.

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand

www.trumman.com
          Ursäkten accepterad, kanske var jag kanske inte riktigt på rätt humör vi tidpunkten..
          Jag ska ha spöt i åtanke!

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
            Har just fått ett spö i handen som jag tycker rimmar hyggligt TS behovsbild...(möjligen med undantag för priset som kanske är för lågt) ...kan inte rekommendera det eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av det men tänkte att det kunde vara värt att nämna som alternativ... Någon annan som testat kanske kan säga bu eller bä....

Det handlar om ett RST/LF Tailchaser Light 7,4 14-45 g.

Fick det på köpet när jag köpte min DC Calcutta av MLF här på forumet. Vet inte så mycket om spöt mer än att jag hållit det i handen.

Hade först tänkt sälja det vidare direkt men nu när det har kommit så har jag börjat tänka om. Funderar nu på att använda det till spoon/heavy-metal-fiske efter gädda i sommar...dvs skedar typ 25-35 g Atom och Utö

Spöt har en lite skön "retrolook" som säkert skulle passa en 2500-rulle om man gillar stilen. Olivgrönt med vinröda lindningar och en rejäl ändbutt.

Tycker det verkar ha riktigt bra tryck i klingan (skulle själv ha gissat på lite mer än de 45 g som står på spöt) det gör inget eftersom då bör det även klara av att hiva 40 g Hi-Lo's och Bomber 17 a utan att kännas för klent.

Priset som ligger på 1235 kr är som sagt kanske i lägsta laget för att ge den rätta exklusivitetskänslan som TS eftersträvar....men om resten är rätt kanske det går att leva med...

/S
            Inga tips är dåliga och retrolook, ja va f-n....kolla min avatar så förstår du att retro är mer än ok för mig....en Ockelbo T15 Riviera från -65

Kommentera

St. Croix Legend Xtreme 7'11" Heavy blir mitt tips till KeBa om du vill ha ett lite finare spö. Kanske inte uppfyller ditt krav vad gäller längden. Men till ditt tänkta spinnfiske med diverse skeddrag och vobblers så borde det funka fint.
              Får man fråga vad exakt det är för rulle som skall brukas till ändamålet?

Kommentera

Ursprungligen postat av MLF Visa inlägg
                St. Croix Legend Xtreme 7'11" Heavy blir mitt tips till KeBa om du vill ha ett lite finare spö. Kanske inte uppfyller ditt krav vad gäller längden. Men till ditt tänkta spinnfiske med diverse skeddrag och vobblers så borde det funka fint.
                Får man fråga vad exakt det är för rulle som skall brukas till ändamålet?
                St crox verkar ha mycket att välja på och ska man tro vad man läser så verkar de flesta vara mycket nöjda!
                När jag får en stund för mig själv ska jag titta närmare på dom.

Rullen som ska användas är(var) en 2500C Nostagia från -97 men kom till mig oanvänd i kartong nu i vinter.
                Har numera PP S8S 0,23 påspolad.
                Fylld med UT-prylar, spolen är den djupare varianten + lite extra lull, lull!, naturligtvis är veven kullagrad!

Kommentera

Okey, efter ha läst och tagit till mig informationen du skrev i dina inlägg och att du kommer att använda en stabil fiskerulle som tål hög acceleration, då känns det som att jag börjar få en bil av det spö du behöver.

Så här ser sammanfattning för "ditt nya spö" ut:
                  • Max kastvik: 35-40g
                  • Användningsområde: "metallskedar" och wobblers i första hand, dvs ryggrad medium och aktion gärna "moderate".
                  • Längd : 8 fot . Frågan är om spöt kan vara närmare 7 fot eller lite längre kanske tom 8,6 fot. (Jag har tittat på två möjliga kandidater redan)
                  • Aktion, du skrev fast.
                    Ett spö med snabb aktion kastar oftast längre, men det vill återgå till sin ursprungliga position ganska snabbt. Detta innebär att dessa spön är inte så bra anpassade för att fiska med wobblers. Wobblers behöver lite tid på sig för att röra sig fint i vattnet. Men ingenting är omöjligt , det går att fiska wobblers med spön som har snabb aktion oxå, även om det kanske är inte optimalt.
                  • Ryggrad medium är att föredra pga wobblandet, men i dit fall behöver du gå upp till nästan Heavy för att kunna "trycka ut" en atom på 35 g. Det jag vill säga att beten du vill kasta med detta spö avgör i en ganska stor utsträckning vilket spöt ska du ha.

Så börjar vi närma oss någonting tycker du?

Häls /T
                  Senast ändrad av tonyex; 2013-02-15, 21:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                    Inga tips är dåliga och retrolook, ja va f-n....kolla min avatar så förstår du att retro är mer än ok för mig....en Ockelbo T15 Riviera från -65
                    Hade mina aningar....

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Okey, efter ha läst och tagit till mig informationen du skrev i dina inlägg och att du kommer att använda en stabil fiskerulle som tål hög acceleration, då känns det som att jag börjar få en bil av det spö du behöver.

Så här ser sammanfattning för "ditt nya spö" ut:
                      • Max kastvik: 35-40g
                      • Användningsområde: "metallskedar" och wobblers i första hand, dvs ryggrad medium och aktion gärna "moderate".
                      • Längd : 8 fot . Frågan är om spöt kan vara närmare 7 fot eller lite längre kanske tom 8,6 fot. (Jag har tittat på två möjliga kandidater redan)
                      • Aktion, du skrev fast.
                        Ett spö med snabb aktion kastar oftast längre, men det vill återgå till sin ursprungliga position ganska snabbt. Detta innebär att dessa spön är inte så bra anpassade för att fiska med wobblers. Wobblers behöver lite tid på sig för att röra sig fint i vattnet. Men ingenting är omöjligt , det går att fiska wobblers med spön som har snabb aktion oxå, även om det kanske är inte optimalt.
                      • Ryggrad medium är att föredra pga wobblandet, men i dit fall behöver du gå upp till nästan Heavy för att kunna "tycka ut" en atom på 35 g. Det jag vill säga att beten du vill kasta med detta spö avgör i en ganska stor utsträckning vilket spöt ska du ha.

Så börjar vi närma oss någonting tycker du?

Häls /T
                      Det är precis det här jag hoppades på när jag skapade tråden!

Längden har jag inga större synpunkter på, det ska inte avgöra valet av spö men definitivt inte längre än 10ft, blir lite otympligt.
                      Aktionen har jag för dålig erfarenhet av, där har du bättre koll....,men givetvis är långa kast önskvärda.

Du har förstått vilken typ av fiske spöt ska användas till.
                      Nu vet du dessutom exakt vilken rulle som kommer sitta på spöt.

Som tidigare nämnt, det här är uppskattat!
                      Senast ändrad av KeBa; 2013-02-15, 20:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 348 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13