Tips på "bästa spinnspöt"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på "bästa spinnspöt"?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
    Rullen som ska användas är(var) en 2500C Nostagia från -97 men kom till mig oanvänd i kartong nu i vinter.
    Har numera PP S8S 0,23 påspolad.
    Fylld med UT-prylar, spolen är den djupare varianten + lite extra lull, lull!, naturligtvis är veven kullagrad!

Den rullen kommer inte skämma ut sig oavsett vilket spö du väljer.....det blir värre för spöt....

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      Den rullen kommer inte skämma ut sig oavsett vilket spö du väljer.....det blir värre för spöt....

/S
      Tack du!
      Förhoppningsvis kommer det förslag på spön som även estetiskt matchar rullen!

Kommentera

Tack du!
        Förhoppningsvis kommer det förslag på spön som även estetiskt matchar rullen!
        Rent estetiskt skulle din rulle i alla fall göra sig bättre på Tailchasern än Calcuttan....men jag får försöka stå ut till dess jag också lyckats lägga vantarna på en 2500 c.....det lär ske om jag känner mig själv rätt....förr eller senare

Sen tror jag inte det är fel om du lyssnar på T eller MLFs rekommendationer om St Croix....kolla dock att du trivs med längden på bakhandtaget innan du beställer hem det...

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av MLF Visa inlägg
          St. Croix Legend Xtreme 7'11" Heavy blir mitt tips till KeBa om du vill ha ett lite finare spö. Kanske inte uppfyller ditt krav vad gäller längden. Men till ditt tänkta spinnfiske med diverse skeddrag och vobblers så borde det funka fint.
          Får man fråga vad exakt det är för rulle som skall brukas till ändamålet?
          Ja eller 7,10 som är gjord för wobblers?! Hur som helst så tror jag det är svårt att bli missnöjd med st croix spön! Efter att jag köpte mitt första så har det blivit några till. Och jag har nog några till jag måste köpa...

Enda nackdelen är att det är ont om 2-delade spön.
          http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av MLF Visa inlägg
            St. Croix Legend Xtreme 7'11" Heavy blir mitt tips till KeBa om du vill ha ett lite finare spö. Kanske inte uppfyller ditt krav vad gäller längden. Men till ditt tänkta spinnfiske med diverse skeddrag och vobblers så borde det funka fint.
            Får man fråga vad exakt det är för rulle som skall brukas till ändamålet?
            Kollade som snabbast på spöt, utseendet attraherar, vore fint med annat än kork.
            Betesviktmässigt verkar rätt, mitt nya spö ska matcha mellan två andra som har 8-32 resp 30-90

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
              Rent estetiskt skulle din rulle i alla fall göra sig bättre på Tailchasern än Calcuttan....men jag får försöka stå ut till dess jag också lyckats lägga vantarna på en 2500 c.....det lär ske om jag känner mig själv rätt....förr eller senare

Sen tror jag inte det är fel om du lyssnar på T eller MLFs rekommendationer om St Croix....kolla dock att du trivs med längden på bakhandtaget innan du beställer hem det...

/S
              Jag lyssnar och i skrivande stund lutar det åt St C men vilket väntar jag med tills jag aven fått förslag från tonyex.
              Ang bakhandtaget ska det vara kortare än det som jag har på Berkley 10ft 15-55 som jag tycker är för långt.
              Tyvärr är det i stugan.

Kommentera

Nu har jag kollat lite till på St. Croix Legend Xtreme 7'11" Heavy..(borde kolla mer men många kallar på uppmärksamhet en lördagkväll...)
                Silverbågen
                Ang skaftet, det står att det är 16", nu har jag stått och vevat med tumstocken!
                ...och visst är det kortare än mitt Berkley vilket är bra.
                Jag vill att det ska vara smidigt att flytta på det till vänster hand efter utkast.

MFL,
                Jag vet inte exakt vad du menar att det inte uppfyller mina krav på längden, jag kanske skrivit något "virrigt" tidigare men längden ska inte ha betydelse i valet den här gången.

Jag är väldigt tacksam för alla tips och hoppas snart kunna knyta ihop säcken!

Tonyex, vad tror du om St. Croix Legend Xtreme 7'11" Heavy som MFL föreslår....samtycker du till att det är något för mitt fiske?

...sedan kommer man till ovesäntligheter som vad det kostar i Sverige....och går det köpa här?....men det är sekundärt.
                Det finns inga genvägar till det perfekta...

Kommentera

Nu har jag kollat lite till på St. Croix Legend Xtreme 7'11" Heavy..(borde kolla mer men många kallar på uppmärksamhet en lördagkväll...)
                  Silverbågen
                  Ang skaftet, det står att det är 16", nu har jag stått och vevat med tumstocken!
                  ...och visst är det kortare än mitt Berkley vilket är bra.
                  Jag vill att det ska vara smidigt att flytta på det till vänster hand efter utkast....
                  ...inte mycket retro där inte.......när det gäller greppet så är det hela längden alltså inkl rullfäste och främre grepp som är 16 tum....det bakre greppet är ca 11 tum dvs ca 28 cm ...personligen tycker jag att det är för kort men det är såklart en smaksak....och du verkar ju vilja ha ett kort så det kanske passar

/S

Kommentera

greppet är ca 11 tum dvs ca 28 cm
                    Jag tror inte det blir problem, Personligen tror jag det kan va en bra längd med tanke på
                    Att spöet är kort i sig .

Kommentera

Det är alltid ett jäkla kaklandet om bakhandtaget.
                      På alla min st croix är bakhandtaget något kortare än på andra spön, men vet ni vad? Det fungerar jäkligt bra! Man vänjer sig fortare än man tror och till slut märker man inte det längre ....

Ok, tillbaka till tråden. Vi ska börja med det allra enklaste.

- St Croix Avid AVC86HF2. Grynning rekommenderade detta spö. Spöt är under din budget, fast för 2000 riksdaler du får ett spö som har ingen konkurrens här hemma. Styvt och med härlig känsla vid drillning. Ok, 55g gram är lite för mkt för det du vill ha spöt för, tyvärr ... Fördelen är att detta spö saluförs här hemma och är ett bra första steg i St Croix värld. Fråga Grynning! Jag har 1 uns varianten och klingan klarar inte riktigt att få iväg 35g och det känns som att maxvikten är ju runt 28g ändå.

- St. Croix Legend Xtreme Casting Rod 7'11" Heavy som MLF föreslog är klassad 2 oz lika väl. Det finns ett till spö i den här klassen (Xtreme)som kan vara intressant: St. Croix Legend Xtreme Casting Rod 7'6" Med Heavy , men detta spö är något kortare fast kanske mer anpassad efter dina önskemål. Det är svårt att ta ut en vinnare här ... och för att göra det då måste man ha fiskat med bägge spöna.

OK, nu går vi vidare till Legend Tournament® Bass Casting Rods. Tror inte att de har är bara "abborre" spön!
                      - TBC76MHMF bör fungera för dig enligt dina önskemål och detta spö kostar inte skjortan heller.

Som otur för dig har st croix inga spön med rödfärgade klingan, men de kommer i rosa färg. Frågan är om du vågar?

Jag tänkte föreslå ett par till , men jag tyckte att du kommer att få tillräckligt med huvudbry för tillfället.
                      Den största nackdelen är att de flesta av dessa spön finns inte här hemma, men som tur det finns PA på Lundgrens. Han kan St Croix som ingen annan , så det är alltid bra att slå honom en signal och prata med honom om det. Risken är att han kommer att föreslå några spön till.

Jag hade sett ett G Loomis swimbait spö som skulle vara intressant för dig, men har inte hittat det än.

Till sist, har Dobyns ett par intressanta spön: 805CB RM och 804C. Tyvärr så jag följer de inte längre på samma sätt som förut och att föreslå ett spö från de känns som en liten chansning från min sida. Vem vet, det kanske finns andra duktiga spö-kännare här på FS som har koll på Dobyns fortfarande...

Häls /T

PS: Om allt det här känns jobbigt, kom ihåg att du kan alltid beställa ett BFT Pike Furusund 11 ft och vara nöjd med det.
                      Senast ändrad av tonyex; 2013-02-16, 23:35.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13