Tips på "bästa spinnspöt"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på "bästa spinnspöt"?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Ett tips från min sida är att överväga att bygga ditt eget spö på en riktigt bra klinga. (Inte minst när den skall matchas mot en sådan skönhet som en 2500 c..)

Då får du det precis som du vill ha det.

Är själv på väg att bygga ett 9,6 fots HÖ spö på en MHX Salmon&Steelheadklinga på -1,5 oz. Spöt skall matchas mot någon av mina japanska rullar (Calais alt Calcutta 201 te DC)

Har precis fått klingan och bara torrviftat den men det lovar mycket gott. Känns väl så potent som det nya Ironfeather II -48g haspel som kom på posten från Dk härom dagen (ett av spöna som den visse herre som T avser ovan brukar rekommendera -läs Mansson).

Även T's favoritspön går att få som lösa klingor. En klar fördel tycker jag personligen eftersom St Croix envisas med att bygga rätt korta bakhandtag på sina spön i standard utförande. (Det finns tom de som väljer att förlänga sina nya st croix legend tournament innan de börjar fiska med dem....bättre då att bygga från scratch och få det precis som man vill från början tycker jag)

Nappar du på byggasjälvspåret så är även CTS från Nya Zeeland ett märke att överväga. Bland spöbyggarna på flugfiskesidan verkar det vara en favorit som står sig väl mot premiummärken som Sage o G Loomis i prestanda ...till en betydligt intressantare peng..

Här kommer några länkar:

The world's largest inventory of rod building and tackle crafting components from the best brands — MHX, CRB, Pro Products, Fuji, American Tackle, Pacific Bay and more!

Where craftsmanship meets adventure. Build the fly rod of your dreams with our world-class fly rod building kits. Made in New Zealand.

...mina två cent

/S
    Tackar för tipset!
    Jo, spöbygge är något som ger mig en kittlande känsla!

Jag tror det är något jag kommer nörda ner mig i men det blir i så fall längre frampå.
    Jag behöver mer erfarenhet först om olika spön och dess egenskaper innan jag kan tillverka mitt eget drömspö.

Tid är även något som tyvärr är bristvara i min tillvaro.....men det blir förhoppningsvis bättring på det!

Jag hoppas du lägger ut dina erfarenheter här på FS så man kan få ta del av kunskapen du skaffar dig!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
      Hej Kenneth, tar en titt på RST om du vill ha HÖG kvalité.
      Jag fick tag i ett M3 spö till öringfiske och det är gudomligt!

http://www.rst-fishing.de/live/en/sp...pinn-rods.html
      Jag läste;
      "This is a series of very exclusive rods for
      demanding fishermen who settles for nothing but the best."

Låter bra men tyvärr så verkar de lite för dyra.
      Jag får försöka få ta på "det bästa", upp till kanske 5000kr, lite beroende på hur övertygad jag känner mig om att det verkligen blir "rätt" spö, men tack för tipset!

Kommentera

Jag får försöka få ta på "det bästa", upp till kanske 5000kr,
        Om du inte är beroende av Triggern kan du köpa ett Edge 3776 och kolla om någon kan byta ringarna till dig, då har du ett riktigt bra spö med pris under din budget...

Ev. att du gör det samma med ett Hardy Marksman men då tror jag priset blir något över din budget...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Om du inte är beroende av Triggern kan du köpa ett Edge 3776 och kolla om någon kan byta ringarna till dig, då har du ett riktigt bra spö med pris under din budget...

Ev. att du gör det samma med ett Hardy Marksman men då tror jag priset blir något över din budget...
          Njae....jag vill ha trigger

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
            Jag funderar på nytt spinnspö till en av mina ambor.
            Hade tidigare Berkley SSGS Titanium 10ft, 15-55g och är ute efter ett spö i liknande viktklass fast nu ska det vara riktigt bra....eller bäst!
            SSGS är inte dåligt men nu känner att jag vill unna mig "det bästa" den här gången.

Så, vilket spinnspö tycker ni är det allra bästa spöt man kan ha?Spöt ska fungera som bäst runt 25-35g betesvikt, klassiskt gäddspinn.
            Bäst innefattar ju mycket så jag vill gärna veta varför ni tycker som ni tycker.
            Vad är det som gör just DET spöt till det allra bästa.

Budgeten är naturligtvis inte obegränsad men det gör inget om det kostar en bra slant, bara jag känner att jag verkligen köper ett av de bästa spön man kan få tag på.
            Det är ännu dyrare att inte köpa "rätt" från början...

//Kenneth
            Hej Kenneth Bäckman;

Bästa och Bästa spöt är väl en personlig smaksak upp till den som använder spöt och har fiskat med det ett antal år under olika förhållanden....

Själv gillar jag 11 fots BFT Pike Furusund byggt av Tony Fordham på Sportex Carbon Kevlar klinga. Det är starkt, mycket starkt och otroligt långkastande tillsammans med en ABU Ambassadeur 6500CS Pro Rocket multirulle, 0,36 mm PowerPro spectralina och ett 40 grams Homer LeBlanc Swim Zag skeddrag. Här hittar du en liten beskrivning http://www.trumman.com/bft/bft.htm. Jag har sparat tre Pike Furusund och ett 12 fots BFT Mörrum också byggt av Tony Fordham på en Sportex Carbon-klinga. Spöna är avsedda för eget bruk ifall jag ( allt klumpigare med åren) skulle råka trampa på något eller smälla igen bakluckan på kompisens Range Rover med spöt som stötdämpare...

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2013-02-15, 10:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Kenneth Bäckman;

Bästa och Bästa spöt är väl en personlig smaksak upp till den som använder spöt och har fiskat med det ett antal år under olika förhållanden....

Själv gillar jag 11 fots BFT Pike Furusund byggt av Tony Fordham på Sportex Carbon Kevlar klinga. Det är starkt, mycket starkt och otroligt långkastande tillsammans med en ABU Ambassadeur 6500CS Pro Rocket multirulle, 0,36 mm PowerPro spectralina och ett 40 grams Homer LeBlanc Swim Zag skeddrag. Här hittar du en liten beskrivning http://www.trumman.com/bft/bft.htm. Jag har sparat tre Pike Furusund och ett 12 fots BFT Mörrum också byggt av Tony Fordham på en Sportex Carbon-klinga. Spöna är avsedda för eget bruk ifall jag ( allt klumpigare med åren) skulle råka trampa på något eller smälla igen bakluckan på kompisens Range Rover med spöt som stötdämpare...

Old Firehand
              www.trumman.com
              Hej gamle eldhand!
              ...och det här kläcker du ur dig först nu!!!
              Nä, skämt åtsido, både du och jag vet att det inte är riktigt rätt spö för den rullen och de betesvikterna jag nämnde....MEN, däremot för min 6000C UT Nostalgia!

Den skönheten fick ett Zalt Hemmarö (eller vad det nu hette...) 30-90g i fjol vilket är nästan samma kastvikt som spöt i din länk.
              Tyvärr hann jag inte prova den kombon, farsan gick bort dan efter jag kommit ut med spöt till stugan och då var fisket slut för den säsongen.
              Nästa investering kanske blir "bästa spöt" till min 6000-rulle med kastvikt 30-100g, då är spöt du länkade till högaktuellt och jag lär återkomma till dig.
              Stort tack för tipset!

//Kenneth

Kommentera

Någonting jag har lärt mig efter alla dessa år är att om man vill ha riktig bra och sköna spön, då ska man titta i första hand till Asien , USA eller England. Det finns tre tillverkare som jag känner mkt väl:
                G Lommis, Dobyns och St Croix. Att jag väljer St Croix i första hand det är ett medvetet val, men det kunde ha varit vilken som helst av de här tre.

Bortse ifrån vad spöna "heter" , det är oftast priset som avgör kvalité och det är klart att det går att köpa ett skitspö dyrt , men i vanliga fall, man får det man betalar för. Det finns inga genvägar här.

Keba, det finns lite andra saker som är bra att veta innan jag kan föreslå ett spö till dig, som t ex:
                - Längd på spö
                - Aktion
                - Ryggrad
                - Vilka tillverkare diggar du redan nu.

Jag skulle vilja veta vilken teknik är du ute efter för att i jänkarlandet de särskiljer spö beroende på teknik, till ex: cranking, jigging, tail, bottombouncer, jerk, swimbaits, etc. Alla dessa spö kan ha nästa samma ryggrad och nästan samma kastvikter men de har lite olika taperingar i klingan vilket gör att spöna får olika egenskaper och de kan "kännas" väldig olika vid kasting, betesstyrning och drillning. Inte lätt att träffa rätt iaf

Att du vill ha ett spö som kan kasta runt 40g är bra, då alla sköna spö som runt 20-30g försvinner från bilden. Du får 3 alternativ att suga på så länge:

1) G. Loomis GLX Cranking Casting Rod 7'11" Extra Hvy
                2) Dobyns Extreme Cast Rod 7'4 MagHvy Split Grip 745
                3) St. Croix Legend Elite Casting Rod 7' Heavy

GLommis GLX är ett klassiskt spö , likaväl som Dobyns Champion Extreme och St Croix Legend Elite behöver inte någon närmare presentation.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Någonting jag har lärt mig efter alla dessa år är att om man vill ha riktig bra och sköna spön, då ska man titta i första hand till Asien , USA eller England. Det finns tre tillverkare som jag känner mkt väl:
                  G Lommis, Dobyns och St Croix. Att jag väljer St Croix i första hand det är ett medvetet val, men det kunde ha varit vilken som helst av de här tre.

Bortse ifrån vad spöna "heter" , det är oftast priset som avgör kvalité och det är klart att det går att köpa ett skitspö dyrt , men i vanliga fall, man får det man betalar för. Det finns inga genvägar här.

Keba, det finns lite andra saker som är bra att veta innan jag kan föreslå ett spö till dig, som t ex:
                  - Längd på spö
                  - Aktion
                  - Ryggrad

Jag skulle vilja veta vilken teknik är du ute efter för att i jänkarlandet de särskiljer spö beroende på teknik, till ex: cranking, jigging, tail, bottombouncer, jerk, swimbaits, etc. Alla dessa spö kan ha nästa samma ryggrad och nästan samma kastvikter men de har lite olika taperingar i klingan vilket gör att spöna får olika egenskaper och de kan "kännas" väldig olika vid kasting, betesstyrning och drillning. Inte lätt att träffa rätt iaf

Att du vill ha ett spö som kan kasta runt 40g är bra, då alla sköna spö som runt 20-30g försvinner från bilden. Du får 3 alternativ att suga på så länge:

1) G. Loomis GLX Cranking Casting Rod 7'11" Extra Hvy
                  2) Dobyns Extreme Cast Rod 7'4 MagHvy Split Grip 745
                  3) St. Croix Legend Elite Casting Rod 7' Heavy

GLommis GLX är ett klassiskt spö , likaväl som Dobyns Champion Extreme och St Croix Legend Elite behöver inte någon närmare presentation.

Häls /T
                  Jag uppskattar dina råd.
                  Har bara tittat snabbt på spöna, kommer kika mer senare idag.

Kollade du svaret på ditt tidigare inlägg högre upp i tråden?...#20.. där försökte jag precisera mig lite mer.

Ska försöka svara på dina frågor;

- Längd på spö
                  Eftersom rullen är stabil behöver inte spöt vara långt för att vara förlåtande av den anledningen....runt 8ft är en ganska bekväm längd men jag vill inte att längden ska vara begränsning i råden jag får och i min strävan att få ett bra spö.

- Aktion
                  Jag vet inte vad jag ska svara, har inte tillräckligt med erfarenhet av olika aktioner men jag inbillar mig att ett snabbt spö kan passa(?)....hänger väl lite ihop med ryggrad..

- Ryggrad
                  Ska ha tillräcklig ryggrad för att kunna trycka till ett 35g skeddrag....om det nu var det du syftade på med ryggrad? (spön är inte mitt område....än!)

Kan inte knyta tillverkare = bra spö men mitt Berkley SSGS är ett jäkligt prisvärt spö
                  ABU har gjort bra spö, t.ex Mörrum m.fl.
                  Fenwick IF momentum har jag köpt för lättare fiske (8-32g) och ett Zalt för tyngre beten men båda är otestade av tidigare nämd anledning.
                  Med andra ord, tillverkare spelar ingen roll.

-Jag skulle vilja veta vilken teknik är du ute efter
                  He, he...finns många varianter men i mitt fall och för det här spöt så gäller klassiskt gäddspinn, dvs. kasta ut och veva in med lite vevstopp.

//Kenneth
                  Senast ändrad av KeBa; 2013-02-15, 15:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                    Hej gamle eldhand!
                    ...och det här kläcker du ur dig först nu!!!
                    Nä, skämt åtsido, både du och jag vet att det inte är riktigt rätt spö för den rullen och de betesvikterna jag nämnde....MEN, däremot för min 6000C UT Nostalgia!

Den skönheten fick ett Zalt Hemmarö (eller vad det nu hette...) 30-90g i fjol vilket är nästan samma kastvikt som spöt i din länk.
                    Tyvärr hann jag inte prova den kombon, farsan gick bort dan efter jag kommit ut med spöt till stugan och då var fisket slut för den säsongen.
                    Nästa investering kanske blir "bästa spöt" till min 6000-rulle med kastvikt 30-100g, då är spöt du länkade till högaktuellt och jag lär återkomma till dig.
                    Stort tack för tipset!

//Kenneth
                    Hej Kenneth Bäckman;

Vad du har skaffat dig för uppfattning om ett 11 fots BFT Pike Furusund byggt av Tony Fordham på Sportex Carbon Kevlar klinga har jag inte den blekaste aning om....

Själv har jag träningsfiskat mycket och ofta efter Gädda med både ABU Ambassadeur 5000 och 6000-rullar fastskruvade på något av mina 11 fots BFT Pike Furusund-spön sedan våren 1997. Totalt rör det sig om närmare tvåtusen Gäddfiskedagar från morgon till kväll med ett 11 fots BFT Pike Furusund-spö med Ambassadeur multirulle i min hand. På 5000-rullen har jag för det mesta 0,28 mm PowerPro spectralina och på ABU Ambassadeur 6500CS Pro Rocket multirullen 0,36 mm PowerPro spectralina.

Med Ambassadeur 5000-rullen på spöt kastar jag utmärkt och långt och oftast med wobbler som 31 grams ledade Bomber B16J, som på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_21.htm, och 33 grams Bomber B16A samt Swim Whizz Nr6 (30 gram) och långsamt sjunkande Swim Whizz Nr 5 (41 gram).

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Kenneth Bäckman;

Vad du har skaffat dig för uppfattning om ett 11 fots BFT Pike Furusund byggt av Tony Fordham på Sportex Carbon Kevlar klinga har jag inte den blekaste aning om....

Old Firehand
                      www.trumman.com
                      Du behöver inte peka med hela handen Old Firehand...
                      Jag vet mycket väl hur duktig du är och hur stor erfarenhet du har, all heder och respekt.
                      Då kan du även respektera att om jag ber om råd beträffande spö som ska ha sin topp med beten 25-35g, därefter får länk till ett spö där det står "rekommenderad kastvikt 30-100g", drar slutsatsen att detta spöt kanske inte har sin topp vid 25-35g, inte så konstigt kanske?

Att det som du skriver, kastar utmärkt och långt 31-33g, 41g osv....har jag aldrig påstått motsatsen.

Om det här spöt som du länkade till HAR sin största styrka vid mina efterfrågade 25-35g så ber jag så hemskt mycket om ursäkt att jag inte förstod det när jag läste" rekommenderad kastvikt 30-100g" i länken.

Om det INTE har sin topp vid 25-35g utan att som jag trodde att det kanske skulle passa bättre att ersätta mitt Zalt 30-90 med min 6000 rulle ( om du läst tidigare inlägg så är det alltså en ambassadeur 2500C som ska sitta på spöt) så förstår jag inte anledningen till ditt senaste inlägg....men det kanske fanns andra anledningar som jag inte förstår, vad vet jag...

(Ödmjuka säljare får mer sålt...till mig i alla fall)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 565 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57