Gäddflugfiske Vision eller Sameo? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddflugfiske Vision eller Sameo?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Epik är prisvärt. De som har köpt kitet verkar nöjda iaf.

Här ett litet test klipp: http://www.youtube.com/watch?v=vkwXoHVydt8

Här till ett bra pris: http://fiskedepan-ebutik.se/Guidelin...e-Flugfiskeset
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-24, 13:07.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Köpte ett Vision Big Daddy klass 9 inför våren, provkastat lite på "gräsmattan" (mer snö än gräs just nu dock) här utanför ett par gånger. Tidigare bara kastat klass 5/6 efter regnbåge och märkt att med dessa gädddgrejor så är det inte mycket luftkast som gäller utan man verkligen skjuter ut linan istället. Kan inte påstå att jag är någon bra flugfiskare överhuvudtaget men kan nog dra iväg kasten runt 20m iaf. Tror det kommer göra sig mycket fint i vår och med lite mer träning ska det väl inte vara några problem att dra iväg kasten ytterligare några meter. Nöjd med grejorna än så länge, får väl se efter våren om de även är sköna att drilla med. =)
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Kollade lite på Big Daddy, hitta ett i klass 9 både i 9fot och 10fot, vilken längd är rekomenderad?

Kommentera

Jo jag har nog med bestämt mig för ett Big Daddy spö set ;-) sen e ju kruxet vilken klass jag ska ha samt även vilken klass på lina och typ ?

Lutar mer åt ett klass 9 spö för mig då jag gärna även hade velat ha möjligheten till att kunna kasta med någon variant av mindre fluga tex för abborre osv.... men e osäker om det e möjligt över huvud taget

Sen ere detta med linan och även här känns klass 9 mer att föredra till ett klass 9 spö men rätta mig gärna om jag har fel

Sen vilken typ av lina e jag väldigt kluven på och det står lite mellan Flyt och intermediate Jag undrar på vilka djup en flyt lina är perfekt och även en intermediate lina, Tacksam för era erfarenheter

//Daniel

Kommentera

Jag fiskar mestadela på 1.5-3.5m djup och kör då med intermediatelina vilket fungerar utmärkt. Tänkte komplettera med en sjunklina i vår för att lättare få ner de största/buskigaste flugorna lite snabbare.

För abborrfisket är ett klass 7 spö att föredra.

Kommentera

Ett 9 fot gädd spö blir bra. 10 fot blir jobbigt att hantera i längden.

Till borren blir #7 ganska mycket overkill egentligen. Är en klass mest lämpad för kust HÖ och fjäll fisket blåsiga dagar annars. Ska vara för att den klassen tål rätt mycket vind då? Annars är klass 4 det som de flesta som flugfiskar Abborre kör med.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Vi föredrar alla olika. Tycker en 7:a är att föredra för att kunna kasta relativt stora och ibland buskiga flugor (upp till 10cm) samt att det ofta blåser där jag fiskar (skärgården). Trots en 7:a blir fighterna roliga när de lite större kliver på.

Kommentera

Ursprungligen postat av doctool Visa inlägg
                  Jag fiskar mestadela på 1.5-3.5m djup och kör då med intermediatelina vilket fungerar utmärkt. Tänkte komplettera med en sjunklina i vår för att lättare få ner de största/buskigaste flugorna lite snabbare.

För abborrfisket är ett klass 7 spö att föredra.
                  Jag kommer troligvis fiska även där det är ca 50cm djupt och då kanske en flytlina är att föredra ?

Kommentera

Det är svårt att täcka flera olika djup med en lina. Det bästa är förstås att ha olika linor för olika situationer.

Kommentera

Ursprungligen postat av doctool Visa inlägg
                      Det är svårt att täcka flera olika djup med en lina. Det bästa är förstås att ha olika linor för olika situationer.
                      Jo så ere ju, man kanske skulle börja med en flyt då och köpa till en senare om man vill ner lite :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11