Gäddflugfiske Vision eller Sameo? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddflugfiske Vision eller Sameo?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Oduglig är den inte. Men den är inte speciellt framtagen för gäddflugor. Men i mitt tycke är rio pike bättre än big daddy och guidline pike... Men det kanske är en tycka fråga.. Väljer du sameot får du ändå med vipern. Testa den så får du se vad du tycker. Går alltid att köpa en ny lina senare.....
    Vilken typ av lina ska man satsa på tycker du då? E väldigt kluven i den frågan och då tänker jag på på flyt, Intermediate, eller sjunk ?

Som nybörjare inom flugfiske ;-)

Kommentera

Det är ju alltid att ha fler att välja på, men om du bara ska ha en till att börja med så beror det på hur det är där du ska fiska. Jag fiskar sällan gädda och tycker därför att det känns som jag får klara mig med en lina till att börja med. Där jag fiskar gädda mest är det oftast rätt grunt och därför blev det en flyt för min del. Men som sagt försök beskriv hur ditt vatten är så får du säkerligen bra tips.
      Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
      Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Gäddflugfiske Vision eller Sameo?

Det beror lite på flugvalet också. Kör du med vanliga flugor med tex epoxyflugor klarar du dig långt med en en flytlina. Kör du tubisar är en sjunk eller intlina bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av daniel222 Visa inlägg
          Vilken typ av lina ska man satsa på tycker du då? E väldigt kluven i den frågan och då tänker jag på på flyt, Intermediate, eller sjunk ?

Som nybörjare inom flugfiske ;-)
          Jag kör med en flyt sjunk 3.
          Går att få flugorna strax under ytan samtidigt kan man få ner dem en bit...

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Jag kör med en flyt sjunk 3.
            Går att få flugorna strax under ytan samtidigt kan man få ner dem en bit...
            Okej, hur grunt menar du att du kan fiska utan problem med en sådan sjunk 3 lina ?

JAg kommer att fiska ner till 50-70 cm upp till 3 meter kanske ;-) min tanke men kanske e svårt med en o samma lina ?

Kommentera

Då hade jag helt klart valt en flytlina faktiskt.
              Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
              Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Ursprungligen postat av haggis82 Visa inlägg
                Då hade jag helt klart valt en flytlina faktiskt.
                Lutar ju mot det ja :-)

Kommentera

En flyt är aldrig fel att börja med. Lite mer lättkastad och lätthanterlig + att du kan köra ytgående flugor och poppers också. Kan bli sanslösa smällar på det

Kommentera

Blir ju fiskemässa på Elmia nu till helgen, lär ju få svar på en del frågor där med ;-) Lutar dock mot ett Big daddy Spö klass 9 med flytlina Klass 9

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 976 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11