Spinnfiske efter lax i Stockholms ström? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiske efter lax i Stockholms ström?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinnfiske efter lax i Stockholms ström?

    Vad bör man tänka på vid laxfiske i Stockholms ström med haspelrulle? Hur långt är det ultimata spöt och hur hög kastvikt bör man ha ungeför? Vilka typer av drag fungerar bäst? Har hört att något som kallas tubfluga är populärt vid laxfiske med haspelrulle. Vart kan man köra såna anordningar? Hur gör man det själv? Vilka är de populäraste laxflugorna till sådana här anordningar vid vilka tider på dygnet och vid vilka väderförhållanden? Vilka andra spinnfiskesätt efter lax/havsöring är populära vid strömmen/norrström/Ström Parterren/utanför grand hotel?

    Av en tillfällighet har jag mångfärgad lina på rullen nu, funkar det eller skrämmer det lax/öring?

    När det gäller just tubfluga, hur kommer det säga att fisken inte skräms av en 50-60g blygklump som kommer farandes ett par meter ifrån en fluga?
    Senast ändrad av Droopy; 2013-08-08, 21:44.

  • #2
    Nu är luckorna stängda så laxfisket funkar inte.. Måste regna så dem öppnar!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av aliosh Visa inlägg
      Nu är luckorna stängda så laxfisket funkar inte.. Måste regna så dem öppnar!
      Jo hört det När brukar dom öppnas? Hur länge hålls dom öppna?

      Kommentera


      • #4
        Lax eller öring har jag sett hoppa ordentligt utanför Af chapman, i mitten senast igår.
        Brukar stå en del lirare längs med skeppsholmen och kasta, verkar vara mycket kustdrag.

        I själva strömmen verkar folk köra tubflugor eller agna med mask, vikter upp till ca 80g men det beror helt på vattenföringen och hur långt upp i strömmen du ska fiska.

        Se till att ha med dig en hel drös sänken för det ligger ex antal cyklar & kundvagnar på botten.......

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av torsk Visa inlägg
          Lax eller öring har jag sett hoppa ordentligt utanför Af chapman, i mitten senast igår.
          Brukar stå en del lirare längs med skeppsholmen och kasta, verkar vara mycket kustdrag.

          I själva strömmen verkar folk köra tubflugor eller agna med mask, vikter upp till ca 80g men det beror helt på vattenföringen och hur långt upp i strömmen du ska fiska.

          Se till att ha med dig en hel drös sänken för det ligger ex antal cyklar & kundvagnar på botten.......
          Skulle ett spö med 100g kastvikt räcka?

          Hur fungerar tubfluga? Kan inte hitta vettig information om det.

          Kommentera


          • #6
            Har man någon typ av fördel om man kör vanligt flugspö som inte folk med vanligt spö och tubfluga har?

            Kommentera


            • #7
              Borde räcka fint med 100 gr kastvikt.

              Vanligt tackel för spinnfluga kan du se på bilden nedan. Skillnad på vanlig fluga och tubfluga är att kroken inte sitter fast utan man röra sig fritt och du kan då även byta dom.

              Skulle rekommendera mycket lina då det är starka fiskar i strömmande vatten och kan lätt dra iväg en bit.

              En viktig sak när man fiskar kring strömmen är att tänka på hur du ska upp fisken om det nappar. Dumt att komma på att man står 3-4 meter upp och inte kan flytta sig när det är för sent.

              Click image for larger version

Name:	spinnfluga3.gif
Views:	2
Size:	13,5 KB
ID:	1769426

              Kommentera


              • #8
                Men var är det egentligen man ska fiska? Jag ska till Sthlm över helgen o tänkte testa strömmen. Som en göteborgare har jag ingen aning om var jag ska fiska, namn på platser som kan sökas upp på Google Maps skulle uppskattas!

                Kommentera


                • #9
                  Allt om olika platserna, fångstrapporter etc finner ni här: http://www.stromstararna.se/om-fiske...uiden-10038715

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Göteborgsfiskaren96 Visa inlägg
                    Men var är det egentligen man ska fiska? Jag ska till Sthlm över helgen o tänkte testa strömmen. Som en göteborgare har jag ingen aning om var jag ska fiska, namn på platser som kan sökas upp på Google Maps skulle uppskattas!
                    Tjääna
                    Kolla in http://www.stromstararna.se/
                    m v h
                    Bb
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 148 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X