Letar å letar..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Letar å letar.....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Letar å letar.....

Grejen är nån hund vart och snott all min fiskeutrustning, X antal spön, rullar och sjuka mängder beten så håller just nu på att skriva upp allt för att iaf få tillbaks några kronor från försäkringsbolaget.

Under tiden så har ja bestämt mig för att satsa på ETT spö och EN rulle av topp kvalité!!!
    Kosta vad det kosta vill (nästan iaf)
    Denna combo kommer att agera gäddjägare och kasta beten på upp till 70g max.
    Va har ja kollat, googlat och läst om då, spö har ja snöat in mig på ett Edge Dynamic Powercast 86 XXH 40-130 g som ja bara hört gott om.
    Grejen är den att ja vill inte ha "jätte" combo som väger fläsk och där mina smågäddor (3-6kg mest) känns som en liten död sill man lyckats kroka.....

Är detta ett spö för mig?

Sen vill ja inte ha en jätte rulle heller men shimano 2500 blir kanske för liten?

Penn 3000 då?

Ja dessa ilands problem alltså!!!
    Tar tacksamt imot tips och förslag på utrustning och erfarenheter kring just Edge spöt (läst allt som går att hitta)
    Sen förslag på en grym haspelrulle (känner till Stella men lite osäker om det är SÅ mycket ja ska lägga....)

Skitfiske
    //Mange

igår beställde jag ett haspelset för just gäddfiske.
    Spö: SG Bushwhacker 8.6ft 20-60g
    Rulle: Penn Sargus 4000

Jag startade ett ämne och fick massa bra förslag och kom fram till vad det va jag ville ha.
    Du kan kolla in länken http://www.fiskesnack.com/forum/show...till-gäddfiske och se om du hittar något intressant

Kommentera

Tjena Freddan!
      Tack för svar, läst denna tråden men missuppfatta mig rätt nu (garanterat en kanon combo som ja med all säkerhet hade varit toknöjd med) men känner att denna gången ska det inte bli 300 beten utan allt ska rymmas i en beteshink (jerk, spinn och några trolling beten) och vill ha en "top of the line" combo vad det nu egentligen betyder....

Det ja undrar mest är väl egentligen vad ni som har Edge spöt tycket att den verkliga betesvikten ligger på....

//Mange

Kommentera

Hej mitt gäddfiskeset består av
        SG MPP 15-50g detta kommer jag byta ut för att ta ett som e 20-60g

Shimano Aernos 4000. Denna rulle e jag kanon nöjd med hitills. är inte allt för blodigt inköpspris. den har de flesta finesser som shimanos dyrare rullar. Jag har tom en över ofiskad om du vill köpa :P

Vad är din budget för detta kitt?

Kommentera

liten edit du säger att du inte vill ha jätte kombo men ett spö som dänger iväg 130g beten är rätt påkigt så du kommer ju tappa lite feeling på mindre fiskar för du har påkigare modell spö. om du ska fiska max 70g beten så skulle jag läga betesvikten på spöet så nära det som möjligt.

Kommentera

Edge Dynamic i sig väger inte mkt. Hänger nog mer på vilken rulle du sätter på den.
            Skulle dock ändå tipsa om att känna på spöt först om du inte redan gjort det. Ska du ha riktigt bra grejer bör du ju inte köpa grisen i säcken så att säga.

Kommentera

Jag har ett edge haspel och det är ett väldigt prisvärt spö , skön känsla i spöt även när man drillar mindre slipsar... Lite överklassat kanske,inte skönt att kasta +90gr beten .

Fiskar mycket multirulle nu så jag funderar på att köpa ett nytt i spinnmodell o har sett att attitude baits har en egen modell som jag är sugen på men den finns inte haspel tror jag...

Kommentera

Jag har ett edge och jag tycker den verkliga betesvikten ligger på ca 115gr.

Kommentera

Ursprungligen postat av Åman
                  Ska du bara ha en rulle och bor i Götet så vill du nog förmodligen att rullen tål saltvatten riktigt bra,i så fall tycker jag absolut att du ska välja en Penn före Shimano.
                  Blir inget havsfiske med detta kit, det har vi annan skit för

Kommentera

Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
                    liten edit du säger att du inte vill ha jätte kombo men ett spö som dänger iväg 130g beten är rätt påkigt så du kommer ju tappa lite feeling på mindre fiskar för du har påkigare modell spö. om du ska fiska max 70g beten så skulle jag läga betesvikten på spöet så nära det som möjligt.
                    Just det jag är lite rädd för, annars hade jag nog redan haft spöt hemma nu men samtidigt har ja läst att det ändå finns lite feeling i det även på smått.....
                    Men som ni säger ska man lägga dom pengarna så är det väl vettigast att känna på sakerna först, får kolla runt här i Gbg om nån har spöt hemma.

Har ingen direkt budget, vill väl inte lägga 10 papp på det kanske men räknar nog med 5-7000 iaf men kommer man undan billigare så kan ja ju överleva det oxå

Som sagt får åka runt här i stan och känna mig för, kanskje springer på nåt annat fint....

//Mange

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 472 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson