Catch & release -utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch & release -utrustning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Catch & release -utrustning

    Hej.
    Jag har inte fiskat så mycket och har ofta haft problem att få ut krokar på både borrar och gädda. Jag vill inte att detta ska bli en diskussion om c&r vs bonkning. Jag tar upp en del fisk och äter men många är för små för det. Vad är då den smidigaste utrustningen för att så skonsamt som möjligt släppa tillbaka fisken?

    Gärna tips på den billigaste minimum-utrustningen, exempelvis en bra tång av något slag.

    Men ser gärna vad ni anser att den ultimata utrustningen är som man över tid kan sträva mot att samla ihop.

    Tack på förhand!
    "Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."

  • #2
    Långnosad tång och IKEA-kasse som avkrokningsmatta räcker långt. Gummerad håv är väldigt bekvämt att ha vid landningen av fisken. Kom ihåg att ta reda på vad det är för regler i just de vattnen du fiskar i.

    Kommentera


    • #3
      Tack för svaret! Låter ju bra att man kan komma långt med minimal utrustning.

      Tången, är det en sån här du tänker: http://www.dogger.se/kroklossartang-...811-c-611.aspx

      Eller en sån här:
      http://www.dogger.se/rt-long-nose-pl...231-c-611.aspx
      "Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."

      Kommentera


      • #4
        En avbitartång med bultsax liknande utseende är bra att ha med.
        Ett tips då är att om kroken sitter illa till så klipp av fjäderringen, sen är det lättare att pilla ut kroken och det går på sekunder att göra det.
        På det sättet kommer du billigare undan, att klippa av själva kroken är en sista utväg för mig och jag gör det bara om kroken perforerat någon vital del i fisken eller om man inte kommer åt fjäderringen.

        Köp en syrafast/rostfri tång, de är dyrare men håller bättre.
        Det finns säkert rekommendationer här på forumet, men jag vill inte rekommendera något jag inte provat själv.
        Har själv BFT Power cutter och är väl inte så jättenöjd med den precis, men den har funkat någorlunda bra iaf.
        Senast ändrad av EsoxToni; 2013-09-29, 13:13.

        Kommentera


        • #5
          http://biltema.se/sv/Verktyg/Handver...ra-lang-71634/

          Här har du en bra billig tång.

          Kommentera


          • #6
            Esox: bra tips! Tack.

            Ludde: smidigt. Vad brukar folk köra med då? rak eller vinklad? Och i så fall hur mycket vinkel?
            "Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."

            Kommentera


            • #7
              Biltemas 45 graders tång är grym. Visst den rostar men håller i alla fall 2-3 säsonger och ger bra med kraft vilket gör det lätt att få ut krokarna. BFT-tången du länkade till tycker jag är kass, har en sån liggande i en låda någonstans där den kommer att få ligga kvar.
              Den som har mest prylar när han dör vinner

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Rubik Visa inlägg
                Biltemas 45 graders tång är grym. Visst den rostar men håller i alla fall 2-3 säsonger och ger bra med kraft vilket gör det lätt att få ut krokarna. BFT-tången du länkade till tycker jag är kass, har en sån liggande i en låda någonstans där den kommer att få ligga kvar.
                Jag har en knipex av samma modell, det är den bästa kroktången jag testat.

                Kommentera


                • #9
                  Bft hookout tycker jag e riktigt bra.
                  Bft gäddsäck för vägningen.
                  Savagear matta för mätning och allmän fisk hantering.
                  Samt en håv med skonsamt nät.
                  Detta är vad jag kör med för att på bästa möjliga vis kunna utföra ett bra C&R.

                  Dock så handlar ju bra C&R inte bara om utrustning.
                  Jag försöker alltid kroka loss fisken i håven medans den är i vattnet. Lyfter upp den och väger / mäter så fort som möjligt. Vid tillbaka sättning så brukar jag syre chocka gös. Gäddan låter jag vila i vattnet medans jag håller den i svansen.
                  Vi har alla ett ansvar men det är upp till var och en att göra vad dom kan / vill.

                  Kommentera


                  • #10
                    Sjukt bra tips ni kommer med. Mycket tacksamt. Lär bli en biltema-tång till att börja med.

                    Jag försöker vara så ansvarsfull jag kan och där jag brister i kunskap försöka jag fylla på, delvis genom att läsa och även kolla youtube-klipp. Sen är det inte så lätt att ta reda på vad det finns för utrustning och vad som föredras så jag uppskattar verkligen dom konkreta tipsen jag fått här.

                    Göd-Ingvar: Vad menar du med syrechocka? Av vad jag sett på youtube så släpps den oftast i med huvet före. Inte särskilt varsamt om man jämför med gäddsläppen. Men det kanske är bäst för gösen?
                    "Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 658 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 666 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 550 svar
                    229 598 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Tylön
                    av Tylön
                     
                    Arbetar...
                    X