Tejp i botten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tejp i botten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
    Vad tror ni om iden att istället för att lägga mono i botten och sen knyta monon till flätlinan, göra så här att man lägger mono i botten, sen knyter man flätlinan runt spolen innan man knyter den på monolinan?

    Alltså det är fortfarande mono i botten, men man har också tryggheten av att veta att det är flätlinans styrka hela vägen som gäller!

    (ja jag vet att man sällan får rullen tömd på all lina, men kan vara en trygghet ändå)
    Borde funka, om du bara ser till att lägga linan tajt.

    Kommentera


    • #12
      Ja brukar använda den lilla klisterlappen som används till linändan i förpackningen.
      I varje motgång finns ett frö till framgång.....

      Kommentera


      • #13
        Ja brukar använda den lilla klisterlappen som används till linändan i förpackningen.
        Borde precis som att tejpa knuten med vanlig tejp funka fram tills det blir blött

        Ha något i botten som fjädrar och spänn sedan linan i det, förslagsvis nylonlina eller vulk-tejp snurrad så pass många varv att det går att göra en fjädrande homogen gummiklump av det...

        Kommentera


        • #14
          Man knyter linan direkt på spolen, tejpar och börjar linda linan och tejpen HÅRT åt rätt håll.

          Eltejpen ska vara lite bredare än spolen, så när man lägger på den hårt så sträcks tejpen till samma bredd som spolen.
          Efter 2-3 varv med tejp och lina klipps tejpen och linan fortsätts läggas på äckligt hårt tills all tejp är dold, sen räcker det med bara hård påläggning :-)

          Skulle inte nöja mig med att bara grunda spolen för att öka friktionen och sen linda på linan. Bakar man in knuten och linan känns det tryggare.
          Alumacraft så klart!

          Kommentera


          • #15
            Jag la precis på lina och kom på idén med att vulktejp runt axeln borde ju vara sjukt bra som grund till flätlinan, så så gjorde jag och tror stenhårt på det, fick sen för mig att googla på det och hittade denna sida

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Zoux Visa inlägg
              Jag la precis på lina och kom på idén med att vulktejp runt axeln borde ju vara sjukt bra som grund till flätlinan, så så gjorde jag och tror stenhårt på det, fick sen för mig att googla på det och hittade denna sida
              Jag har alltid nylon i botten (på de spolar som inte är anpassade till flät) men skulle jag valt tejp är ju vulktejp det jag hade valt.
              Bl.a. Penn har ju haspelrullar med spole som är ”braid ready”. Det innebär att de har en bred gummiring i botten på spolen.
              Andra fabrikat löser det med att spolens botten är knottrig och då behöver spolen inte heller grundas.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2022-09-18, 11:19.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 494 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
              24 svar
              3 827 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uffe62
              av uffe62
               
              Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
              39 svar
              5 645 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg OGRudan
              av OGRudan
               
              Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
              468 svar
              107 656 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Julle68
              av Julle68
               
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 547 svar
              228 857 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Arbetar...
              X