Fråga ang. HDS+Sidescan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang. HDS+Sidescan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga ang. HDS+Sidescan

Hej, tänkte införskaffa sidescan nu, och jag funderar på att köpa Lowrance HDS-5 gen2 och lowrance LSS-2.
    I LSS-2ans förpackning utöver givare och kablar ingår:

Kan jag koppla HDS5ans givare+LSS2ans sidescan och LSS2ans downimage till HDS5 skärmen?
    Eller behöver jag en nyare HDS för att kunna göra det?

Om inte det ska funka så ska jag väl iallafall kunna koppla sidescan och hds5 lodet till samma skärm genom den där nätvärksmodulen?

Ja du kan koppla så som du tänkt dig.
    Den vanliga blå givarkontakten kopplas till 5:an. Den svarta från LSS-givaren kopplas till boxen. Mellan boxen och 5:an kopplas nätverkskabeln (gula kontakterna).
    Gå in på ekolodets meny och knappa dig fram till "Källa". Där anger du LSS:en och allt hoppar igång.
    Alla HDS:er, oavsett generation går att kopplas ihop med en LSS.
    //Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Ja du kan koppla så som du tänkt dig.
      Den vanliga blå givarkontakten kopplas till 5:an. Den svarta från LSS-givaren kopplas till boxen. Mellan boxen och 5:an kopplas nätverkskabeln (gula kontakterna).
      Gå in på ekolodets meny och knappa dig fram till "Källa". Där anger du LSS:en och allt hoppar igång.
      Alla HDS:er, oavsett generation går att kopplas ihop med en LSS.
      //Micke
      tack så mycket för svaret! Då får det bli Sidescan,downimage och ekolod på samma som tänkt då

Kommentera

har du kollat gentemot vad en touch 7:a kostar...den har inbyggd LSS enhet...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          har du kollat gentemot vad en touch 7:a kostar...den har inbyggd LSS enhet...
          Nej det har jag inte gjort .Jag visste inte om det, Men jag måste fortfarande köpa en sidescan givare va? Går den isåfall att koppla till direkt till touch 7an? Har försökt söka svar på olika sidor som säljer dessa men jag tycker det är väldigt dåligt informerat faktiskt

edit: Det verkar som att alla som säljer touch 7an säljer bara enheten och då får man köpa till givare själv, enbart enheten+LSS2 givare landar på ca 13000, skulle jag köpa hds5 kan jag vad det låter som köra downimage,sidescan och ekolod på samma hds5 skärmen för ca 13000 också
          Senast ändrad av quasexort; 2014-07-17, 21:32.

Kommentera

Där har du hela paketet med hds7 touch.

Behöver inget mer.

Mycket mer ekolod för ett par tusen extra. Helt klart värt pengarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Larsww Visa inlägg
              http://www.olssonsfiske.se/lowpaket-...365-c-337.aspx

Där har du hela paketet med hds7 touch.

Behöver inget mer.

Mycket mer ekolod för ett par tusen extra. Helt klart värt pengarna.
              Hmm mycket pengar men jag är helt klart sugen på det där , Funderar annars på att ta lss-2 + hds 5, blir lite billigare då men jag får fundera, 2 frågor om givaren bara.

1. Jag tänkte montera givaren på akterspegeln eftersom jag vill använda sidescan även när jag inte vertikalar (har den givaren sitter på sidan av båten på portabelt fäste). Funkar detta tror ni eller blir det "osynkat" att ha vertikal givaren ca 1.5 meter närmare fören än sidescan givaren?

2. blir motorn ivägen på något sätt om jag monterar sidescan givaren på akterspegeln?

Kommentera

Personlig foretrekker jeg modellene med knapper fremfor touch, så dette har litt med smak og behag å gjøre også. En fordel med HDS 5+modul er at det blir veldig enkelt å legge til ekstra skjerm senere, noe du helt sikkert kommer til å ønske deg. Ulempen med HDS 5 er at skjermen er ganske smal for Sidescan, så du kommer til å ønske deg en skjerm til....

Samtidig synes jeg du skal vurdere å skifte ut StructureScan-modulen med en SonarHub-modul. Dette er ikke noe "must", men dette vil gi deg muligheten for å kjøre det vanlige ekkoloddet (2D) med CHIRP. SonarHub-modulen gjør ellers akkurat det samme som StructureScan-modulen, men kan altså brukes til CHIRP i tillegg. Disse skjermbildene er tatt med SonarHub og en ekkoloddgiver fra Airmar som heter TM150M: http://teamcolibri.blogspot.no/2014/...ar-tm150m.html
                Dette er sannsynligvis den beste kombinasjonen av ekkolodd og -giver jeg har prøvd for vertikalfiske på grunt vann.

1. Dette går helt fint, jeg bruker selv et liknende oppsett. Du vil ikke kunne bruke Downscan som overlegg på det vanlige 2D-bildet, og det vil være en liten "mismatch" mellom 2D og Sidescan.

2. Du bør tenke nøye på hvor du setter LSS-giveren. Jeg har ikke skygge fra motoren på min Sidescan i det hele tatt, men monterer du den for høyt/ for nære motoren vil den skygge for Sidescan-giveren på den siden motoren sitter.
                Team Colibri

Kommentera

1. nja har aldrig testat så det kan jag inte svara på. Blir ju lite olika bild.

2, Bara att tilta upp motorn liite så funkar det klockrent.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    Personlig foretrekker jeg modellene med knapper fremfor touch, så dette har litt med smak og behag å gjøre også. En fordel med HDS 5+modul er at det blir veldig enkelt å legge til ekstra skjerm senere, noe du helt sikkert kommer til å ønske deg. Ulempen med HDS 5 er at skjermen er ganske smal for Sidescan, så du kommer til å ønske deg en skjerm til....

Samtidig synes jeg du skal vurdere å skifte ut StructureScan-modulen med en SonarHub-modul. Dette er ikke noe "must", men dette vil gi deg muligheten for å kjøre det vanlige ekkoloddet (2D) med CHIRP. SonarHub-modulen gjør ellers akkurat det samme som StructureScan-modulen, men kan altså brukes til CHIRP i tillegg. Disse skjermbildene er tatt med SonarHub og en ekkoloddgiver fra Airmar som heter TM150M: http://teamcolibri.blogspot.no/2014/...ar-tm150m.html
                    Dette er sannsynligvis den beste kombinasjonen av ekkolodd og -giver jeg har prøvd for vertikalfiske på grunt vann.

1. Dette går helt fint, jeg bruker selv et liknende oppsett. Du vil ikke kunne bruke Downscan som overlegg på det vanlige 2D-bildet, og det vil være en liten "mismatch" mellom 2D og Sidescan.

2. Du bør tenke nøye på hvor du setter LSS-giveren. Jeg har ikke skygge fra motoren på min Sidescan i det hele tatt, men monterer du den for høyt/ for nære motoren vil den skygge for Sidescan-giveren på den siden motoren sitter.
                    Okej tack så mycket, du har säkert rätt med att jag vill ha en till skärm sen men det får bli senare, det här kalaset blir tillräckligt dyrt för stunden Om jag sätter givaren en bit ifrån motorn och så långt ner som möjligt och eventuellt tiltar upp motorn lite skall det förhoppningsvis inte vara nå problem då

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13