Fråga ang. HDS+Sidescan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang. HDS+Sidescan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Största fördelen med att köra LSS-modul + HDS gentemot Touch är att du senare och allt eftersom kan uppgradera dig vad gäller skärmar.
    Det går även att få tag på begagnade skärmar till bra pris.
    Har man Touch och vill t.ex. gå upp i skärmstorlek blir det väldigt dyrt eftersom det är "inklusive allt". (Men det går utmärkt att istället koppla till en andra skärm)
    Nackdelen med LSS-modulen är att det blir en extra box som ska gömmas någonstans och det blir en nätverkskabel och en strömkabel extra.
    Vill man bygga allt lite portabelt för att kunna använda på olika båtar är Touch-serien helt klart att föredra.

När jag kollade priser i höstas ang. eget inköp tyckte jag det verkade som om priserna följde varandra mellan modellerna.
    En HDS 7 + LSS-modul hamnade ganska nära vad en Touch 7 kostade. Vet inte hur det är nu dock.
    Men vad jag direkt kan säga är att en 5" skärm är alldeles för liten för att köra splitscreen på. Har själv testat men det blev mest bara otydligt.
    Spara en stund till och köp minst en 7" skärm som du senare kan komplettera med en 5:a extra.
    En kompis säljer annars ett ganska prisvärt paket med en 7:a ren kartplotter + LSS.

Han är pedant så allt är i bra skick.
    //Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Största fördelen med att köra LSS-modul + HDS gentemot Touch är att du senare och allt eftersom kan uppgradera dig vad gäller skärmar.
      Har man Touch och vill t.ex. gå upp i skärmstorlek blir det väldigt dyrt eftersom det är "inklusive allt". (Men det går utmärkt att istället koppla till en andra skärm)
      Nackdelen med LSS-modulen är att det blir en extra box som ska gömmas någonstans och det blir en nätverkskabel och en strömkabel extra.
      Vill man bygga allt lite portabelt för att kunna använda på olika båtar är Touch-serien helt klart att föredra.

När jag kollade priser i höstas ang. eget inköp tyckte jag det verkade som om priserna följde varandra mellan modellerna.
      En HDS 7 + LSS-modul hamnade ganska nära vad en Touch 7 kostade. Vet inte hur det är nu dock.
      Men vad jag direkt kan säga är att en 5" skärm är alldeles för liten för att köra splitscreen på. Har själv testat men det blev mest bara otydligt.
      Spara en stund till och köp minst en 7" skärm som du senare kan komplettera med en 5:a extra.
      En kompis säljer annars ett ganska prisvärt paket med en 7:a ren kartplotter + LSS.

Han är pedant så allt är i bra skick.
      //Micke
      hmm, Det funnkar trots att det är en 7m? betyder inte M enbart ekolod? Om det funkar att köra sidescan på den där skärmen och eventuellt om det inte blir för litet på skärmen split screen med downimage och sidescan så tar jag nog fan det där paketet

Kommentera

M modellem är bara plotter, har ingen ekolod i sig. Jag vet inte om det går att ha ekolodet på den från annan riktig ekolod enhet i nätverket.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
          Har man Touch och vill t.ex. gå upp i skärmstorlek blir det väldigt dyrt eftersom det är "inklusive allt".
          så jäkla dyrt behöver det inte bli...köpte till en touch 7M och kopplade i nätverk med vanliga touch 7:an.....5995:- och
          så fick jag tillbaks 1350:- av Navico....mycket billigare blir det inte med en extra vanlig 7" skärm till en vanlig HDS 5:a heller....
          Senast ändrad av byggarn; 2014-07-18, 09:11.
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av ribar Visa inlägg
            M modellem är bara plotter, har ingen ekolod i sig. Jag vet inte om det går att ha ekolodet på den från annan riktig ekolod enhet i nätverket.
            Okej, Han säljer det ju tillsammans så det bör väl funka , eller så säljer han för att det inte funkar Någon som har svar på om hans paket är komplett och funkar eller om man måste komplettera med någon för att det ska funka?
            ( http://www.blocket.se/varmland/Lowra...3.htm?ca=7&w=1 )

Kommentera

Ursprungligen postat av quasexort Visa inlägg
              Okej, Han säljer det ju tillsammans så det bör väl funka , eller så säljer han för att det inte funkar Någon som har svar på om hans paket är komplett och funkar eller om man måste komplettera med någon för att det ska funka?
              ( http://www.blocket.se/varmland/Lowra...3.htm?ca=7&w=1 )
              Den kombinasjonen alene gir deg kartplotter (fra 7m) og StructureScan (fra LSS), dvs Sidescan og Downscan.

Skal du ha 2D (tradisjonel ekkolodd) i tillegg kan du enten legge til
              - SonarHub-modul med giver, feks HST-WSBL eller Airmar TM150M
              - BSM-1 modul med giver, feks HST-WSBL
              - Enhet med ekkolodd, feks HDS 5x eller HDS 5.
              Team Colibri

Kommentera

Okej tack så mycket, du har säkert rätt med att jag vill ha en till skärm sen men det får bli senare, det här kalaset blir tillräckligt dyrt för stunden Om jag sätter givaren en bit ifrån motorn och så långt ner som möjligt och eventuellt tiltar upp motorn lite skall det förhoppningsvis inte vara nå problem då
                Noe av det fine med ekte multifunksjonsenheter som HDS er mulighetene for varianter av nettverk. Det gjør at man kan begynne i det små (feks med en HDS og en ekkoloddgiver som HST-WSBL) og så bygge på etterhvert. Før du vet ordet av det har du:

- flere HDS
                - radar
                - VHF
                - AIS
                - SonicHub (stereo som går mot HDSen)
                - StructureScan
                - SonarHub eller BSM-3 for CHIRP
                - autopilot mot bensinmotoren, styrt fra HDS
                - autopilot mot frontmontert elmotor, styrt fra HDS
                - GoFree WIFI så alle ombord kan se det du ser på HDSen på sin mobil/ nettbrett
                - Point-1 GPS-antenne med elektronisk kompass
                - interface mot motor for motordata på HDS
                - interface mot bensintanken for forbruksdata og tanknivå
                And the list goes on.....

Det er bare fantasi og lommebok (eventuelt fruen) som setter begrensningene.
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Den kombinasjonen alene gir deg kartplotter (fra 7m) og StructureScan (fra LSS), dvs Sidescan og Downscan.

Skal du ha 2D (tradisjonel ekkolodd) i tillegg kan du enten legge til
                  - SonarHub-modul med giver, feks HST-WSBL eller Airmar TM150M
                  - BSM-1 modul med giver, feks HST-WSBL
                  - Enhet med ekkolodd, feks HDS 5x eller HDS 5.
                  Just för tillfället är jag inte i behöv av något mer än structure scan. Så om jag köper det där paketet kör jag endast på structure scan men det kommer nog en period när jag vill utöka med fler skärmar. Alla HDS enheter oavsett om det är enbart plotter eller inte går att använda som skärmar från nätverksmodulen jag kan tex köpa en 2D givare och bara plugga in i nätvärket och använda HDS7m som skärm?, har jag förstått det rätt då ? förlåt men detta är en hel vetenskap för mig

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    så jäkla dyrt behöver det inte bli...köpte till en touch 7M och kopplade i nätverk med vanliga touch 7:an.....5995:- och
                    så fick jag tillbaks 1350:- av Navico....mycket billigare blir det inte med en extra vanlig 7" skärm till en vanlig HDS 5:a heller....
                    Nej där lyckades du få ett bra paket till rätt pris
                    Kollade upp lite priser nu eftersom det var ett tag sen jag själv gick i köptankar.
                    Priserna på Touch-serien verkar ha gått ner ganska rejält. När jag kollade gick en 7:a på ca 15.000 utan givare, nu 11.000.
                    Steget upp till en 9-tummare var då 10.000, nu 6000.
                    Sånt tycker jag är trevligt!

Kommentera

Just för tillfället är jag inte i behöv av något mer än structure scan. Så om jag köper det där paketet kör jag endast på structure scan men det kommer nog en period när jag vill utöka med fler skärmar. Alla HDS enheter oavsett om det är enbart plotter eller inte går att använda som skärmar från nätverksmodulen jag kan tex köpa en 2D givare och bara plugga in i nätvärket och använda HDS7m som skärm?, har jag förstått det rätt då ? förlåt men detta är en hel vetenskap för mig
                      Du kan inte plugga in en 2D givare var som helst i nätverket.
                      För det måste du ha ett ekolod.
                      Exemplet jag gav dig med Blocket-annonsen blir en trevlig kombo tillsammans med exempelvis en HDS 5:a som ekolod.
                      Men när jag kollade annonsen igen verkar det inte som LSS-givaren följer med. Då blir det faktiskt inte så billigt.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13