Minn kota kvalitet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn kota kvalitet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fiskbil
    Jo det var rätt häftig frakt från BassPro, men Det är dom enda som jag hittat som säljer till Sverige.
    Cabelas gör det inte (restriktioner), så det blir nog att bita ihop och betala 107 dollar ifrakt.
    Där får du nog ta och kontakta dom om eftersom jag tagit hem en Maxxum 40 från Cabelas för ca 1,5 år sedan. Däremot vet jag att deras sida buggar i bland så det står att det är någon form av restriktion. Jag fick ringa upp dom för att känna mig säker på att det blev rätt. Men deras kundtjänst skulle kunna ha kurs åt Svenska kundtjänster, kanontrevlig och proffsiga. Priset då med högre dollar och den dyrare flygfrakten hamnade på 3800:- momsat, tullat och klart vid min dörr. Kvaliteten känns mycket bra och det stämmer väl in med det rykte som Minnkota har. Köp steglös reglering om ni skall använda den till annat än transport, drar max hälften i trollingfart mot en endura. Ännu större blir skillnaden i slowtrollingfart, kör 2 heldagspass flötestrolling på mitt 75 Ah fritidsbatteri och minst 3 heldagar med mitt Biltema 100 Ah. 1 heldag = 7-8 timmar flötestrolling + 2-3 km transport.

Kommentera

Jag får nog kontakta Cabelas har handlat av dom innan och tyckte också att dom har en mycket bra service.
      Det lutar åt att jag beställer en minn kota efter jul, om det blir från Cabelas eller Basspro får jag se efter att jag har kontaktat cabelas.
      Anledningen till att jag vill ha en maxxum är pga det du skriver, lång gångtid på en laddning plus att jag vill ha en steglös gas

Kommentera

Kanonkvalitet!!

Hej!
        Har en Minn Kota 36 inköpt ny för ca 10 år sedan! Har aldrig varit några problem! Går fortfarande lika klockrent! Skulle aldrig få för mig att köpa ngt annat märke om jag skulle köpa mig en ny modell!!!
        MVH!
        Peter

Kommentera

Ursprungligen postat av apersson69
          drar max hälften i trollingfart mot en endura. Ännu större blir skillnaden i slowtrollingfart, kör 2 heldagspass flötestrolling på mitt 75 Ah fritidsbatteri och minst 3 heldagar med mitt Biltema 100 Ah. 1 heldag = 7-8 timmar flötestrolling + 2-3 km transport.
          Hur kan det komma sig att Maxxum är så mycket bättre på att hushålla med strömmen?

Om det du skriver stämmer är det nästan dags att köpa en elmotor igen. Sålde min gamla Endura eftersom jag tröttnade på batteriladdning och batterisläpande... Problemet vid blåsiga dagar på sjön består iofs.

/Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Haldol
            Hej!
            Har en Minn Kota 36 inköpt ny för ca 10 år sedan! Har aldrig varit några problem! Går fortfarande lika klockrent! Skulle aldrig få för mig att köpa ngt annat märke om jag skulle köpa mig en ny modell!!!
            MVH!
            Peter
            Fan jag älskar detta forumet, det är inga som helst problem att få lösningar på alla sina små eller stora fiskeproblem.

Kommentera

halvplanande

Har haft en liten Minn Kota ett par år till en liten båt, helt ok, men tror jag vill ha en med 3-bladig propeller i stället. De driver mycket bättre. Men kolla i bruksanvisningen innan du kör i saltvatten med den, Garantin på min motor upphör att gälla om motorn körs i saltvatten!!!! (liten bisats mitt i bruksanvisningen)
              Frågan är hur salt vattnet ska vara innan garantin upphör? Göta älvs mynning? Stockholmarnas sk saltsjön? Öresund?
              Tja, inte vet jag, men bra till trolling är den.

Ekolod och GPS är också mycket billigare i USA. Köpte en Magellan Meridian Gold med 12v strömkabel och datakabel samt hållare för 2.400:- förra året.
              Inga problem att byta till europeisk basemap alls. det gick däremot inte på magellan 330:n som jag hade innan.
              Ekoloden är dock hopplösa att få med metersystem, men kostar hälften mot här.
              Lycka till!!

Kommentera

kör en minn kota 36 enduranc eller vad dem heter.
                Har fungerat utmärkt än så länge, körde på ett grund innan, blev en liten repa men inget skadat på varken själva stången eller proppelern...

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
                  Hur kan det komma sig att Maxxum är så mycket bättre på att hushålla med strömmen?

Om det du skriver stämmer är det nästan dags att köpa en elmotor igen. Sålde min gamla Endura eftersom jag tröttnade på batteriladdning och batterisläpande... Problemet vid blåsiga dagar på sjön består iofs.

/Martin
                  Det har att göra med att Enduran alltid ger lika mycket ström och bränner av överskottet vid långsam körning i en resistor, ju långsammare desto mer slösas bort! En Maxxum med maximizerteknik ger så mycket ström som du begär och inget mer. Läs mer här om Maxxum och Maximizer Skall väl nämna att vi oftast kör lite drygt 1 km/h under dessa pass och då är skillnaden som störst. Vid "vanlig" trolling blir skillnaden och drifttiden något mindre. Men jag har kört 12 timmars göstrolling + ca 4 km transport på en laddning i ett 75 Ah fritidsbatteri och då märktes fortfarande ingen effektminskning i batteriet. Har du problem blåsiga dagar så kan det avhjälpas en del med en hink (i vanlig trollingfart) eller ett drivankare (vid flötestrolling) som mothåll a´la löjtrolling med "slagskepp".

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskbil
                    Tyvärr så hade dom endast Enduran som alla andra svenska fiskefirmor,
                    Så det verkar som att det enda sättet att få tag på en Maxxum är att ta hem en från US.
                    Var på Båtmässan i GBG ikväll och kan meddela att nya generalagenten har tagit in Maxxum i sortimentet. Priset ca dubbelt mot Enduran.

/Martin

Kommentera

Min erfarenhet av Cabelas är att de tar minimum 20% frakt overhere, om det är så att frakten ÖVERSKRIDER detta kommer du få betala mellanskillnaden, tro mej de bedriver inte välgörenhet!
                      Dessutom längd har en betydelse här allt över 42 inch (packat och klart för shipping) dvs 106 cm nobbas av USPS det amerikanska postverket oavsett air eller surface (båtfrakt ca 5-7 veckor)) denna längd eller mera flygs dock av UPS och andra privata carriers (fedex och liknande) hit men man bör vara medveten om kostnaden för oversize dessutom är det så att privata bolag har mycket hård koll på tull och moms, du kommer inte undan här.
                      Vad gäller Minnkota elmotorer tror jag ditt minsta problem är driftsäkerheten, garanti tillhandahålles i USA de har ett ansvar mot ALLA sålda produkter problemet är att du får stå för kostnaden för returfrakten och även mellanskillnaden vid frakten efter reparation, alltså extrakostnaden ut ur USA.
                      (inte alltid ibland kör de good will för att vara snälla)
                      Du bör också kontrollera att Minnkota tar ansvar för privat importerade motorer från USA inte alltid så är fallet finns det en agent i Sverige kan du få problem.
                      OBS vill inte verka negativ här vill bara informera om fakta i målet, själv köper jag allt därifrån på olika sätt men undviker långa saker av den här typen samt spön som redan är bra och billiga här. (långt enligt min åsikt undvikes helt usch)
                      Senast ändrad av TAMTAM; 2006-02-03, 21:56.
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 345 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13