Humminbird Helix 5 SI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird Helix 5 SI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	146,8 KB
ID:	1777456

Nu har jag testat mitt Helix SI till vertikalfiske och allt fungerade som jag hade tänkt. ��
    På mitten av båten, vänster sida har jag 2 givare: Helix samt 596 cx HD. 596:an kör jag hela tiden på 83khz och på Helix helbild SI vid sök av fisk, när jag har fått in gösen i bild på 83khz byter jag vy med ett knapptryck på Helixen så att jag får helbild 200khz och då kan fiska efter det lodet ( har endast 2 vyer aktiva för enkelhetens skull).
    Jag har även en givare i aktern på båten, ett Lowrance elite 4x dsi ( detta änvänder jag med vid sök av fisk samt är det lättare att avgöra storlek på fisk med detta).fick lite störningar på båda HB loden vid uppstart men det försvann efter en stund?!

Kommentera

Jag tycker det låter som en mycket enkel men effektiv lösning du har gjort!
      Måste vara otroligt prisvärt det du kör med!

Nu är det bara att hoppas att du hittar stora Gösar och Gäddor i dina vatten !

mvh/ HenkeW
      Senast ändrad av HenkeW; 2015-03-29, 12:13.

Kommentera

Har precis lagt en order på ett Helix SI, tänker dock bara använda aktergivaren.

Kommentera

Har kört första turen med min Helix SI och måste säga att jag hade enormt svårt att urskilja fisk på SI:n. Bilden kändes väldigt oskarp trots att jag fingrade på varje inställning jag kunde hitta. Till saken hör att det här är första gången jag provar SI så jag har inget att jämföra med. Dock har jag kollat många youtube-videos och även jämfört med simulatorn som finns i HELIX men fick jag aldrig samma skarpa bild. Provade med olika djup på givaren (monterad på sidan på en Buster L) men såg ingen skillnad. Testade även med att stänga av mitt andra ekolod, ett Lowrance, men även det utan skillnad. Kan det vara så enkelt att vattnet i Ekoln är för grumligt? Tar tacksamt emot tips på inställningar.

/Micke

Kommentera

Om vannet er grumsete bør du kunne se selv. Særlig pollen eller jordpartikler kan rote til SI skikkelig, med masse grums på skjermen som resultat.

Generelle tips: Sørg for at giveren er vannrett, det skal ikke mye skjevhet til i lengderetning eller på tvers før signalet ditt går en helt annen vei enn ønsket og retursignalet fra treff går i hvertfall ut på viddene. Hvis ikke giveren får inn retursignalet, kan den heller ikke tegne noe på skjermen din. Ikke kjør lang rekkevidde, begynn i det små til du mener du har kontroll og øk på derfra. Hold deg på 10-15 meters range på SI i begynnelsen. Fisk vil du se som små prikker eller streker, store fisk vil du også kunne se som mørkere skygger mot bunnen. Prøv å bytte palett, jeg personlig synes at det er lettere å se fisk med blå eller grønn palett enn med brun, men dette har nok også litt med smak og behag å gjøre.
            Team Colibri

Kommentera

Tack för tipsen Erik! Skall kolla monteringen en gång till.
              /Micke

Kommentera

Msoft , jag har helix 5 Si och kör på Ekoln , ser inte heller något på SI. Men jag har antagit det är dålig montering som gör det då jag inte skruvat i sista skruven så den sitter inte helt fast än, men blir ju lite orolig när du har liknade problem och har den monterad på sidan.(lättare att ställa in bra då)

Jag testade att spela in och sedan ladda in SI mosaik i reefmaster och det ända jag ser där är massa sträck så någonting måste vara fel för mig.

Kommentera

Vær advart, nå blir det teknisk her.
                  Reefmaster baserer seg på råsignalet i ekkoloddopptaket, det du ser på skjermen på en Humminbird/ Garmin/Lowrance/Simrad er prosessert på en annen måte enn det reefmaster gjør. Litt avhengig av softwaren til det enkelte merke er råsignalet mer eller mindre prosessert det også, men i langt mindre grad. Streker er typisk et tegn på elektrisk eller akkustisk støy, støy som din Humminbird tydeligvis filtrerer.

Den vanligste/ enkleste måten å filtrere på i ekkolodd-software, er å lage en algoritme som tar fargene (signalet om du vil) rundt støyen og fyller inn der det er støy. Litt avhengig av typen støy, men i de fleste tilfeller er det ikke noe "bak" støyen, ergo vil det å fjerne støyen etterlate et hull i mosaikken der bakgrunnsfargen (som regel hvit) lyser igjennom. Siden det ikke er noe bak støyen, er det rett og slett ikke noe å vise hvis man fjerner støysignalet.

Filtrering som fyller på omkringliggende farge, gjør at bildet ser penere ut, men har altså ingenting med hva som er i vannet akkurat der å gjøre. Det blir det samme prinsippet som å retursjere et portrettbilde der man fjerner en persons tattovering ved å bruke hudfargen fra området rundt til å male over tattoveringen med i et fotoredigeringsprogram. Det ser pent ut, men gjenspeiler ikke virkeligheten.

Er det da en fisk der støyen er, vil ikke den fisken vises på ekkoloddet ditt, for ekkoloddet fyller inn med fargen rundt.

Matt i Reefmaster og jeg diskuterte dette ganske inngående i forbindelse med diverse testing av den programvaren som er offentlig tilgjengelig. Jeg testet flere versjoner der Matt hadde laget et slikt "støyfilter". På den kommende sonarviewer-programvaren kan du slå av og på et slikt støyfilter, og det kommer nok i kartprogrammet også mot slutten av året. Ikke fordi det nødvendigvis er lurt å bruke et slikt filter, men fordi folk etterspør det.

Så til min personlige oppfatning:
                  Noen har kanskje fått med seg at jeg anbefaler folk å slå av støyfiltrene på sine ekkolodd, forklaringen på det ser du over. Poenget mitt er at det er bedre å fjerne KILDEN til støyen, enn å bare fylle på med en mer eller mindre vilkårlig farge på ekkoloddbildet for at det skal se pent ut. Jeg er ikke i tvil om at enkelte ekkoloddprodusenter har et slikt støyfilter du rett og slett ikke får slått av, noe som forklarer hvorfor disse merkene ikke har støy med enkelte påhengsmotorer, mens andre merker har støy med samme motor. I klartektst: får du støy med en Suzuki koblet på samme batteri som en Lowrance, men ikke på en Garmin/ Humminbird/ Raymarine, betyr ikke det at Lowrance er dårlig, det betyr at Lowrance er villige til å vise deg noe de andre merkene dekker over. (Kanskje litt bastant og påståelig, men jeg er neppe veldig langt fra sannheten.)

Jeg sier ikke nødvendigvis at det er dette som er tilfellet for Henrik og Michael, men det kan være det.
                  Senast ändrad av Team Colibri; 2015-06-12, 12:08. Anledning: typos
                  Team Colibri

Kommentera

Så om jag förstår rätt så kommer det se bättre ut i reefmaster om jag har lodet på separat batteri? Min översättning av norsk är inte den bästa tyvärr.

Är clearmode ett typ av störningafilter?

Kommentera

Ja, med separat batteri vil sannsynligvis filene dine se bedre ut i RM.
                      Clearmode er ikke bare et filter, så vidt jeg har forstått så endrer det også på utgangseffekten. (RMS)
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 507 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson