Humminbird Helix 5 SI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird Helix 5 SI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är bara lite småbitter över att dem trycker in så mycket godis i ett sånt litet format.
    Jag förstår inte varför tekniken är så låst, utvecklingen borde ju ha passerat denna stenåldersteknik där man är låst till deras egna format.

I min drömvärld så borde man kunna köpa modul+givare och koppla in en Tablet av valfri storlek. Dagens Tablets har ju allt man kan önska sig med prestanda, kortläsare, GPS mm mm.

Kommentera

Någon som har koll på om det går att koppla ihop 2st Helixskärmar och köra SI på ena och 2d på det andra?
      Är väl dock inte så troligt på så billiga lod.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kr0nbl0m Visa inlägg
        Någon som har koll på om det går att koppla ihop 2st Helixskärmar och köra SI på ena och 2d på det andra?
        Är väl dock inte så troligt på så billiga lod.
        Nä, det går inte. Helix är en "stand-alone"-enhet, dvs inget nätverk.

Kommentera

Jag har ett LW.hds5.
          Undrar om någon vet om det går att köra enbart SI på HM Helix, samtidigt som jag kör 2D på mitt nuvarande lod.

Kommentera

Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
            Jag har ett LW.hds5.
            Undrar om någon vet om det går att köra enbart SI på HM Helix, samtidigt som jag kör 2D på mitt nuvarande lod.
            Det er ikke en ideell løsning, årsaken er at Humminbird bruker 200 kHz sammen med sin SI. Da er det etter min mening bedre å bruke de pengene på Structurescan til din HDS og få alt du trenger derfra. (Selvfølgelig med den ulempen at du har en skjerm som er litt liten for SideScan). Alternativt kan du stenge 200 kHz på HDSen og bare bruke 83 (eller 50) kHz på den.

PÅ ONIX bruker ikke Hum 200 kHz sammen med SI, men det tar nok litt tid før den teknikken kommer ned i disse prisklassene.
            Team Colibri

Kommentera

Lyfter denna tråden igen då jag hittade helix 5 av en slump idag när jag tittade annat (inte riktigt hängt med, och har väl ingen kunskap heller)

Men vad jag kan hitta verkar helixen köra med 455khz på si/di eller tänker jag galet? två olika frekvenser borde väl funka samtidigt? 200khz på pricklod är väl idealet

Helix 5:
              EKOLODSDATA
              • Typ: Side/DownImaging - Dual Beam Plus
              • Effekt: 4000W (PTP) 500W (RMS)
              Frekvens: SI/DI 455kHz (180°) - DB 200kHz (20°) / 83kHz (60°)
              • Djup: 45m (SI/DI) - 457m (Dual Beam)

Onix 10:
              EKOLODSDATA
              • Typ: HD Side/ HD DownImaging – DSP / Dual Beam Plus
              • Effekt: 8000W (PTP) 1000W (RMS)
              • Frekvens: SI/DI 800kHz / 455kHz – DB 200kHz / 83kHz / 50kHz
              • Djup: 45m (HDSI) – 106 m (HDDI) – 457m (83kHz) – 1524m (50kHz) – 3048m (med Chirp modul/givare)
              Senast ändrad av Knug87; 2014-12-30, 00:40.

Kommentera

Det här är ett lod jag är riktigt sugen på!!
                Men det hade vart fint om HDI 7 uppgraderades till samma nivå
                Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Har känt på en helix

Kan säga att den är större än vanliga 5tums skärmar helt klart. men alldeles för liten för att köra si+eko. Man kommer helt klart vilja ha två lod. Så ställ in er på att man köper helixen bara för SI teknologin för 6000kr.

Annars var upplösning å skärmen superb. Är lite sugen på en...

Kommentera

Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
                    Har känt på en helix

Kan säga att den är större än vanliga 5tums skärmar helt klart. men alldeles för liten för att köra si+eko. Man kommer helt klart vilja ha två lod. Så ställ in er på att man köper helixen bara för SI teknologin för 6000kr.

Annars var upplösning å skärmen superb. Är lite sugen på en...
                    Det är så jag hade tänkt, att ha 2 skärmar men hur löser man det med att frekvenserna stör ut varandra? Huminbirds SI sänder ju ut 200khz med och vertikalar man vill man ju ha även 200khz på 2d lodet!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kr0nbl0m Visa inlägg
                      Det är så jag hade tänkt, att ha 2 skärmar men hur löser man det med att frekvenserna stör ut varandra? Huminbirds SI sänder ju ut 200khz med och vertikalar man vill man ju ha även 200khz på 2d lodet!?
                      Men kör den inte på 455?

Hur gör man annars om man ex kör 2dlod+SI på samma helix enhet?

Tog det för givet att det går att göra så iaf. Om så inte är fallet så har ju humminbird släppt en helt onödig produkt.

Saxat från Humminbird.com
                      HELIX 5 SI – GPS

The flagship unit of the HELIX family features DualBeam PLUS Sonar, GPS chartplotting with internal GPS receiver, Down Imaging®, and Side Imaging®.
                      Includes Humminbird UniMap base maps and is compatible with Humminbird LakeMaster® charts, including AutoChart™ and AutoChart™ Pro.
                      Navionics® Gold/HotMaps™ compatible.
                      Included XNT 9 SI 180 T transducer features 200/83/455 kHz frequencies for 20-, 60-, and (2) 85-degree angles of coverage.
                      Water surface temperature gauge built into transducer.
                      GPS speed included.
                      1500 feet depth-capable sonar; Down Imaging®, 350 feet; Side imaging®, 100 feet, left and right.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 500 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57