Humminbird Helix 5 SI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird Helix 5 SI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag mailade till någon på Comstedt och enligt han så kan man aldrig stänga av 200khz frekvensen, det går endast på Onix.
    Så då blir det ju ganska svårt att köra med ett 2d lod i jämte för dom kommer störa ut varandra, samt att det inte går att koppla nätverk på en Helix.
    Förstår hur du tänker, hade själv tänkt samma sak.
    Senast ändrad av Kr0nbl0m; 2014-12-30, 18:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
      Men kör den inte på 455?

Hur gör man annars om man ex kör 2dlod+SI på samma helix enhet?

Tog det för givet att det går att göra så iaf. Om så inte är fallet så har ju humminbird släppt en helt onödig produkt.

Saxat från Humminbird.com
      HELIX 5 SI – GPS

The flagship unit of the HELIX family features DualBeam PLUS Sonar, GPS chartplotting with internal GPS receiver, Down Imaging®, and Side Imaging®.
      Includes Humminbird UniMap base maps and is compatible with Humminbird LakeMaster® charts, including AutoChart™ and AutoChart™ Pro.
      Navionics® Gold/HotMaps™ compatible.
      Included XNT 9 SI 180 T transducer features 200/83/455 kHz frequencies for 20-, 60-, and (2) 85-degree angles of coverage.
      Water surface temperature gauge built into transducer.
      GPS speed included.
      1500 feet depth-capable sonar; Down Imaging®, 350 feet; Side imaging®, 100 feet, left and right.
      På samma lod går det ju självklart köra 2d och SI samtidigt, trodde att du menade att ha ett till separat 2d lod i jämte?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kr0nbl0m Visa inlägg
        På samma lod går det ju självklart köra 2d och SI samtidigt, trodde att du menade att ha ett till separat 2d lod i jämte?
        Okej. Förstår det hela problemet nu.

Jo jag menade att man måste ha två separata enheter. Trodde att det var på tal att SI gick på en annan frekvens :S

Då blev ju begäret att köpa ett Helix ett icke-problem.

Kommentera

Helix 5 SI är helt klart efterlängtad av många tror jag. Många kör idag md ett enklare 2D lod och vill gärna ha ett billigt SI Lod som ett komplement.
          Jag själv är ett lysande exempel, kör idag med ett Elite 5X och vill ha en billig men fungerande SI modell och där blir Helix perfekt.
          Dock lite oroväckande att 200khz inte går att stänga av då jag alltid använder den frekvensen på mitt Elite...

Hoppas att så inte är fallet för då får jag allt tänka om.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Helix 5 SI är helt klart efterlängtad av många tror jag. Många kör idag md ett enklare 2D lod och vill gärna ha ett billigt SI Lod som ett komplement.
            Jag själv är ett lysande exempel, kör idag med ett Elite 5X och vill ha en billig men fungerande SI modell och där blir Helix perfekt.
            Dock lite oroväckande att 200khz inte går att stänga av då jag alltid använder den frekvensen på mitt Elite...

Hoppas att så inte är fallet för då får jag allt tänka om.
            Jag hoppas med att jag har fel för det skulle vara en prisvärd lösning på att få SI i båten. Men om jag inte fått allt om bakfoten så är det endast på Onix som man kan stänga av 200 frekvensen.
            Rätta mig GÄRNA om det är någon som är mer insatt i ämnet!!!!!

Kommentera

Låter ju onekligen som så...spec när Comstedt säger det. Får väl svänga förbi Söders sportfiske å surra lite...vet att de va flera där bland personalen som tänkt köra samma lösning som de flesta.

Kommentera

Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
                Låter ju onekligen som så...spec när Comstedt säger det. Får väl svänga förbi Söders sportfiske å surra lite...vet att de va flera där bland personalen som tänkt köra samma lösning som de flesta.
                Gör så, och skriv gärna här i tråden vad dom hade att säga om det. Är med väldigt nyfiken

Kommentera

Som jeg har sagt/ skrevet et par ganger før...
                  Dette har med giverkonstruksjonen og softwaren til Humminbird å gjøre. ONIX har et eget element for Downscan i sin giver, andre Humminbird har ikke dette. Derfor bruker andre Humminbird enn ONIX 200 kHz samtidig med SI, det er en måte å orientere SI på. ONIX bruker Downscan for den samme orienteringen, på lik linje med feks Lowrance.

Ferdig med fakta, over til synsing:
                  HELIX er neppe ment å være et produkt som skal kannibalisere på de større enhetene til Humminbird. Det er opplagt en enhet som skal konkurrere med Lowrance Elite CHIRP og Garmin EchoMap. Å lage en HELIX som gjør at du kjøper en enhet til 6000 i steden for en til 13000+ hadde rett og slett vært dårlig butikk.
                  Team Colibri

Kommentera

Då var det som dom på Comstedt sa, och då känns det ju som man behöver minst en 8" skärm för att det inte ska bli för smått.

Kommentera

Jeg blir overrasket om ikke du ser en Helix med 7" skjerm etterhvert. Både Lowrance og Garmin kommer med 9" på sine mellomklassemodeller, og da bør i hvertfall Hum ha en 7" å by på.
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 507 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson