En kanske du fråga men kan man inte köra 83htz på droplodet om man ska köpa med helix si?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Humminbird Helix 5 SI
Collapse
X
-
K.B
De flesta tycker nog att 83htz har för bred kon för prickfiske.Ursprungligen postat av DarkpikeRolle Visa inläggEn kanske du fråga men kan man inte köra 83htz på droplodet om man ska köpa med helix si?
Kommentera
-
Var i veckan och klämde på en Helix 5si på båtmässan. Måste säga att jag vart rätt imponerad av skärmens klarhet, enhetens snabbhet och självklart priset. Men som många i denna tråden innan mig påpekat är skärmen väl liten för att köra splitscreen. Den trevligaste lösningen hade ju vart att ha två Helix ovan varann och köra SI på ena och 2D på andra. Pratade just med generalagentet och fick reda på att det absolut är möjligt, men då enbart 83kHz på 2D lodet. Dock...så sade han att man icke helt kan jämföra Lowrance 83kHz med Humminbirds, då deras kon är smalare vid 83kHz och passar mycket utmärkt till vertilakfiske. Skall tilläggas att han verkade helt klart ha koll på vertikalfiske och inte körde "säljknep".
edit: Det man behöver då är ju en Helix 5 SI och snikvarianten ála 2300 kr.
bonus: Finns ju risk att det blir "plottrigt" i båten....Senast ändrad av Robert B; 2015-03-04, 13:33.
Kommentera
-
En fundering.
Jag har ett Lowrance HDI 7 elite och funderade på att skaffa just helix just för SI delen. Kan man inte låta Helix ha 83khz + SI och fortfarande använda lowrance ekolodet på 200khz eller använder den alltid 200khz delen för SI ?
Helixen ligger ju ok i pris jämförelse vis och vill ju kunna använda båda
Eller är det bara att bita i det sura äpplet och inse att det blir en hd 7 touch eller ett bättre humminbird lod dvs onix.
/T
Kommentera
-
Konvinkeln är 60 grader enl tidigare inlägg av Knug. Det är nog lite mycket för prickskytte. Om inte Humminbirdgrader är smalare än LowrancegraderUrsprungligen postat av Robert B Visa inläggVar i veckan och klämde på en Helix 5si på båtmässan. Måste säga att jag vart rätt imponerad av skärmens klarhet, enhetens snabbhet och självklart priset. Men som många i denna tråden innan mig påpekat är skärmen väl liten för att köra splitscreen. Den trevligaste lösningen hade ju vart att ha två Helix ovan varann och köra SI på ena och 2D på andra. Pratade just med generalagentet och fick reda på att det absolut är möjligt, men då enbart 83kHz på 2D lodet. Dock...så sade han att man icke helt kan jämföra Lowrance 83kHz med Humminbirds, då deras kon är smalare vid 83kHz och passar mycket utmärkt till vertilakfiske. Skall tilläggas att han verkade helt klart ha koll på vertikalfiske och inte körde "säljknep".
edit: Det man behöver då är ju en Helix 5 SI och snikvarianten ála 2300 kr.
bonus: Finns ju risk att det blir "plottrigt" i båten....
Låter som typiskt säljsnack i mina öron.
Kommentera
-
Les #15 i denne tråden.Ursprungligen postat av Tordis Visa inläggEn fundering.
Jag har ett Lowrance HDI 7 elite och funderade på att skaffa just helix just för SI delen. Kan man inte låta Helix ha 83khz + SI och fortfarande använda lowrance ekolodet på 200khz eller använder den alltid 200khz delen för SI ?
Helixen ligger ju ok i pris jämförelse vis och vill ju kunna använda båda
Eller är det bara att bita i det sura äpplet och inse att det blir en hd 7 touch eller ett bättre humminbird lod dvs onix.
/T
Kommentera
-
Jepp, kun ONIX og ION som er unntaket. (Litt på siden, men rent teoretisk kan du ta Lowrance sin LSS2-giver, sette på en Humminbird-pigtail og vips så er problemet løst. Men jeg har ikke prøvd det i praksis og det kan hende det er forskjellig impedans på giverne.)Ursprungligen postat av Tordis Visa inläggJa se hur det kan bli när man bara browsar igenom tråden, tack!
Är alla Humminbird samma dvs använder 200khz (utom onix)? Kollade även på ett
Humminbird 898c HD SI Combo
Kommentera
-
Tack för bra svar blir att titta på lowrance då isåfall. SKulle nog inte försöka blanda givare själv bättre att ha ett annat lod. Är SI värt $$ att investera i. Saknar själv möjligheten att enklare söka av större områden när man vertikalas eller trollar.
/T
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Peter BTillhör begåvningsreserven sen ngr år , bidrar med denna devis.
Peter b1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-07-02, 20:28 -
-
av SpiN.Hej jag är ny här och har en hel del fiske drag och försöker hitta information från vart dom kommer...4 Foton
-
2026-06-02, 09:20 -
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
2026-04-11, 13:03 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|