flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flätlina

halloj jag var och skulle uppdatera mina haspelrullar till flätlina men då sa dom att man skulle ha speciela rullar till flätlinor är de så
    Team PikeHunt http://www.teampikehunt.blogg.se

Ursprungligen postat av pelle_jo
    halloj jag var och skulle uppdatera mina haspelrullar till flätlina men då sa dom att man skulle ha speciela rullar till flätlinor är de så
    Det har jag väl aldrig hört innan. Det enda man ska se upp med när det gäller flätlina och haspel är att om spolen är gjord i plast. Då kan flätlinan "böja" spolen inåt och så går den sönder. Berklys Fireline är väl annars en bra flätlina till haspel eftersom att den är "platt".

Kommentera

flätlina

Hej Pelle jo

Jag har haft olika stumma linor/flätlinor på enklare abu hasplar ,utan några
      problem.du har nylon lina i botten så fixar det sig.

Men det finns nog andra som ryter till.

Wobblersnidarn

Kommentera

Ursprungligen postat av Wobblersnidarn
        Hej Pelle jo

Jag har haft olika stumma linor/flätlinor på enklare abu hasplar ,utan några
        problem.du har nylon lina i botten så fixar det sig.

Men det finns nog andra som ryter till.

Wobblersnidarn

asviktigt med nylonen i botten!!!.

annars lär det inte vara något problem med att ha flätlina vilken rulle du än kör

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
          asviktigt med nylonen i botten!!!.

annars lär det inte vara något problem med att ha flätlina vilken rulle du än kör
          Jag håller inte riktigt med. Äldre haspelrullar med "låga" spolar lämpar sig inte för flätlina. Flätlinan kräver lite bättre linuppläggning än nylon. Sen kan backspärren på billiga rullar ta stryk av flätlinans stumhet. En platt flätlina som Fireline är något mer tålig för halvtaskig linuppläggning än vad runda flätlinor är. Men har du en någorlunda modern haspel som inte var alltför billig i inköp så bör inte flätlina vara något problem.

Kommentera

Apropå flätlina, jag har endast kört med vanlig nylonlina än så länge men har hört att man behöver speciella knutar för flätlina, stämmer det? Någon som vet varför man inte kan/bör använda den klassiska betesknuten? Och var man kan hitta en bild som visar hur den "nya" knuten ska knytas?
            Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Ursprungligen postat av pelle_jo
              Vissa rullar "klarar" inte stumlinor. Dem håller helt enkelt inte, försäljaren hade säkerligen upplevt att andra kunder gått bom på det och ville bara "hjälpa" dig.

Dem brukar ha koll på vad dem snackar om. Som sagt innan, äldre rullar med kass linuppläggning och flätlina e verkligen einget att rekkomendera, sedan kan det vara så att broms, backspärrar o.s.v inte heller tål stumheten.

Eller så kan säljaren svammlat massa skit, dock brukar dem veta vad de snackar om, iaf dem som fiskar frekvent.
              sigpic

Kommentera

Försöker bifoga stulen bild på den knut jag använder. Lätt att knyta och har inte gått upp ännu. Gamla nylonknuten går att använda men det finns en risk att den lossnar. Och man får absolut inte fuska med antalet "varv" för då glider den garanterat upp.

Kompisen tyckte det verkade dumt att grunda med nylon men ångrade sig senare. Hela linpaketet började snurra på spolen. Bara att dra ut allt och lägga dit någon meter nylon.
                Bifogade filer
                Senast ändrad av Ralf; 2005-12-29, 15:19.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Undvik flätlina på haspelrullar med djup, kort, spole (Billiga UL brukar ha sådan spole). Linan skär ner i kanterna och korvar ihop hela linpaketet. Hopplöst.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Det är väl inte så många av er som vågar ta steget upp och börja fiska med burkrullar typ ABU Syncro MATCH 1044 men jag har bestämt mig.

Jag har inga som helst problem med flätlina. Började med 0.18 Spiderline när den kom samtidigt med att Fireline dök upp för många år sen. Det var priset som avgjorde.

I somras bytte jag till 0.13 PowerPro. Funkar perfekt bortsett från att den bär betet högre i vattnet, jämfört med tex 0.20 nylon, som jag fortfarande har på ett matchspö.

Inga problem med sprängda spolar trots att de är smala eller trassel med kryssläggningen av linan. Knutarna jag använder är den vanliga spolaxelknuten (Ingen nylon under.) och betesknuten. Slår minst 7 varv och säkrar tampen med en stoppknut.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 506 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson