Okuma ONE ROD? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okuma ONE ROD?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Okuma ONE ROD?

Är det någon som har erfarenheter av Okuma ONE ROD spön?

Tycker personligen att det verkar vara ett trevligt spö efter endast ha klämt lite på det i butik, då 198cm M 10-30g (1299kr).

Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt vad jag är på jakt efter, vill ha ett spö(samt rulle) till vertikalfiske efter främst gös men även röding.

Går det att plocka ihop ett kit som även kan fungera bra till abborrfisket eller blir det till att kompromissa?

Är det någon som har tips på lämplig multirulle om jag skulle bestämma mig för ovan nämnda spö?

Tacksam för inputs/tips och erfarenheter till en haspelfiskare

Kikar lite på Revo mgx som tänkbar rulle, känns som det kan bli en trevlig och väldigt lätt combo?

Spö 92g samt rulle 154g, skulle ju kunna kapa lite extra genom att köpa MGXtremen på 139g.

Kommentera

Jag har vid flera tillfällen blivit förälskad i nämnda spö, men priset samt att det är odelat har fått mig att avstå. Det har här nere i Malmö legat på över 2000kr. Har för mig att det tom låg på 3600 kr första gången jag såg det.

Men det verkar vara en fantastisk pinne! Riktigt hardcore gramjägar-spö.

Kommentera

Ja jag blev oerhört förtjust i detta!
        Var nog en smart taktik av handlaren att sätta detta i näven på mig omgående för efter detta så kändes allt annat som sämre alternativ

Ja att det är odelat är ju en klar nackdel när det gäller smidigheten, har dock hört på flera håll att många föredrar känslan i ett odelat spö. Sen om man som amatörfiskare som mig märker någon skillnad eller ej ska jag låta vara osagt

Kommentera

Här är ju faktiskt exakt den kombon i action!
          Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Synd att han inte uttalar sig om vad han tycker om den kombon, hade varit kul att veta

Ringde till fiskebutiken och tingade spöt iaf! Tror jag blir nöjd, nu gäller det bara att besluta sig för vilken rulle!

Kommentera

Var och hämtade spöt idag, blev en rulle också! Nu ska jag bara lära mig att fiska med en multirulle Jag är totalt nybörjare på detta med jag misstänker att man lär sig!

Några tips?

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	2
Size:	761,4 KB
ID:	1778965

Kommentera

Fega till en början (maxad kast broms och dra åt mek bromsen) bli kaxigare och kaxigare tills det skiter sig, när/om skiter det sig rejält så har du en extra utrustning liggande så att fiske dagen inte är förstörd. Sedan är det bara att fiska och tillslut sitter det och då är dags att börja trixa och ligga på marginalerna.

Viktigt att komma ihåg tummen och inga haspel kast.

Kommentera

Tack! Precis sådana här tips som jag behöver!

Jag har en form av magnetbroms som sitter på högersidan om rullen(vänstervevad)? Denna skall alltså vara på max?

Sedan har jag en röd knopp på vänstersidan, detta är kastbroms? Denna ställer jag även den riktigt hårt? Hjälper detta till att inte spolen rullar efter så lätt?

Tror det kommer krävas en hel del övning för min del och jag ska försöka läsa mig till lite om kastteknik(inbiten haspelfiskare). Ska se om jag hittar några videoklipp som instruerar det hela på ett bra sätt.

Har alltid med minst en extrautrustning om det blir generalormbo eller något annat bekymmer!
                  Senast ändrad av Stefan1985; 2015-07-29, 22:29.

Kommentera

Precis börja med att maxa magnet bromsen det är den som är kast bromsen. Det röda knoppen på sidan skall du inte maxa men ställ den så pass hårt att beten långsamt faller mot marken då du frikopplar. Allt detta för att förhindra övervarning av spolen. Vid nedslag så måste du låsa spolen med tummen så att den inte fortsätter snurra!

När du kastar börja med att ta det lite lugnare och med mer svepande rörelser och kom ihåg att ditt spö gör mkt. av jobbet så att ta i för kung och fosterland slutar sällan som man tänkt sig...

Du kommer inte komma långt i början kanske till och med bli missnöjd med kastlängden men detta kommer ge sig med tiden.

Ytterligare ett tips är att inte kasta för lätta beten från början och inte beten som lätt tar vind t.ex spinnerbaits. Jiggar med skalle och "tyngre" kompakta wobblers är alltid bra.

Skulle också ta bort lite lina från spolen då den ser alldeles för välfylld ut vilket inte gör det lättare att kasta.

Här får du en klassiker.
                    Senast ändrad av Monkey; 2015-07-29, 22:55.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 507 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57