En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Jo de där Geronimo kostar en slant, den här http://www.kajaksidan.se/klader-acce...akt-svart.html gör dock i princip samma jobb.

    Komplettera med flytunderställ och vanliga skalkläder efter väder. Tror dessutom att denna dräkt blir mångsidigare och smidigare, t ex höst och vår vid viss värme. Enligt en säljare så hade de färre reklamationer på denna dräkt än de kraftigare...
    Har haft en Ursuit MPS i flera år och använder den höst, vinter och vår tillsammans med skalkläder och varierande tjocklek på underställ både vid fiske och arbete . Jag kan bara säga till er som funderar KÖP, jag är supernöjd och tycker att det är en prisvärd livförsäkring.

    Kommentera


    • #22
      Den där såg ju riktigt fin ut faktiskt!

      Ett litet varningens ord om torrdräkter: De kan bete sig otäckt i vattnet om man får huvudet lågt och fötterna högt. Luften rinner upp till fötterna och det kan vara svårt att behålla huvudet över ytan. Flytväst är mao smart. Att prova i vattnet sommartid med kompis närvarande är också smart.
      Nu sträcker sig min erfarenhet enbart till torrdräkter för dykning men problemet borde vara samma.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Tyre Visa inlägg
        Har haft en Ursuit MPS i flera år och använder den höst, vinter och vår tillsammans med skalkläder och varierande tjocklek på underställ både vid fiske och arbete . Jag kan bara säga till er som funderar KÖP, jag är supernöjd och tycker att det är en prisvärd livförsäkring.
        Är intresserad av att skaffa en MPS:
        Hur upplever Du att slitstyrkan är?
        Är den jobbig att ta på och av?
        Hur "stor" är den i storlekarna?
        /MVH Olof

        Kommentera


        • #24
          Jag har hoppat isvak med flytoverall och kan säga att en flytoverall hjälper dig i princip ingenting om du hamnar i kallt vatten. Det enda du får ut av den är att du lite enklare kan ta dig upp då du får lite hjälp av att ligga "längs med ytan".

          Väl på land är du mkt nedkyld och kommer att dö om du inte får hjälp snabbt och kan ta dig till värme.

          Det är min slutsats.

          Jag har också åkt i vattnet med torrdräkt i november och sen fortsatt fiska ett tag till. Säger lite om hur stor skillnaden är.

          Kommentera


          • #25
            Jag har en Baltic Amorak flytoverall. Skall testa den på riktigt i sommar och se vad den pallar för. Fram tills dess kör jag även en Baltic Winner 150 (auto) utanpå.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
              Den där såg ju riktigt fin ut faktiskt!

              Ett litet varningens ord om torrdräkter: De kan bete sig otäckt i vattnet om man får huvudet lågt och fötterna högt. Luften rinner upp till fötterna och det kan vara svårt att behålla huvudet över ytan. Flytväst är mao smart. Att prova i vattnet sommartid med kompis närvarande är också smart.
              Nu sträcker sig min erfarenhet enbart till torrdräkter för dykning men problemet borde vara samma.
              Även jag är gammal dykare och precis som du säger så är det samma typ av problematik med luft i benen och därför kör jag alltid flytväst till när det är båtfiske. Vid isfiske blir det lite annorlunda eftersom man så gått som alltid stoppar fallet armarna och därför blir inte behovet av väst lika stort så då är jag inte lika konsekvent.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av ogoransson Visa inlägg
                Är intresserad av att skaffa en MPS:
                Hur upplever Du att slitstyrkan är?
                Är den jobbig att ta på och av?
                Hur "stor" är den i storlekarna?
                /MVH Olof
                En klar fördel med MPS är just vid på och avklädning eftersom det är dragkedja hela vägen upp i halsen, man slipper alltså trä den över huvudet och man kan vid en paus på land enkelt öppna upp för att vädra lite. Dragkedjan kan dock upplevas som lite störande i halsen jmft med en sådan halstätning som du trär över huvudet men jag tycker fördelarna överväger nackdelarna.
                Tyget i dräkten är ungefär lika tjockt som ett lakan så man behöver plagg utanpå för att skydda dräkter mot slitage, mest slitage tror jag att fötterna utsätts för och det är även den del jag är minst nöjd med. I och med att dräkten skall passa ett stort spann av kroppar är fötterna väl tilltagna och har en tendens att korva sig på mina 43:or. Jag tror jag är inne på min femte säsong och förutom just fötterna så ser den ny ut.....
                När det gäller storlek så kör jag large (183/75) vilket är i underkant enligt Ursuit själva som anger maxlängd 182 men jag provade i butik och tyckte large var bättre. Passformen är som alltid på hela dräkter väl tilltagen men i och med att materialet är tunt och jag har kläder utanpå stör det inte alls som det gör när jag hade flytoverall då jag kände mig som barbapappa.

                Jag har åkt i öppet vatten i januari med en flytoverall och den upplevelsen innebar att jag aldrig kommer att återgå till flytoverall igen. Jag klarade mig bra men det var mycket tack vare att jag blev ipplockad av en passerande båt och det kunde lika gärna dröjt en timme istället för en minut innan det passerat en båt.
                Senast ändrad av Tyre; 2016-01-04, 19:32. Anledning: Tjocka fingrar

                Kommentera


                • #28
                  Att flytoveraller inte riktigt gör det de ska handlar nog allt som oftast om att de används fel. Tar man bara på sig overallen som vilken skoteroverall som helst, utan att dra åt på alla ställen man ska dra åt på så är den inte mycket annat än en färglad historia som håller dig hyffsat varm. Om man trillar i drickat så flyter man men fryser ihjäl av vattnet som forsar in i overallen. Om man däremot är noga som fan med att dra åt/stänga överallt ökar chanserna för överlevnad dramatiskt. Hur gör jag då? Bär den som vilken sketen overall som helst och jag tror inte att jag är ensam om det...

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Gäddhängke Visa inlägg
                    Att flytoveraller inte riktigt gör det de ska handlar nog allt som oftast om att de används fel. Tar man bara på sig overallen som vilken skoteroverall som helst, utan att dra åt på alla ställen man ska dra åt på så är den inte mycket annat än en färglad historia som håller dig hyffsat varm. Om man trillar i drickat så flyter man men fryser ihjäl av vattnet som forsar in i overallen. Om man däremot är noga som fan med att dra åt/stänga överallt ökar chanserna för överlevnad dramatiskt. Hur gör jag då? Bär den som vilken sketen overall som helst och jag tror inte att jag är ensam om det...
                    Som jag förstått konstruktionen så är den inte gjord för helt sluta ut vatten. För det krävs en torrdräkt. Det vatten som kommer in skall värmas upp av kroppen, sedan bli isolering mellan overall och kropp. Men det blir så klart skillnad om man trillar i vattnet direkt med varm overall och kropp, eller om man trillar i efter 5 timmars fiske när både overall och kropp är nerkylt till viss del. Då blir det inte lika lätt varma upp det vatten som läcker in. Men det är vad jag förstått bättre än vanliga kläder som inte skapar denna isolation.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Tyre Visa inlägg
                      En klar fördel med MPS är just vid på och avklädning eftersom det är dragkedja hela vägen upp i halsen, man slipper alltså trä den över huvudet och man kan vid en paus på land enkelt öppna upp för att vädra lite. Dragkedjan kan dock upplevas som lite störande i halsen jmft med en sådan halstätning som du trär över huvudet men jag tycker fördelarna överväger nackdelarna.
                      Tyget i dräkten är ungefär lika tjockt som ett lakan så man behöver plagg utanpå för att skydda dräkter mot slitage, mest slitage tror jag att fötterna utsätts för och det är även den del jag är minst nöjd med. I och med att dräkten skall passa ett stort spann av kroppar är fötterna väl tilltagna och har en tendens att korva sig på mina 43:or. Jag tror jag är inne på min femte säsong och förutom just fötterna så ser den ny ut.....
                      När det gäller storlek så kör jag large (183/75) vilket är i underkant enligt Ursuit själva som anger maxlängd 182 men jag provade i butik och tyckte large var bättre. Passformen är som alltid på hela dräkter väl tilltagen men i och med att materialet är tunt och jag har kläder utanpå stör det inte alls som det gör när jag hade flytoverall då jag kände mig som barbapappa.

                      Jag har åkt i öppet vatten i januari med en flytoverall och den upplevelsen innebar att jag aldrig kommer att återgå till flytoverall igen. Jag klarade mig bra men det var mycket tack vare att jag blev ipplockad av en passerande båt och det kunde lika gärna dröjt en timme istället för en minut innan det passerat en båt.
                      Tack för info Peter!

                      Jag är ganska frusen av mig och använder flytoverall ofta (land, båt och is) men har dragit mig för att köpa en MPS mest pga att jag inte vet vilken storlek man skall välja. Jag lägger gärna några kronor extra i en butik där man kan prova men vad jag vet finns ingen som har dessa hemma här i bygden.

                      Jag är 183 lång och 85 pannor och har en Sundridge strl L som passar kanon så jag antar att det isf är L som är lämplig då man inte verkar behöva några tjockare plagg under utan lägger på utanpå i stället. Har bara strl 41 i skor så en större storlek på dräkt skulle nog bli problem med fötterna om jag fattat dig rätt.

                      Så jag antar att det bara är att ta sig i hampan och beställa på nätet och byta om det inte passar. Verkar som vi får vänja oss vid lite tunnare isar här nere i framtiden...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 499 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 662 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 558 svar
                      230 246 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Kolnej
                      av Kolnej
                       
                      Arbetar...
                      X