iPilot smart autopilot problem. Tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

iPilot smart autopilot problem. Tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• iPilot smart autopilot problem. Tips?

Hej. Har ägt en Minn kota ipilot v2 powerdrive i snart 1.5 år nu. På alla sätt ett underbart hjälpmedel i en fiske, skulle inte kunna tänka mig att äga båt utan en nu.
    Dock har jag väldigt svårt att få till det där med smart autopilot som ska hålla riktningen mot en viss punkt då man trycker på knappen på fjärren märkt "N^" Får till det ca 1 gång av tio.
    Sen fundering nr 2. Kan man justera driften under tiden med pilarna på fjärrkontrollen då den är lagd i smart autopilot?
    Tacksam för svar.
    Man vill ju veta så det inte är ngt fel på produkten från fabrik.

Kanske jag som är korkad men vad menar du att du inte får till det ?

Du trycker N och sedan ? Får du markering att kurs vald men motorn styr inte eller får du ingen markering i fönstret ? Men du ska märka det genom att motorn börjar göra upprepande små justeringar (styra) H V

Klart du kan styra med H V när fast kurs är lagd. Men då funkar dessa knappar som en justering av den kursen du låste motorn på.

Du ska dock vara medveten att motorn styr inte mot ett mål om det är vad som får dig att tro att det inte funkar. Du låser motorn på en kurs. Avdrift pga vind, ström och vågor gör att du upplever det som att du kör snett i förhållande till det målet du knäppte N mot.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ska man inte dubbeltrycka på N? Den första "gör den redo" (blinkande N) och den andra fixerar kursen? (fast N)

Nä minns nog fel...
      Senast ändrad av anteman; 2016-03-14, 23:29.

Kommentera

Jag trycker inte bara på "N" utan jag håller in den en liten stund istället, tills ringen runt "N" släcks.. (eller var det tvärtom?)
        Då håller båten en rak kurs och motorn korrigerar för ev avdrift, sidvind osv.
        Blåser det inte alldeles för mycket då tycker jag det funkar klockrent !

Vill man ändra kursen litegrann då trycker man bara på någon av pilarna åt det håll man vill åka.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
          Jag trycker inte bara på "N" utan jag håller in den en liten stund istället, tills ringen runt "N" släcks.. (eller var det tvärtom?)
          Då håller båten en rak kurs och motorn korrigerar för ev avdrift, sidvind osv.
          Blåser det inte alldeles för mycket då tycker jag det funkar klockrent !

Vill man ändra kursen litegrann då trycker man bara på någon av pilarna åt det håll man vill åka.
          Så gör jag när jag använder funktionen. Håller man in den blir det "avancerad autopilot" eller om det är tvärtom..

Kommentera

Så här...
            Click image for larger version

Name:	Screenshot_2016-03-15-12-57-26.png
Views:	1
Size:	253,6 KB
ID:	1781075

Kommentera

Precis den Anders.

Men jag kan tycka beskrivningen är lite märklig..
              Första trycket ska vara "advanced" och när man håller in knappen blir det vanlig autopilot..

Jag kan tycka att det är mer "advanced" att motorn korrigerar för avdrift, som den gör när man håller inne knappen 2sek... ?

I vilket fall, det funkar utmärkt så länge det inte blåser alldeles för mycket!

Kommentera

Det är bara i Advanced autopilot mode som motorn ska korrigera för avdrift (använder då både GPS och gyro/kompass). I vanliga Auto Pilot mode använder den inte GPS:en utan håller bara inställd bäring. Det finns en bild i manualen som försöker visa skillnaden, fast den kanske du sett?

Kommentera

Som Anteman visade och ni andra sagt så står det så på min också. Men dom flesta vill ha advanced och då har man lagt det på en tryckning. Men jag tycker ändå inte den tar hänsyn till avdrift mm så bra. kan berott på att det blåst för mycket, för mycket sjö plus båt som driver lätt.

Men i vilket fall är jag fortfarande väldigt nyfiken på vad TS menar med att han inte får till det. Antingen funkar funktionen eller så funkar den inte.

Men var observant på att motorn måste ha GPS kontakt vilket kan vara lite si och så, speciellt i dåligt väder. Kanske det område TS fiskar i har dålig kontakt. Fisn flera anledningar som magnetfält mm som ger navigeringen problem i vissa områden. Låna en handhållen GPS med fönster så ser du hur många satteliter den får kontakt med och hur bra signal. Ju fler satteliter desto bättre positions bestämning erhålls.

Har du taskigt GPS område märks det vid ankring. I vissa lägen kan båten driva iväg 50-60 meter o mer innan motorn känner att den lämnat position.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

När jag tänker efter så är det just "avancerad" jag använder och precis som Exxet säger så klarar den inte av att kompensera för frisk sidovind i säg 1-2 knop...
                    Lite tråkigt men kanske inte så förvånande egentligen - en lätt båt utan vidare köl torde ha en hygglig avdrift där ffa en platt akter i sned motvind trycks i vindens riktning. Inte lätt för en liten 2-bladig propeller att hålla emot då om den också ska kompensera för "sidledes propellerslip" som man kanske kan kalla det... Det är ju inte en fast materia propellern skär igenom.

I vissa lägen har jag bensinmotorn i för lite lägre avdrift - ett smalt "roder" med mycket yta som man sticker ned i aktern borde hjälpa en hel del...?

Är det mycket motvind av ngt slag så brukar jag trolla med bensinmotorn och drivankare och styra med elmotorn, sparar batteri också!

TS problem förstår jag inte heller riktigt, såvida det inte är ngt problem med GPS-signalerna...
                    Senast ändrad av anteman; 2016-03-15, 20:38.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13