iPilot smart autopilot problem. Tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

iPilot smart autopilot problem. Tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Men när ni pratar om att drifta, vilka hastigheter pratar vi då?

När jag tolkar drifta efter en vasskant så är det mycket låg hastighet för att kunna kasta bra och fiska av en sträcka. Kanske att man flyttar sig av en hastighet på 5-20 meter mellan kasten beroende på hur väl man vill fiska av stället.

Det funkar bra så vida att motorn håller sig efter kursen exakt,men jag har även den del av båten som kallas akter och den trotsar inga naturlagar utan följer vind eller vågor vilket som är starkast vilket gör att all drift sker med fören mot vind och vågor. Antingen frammåt eller bakåt i bemärkelsen att i medsjö vända båten och sätta kursen mot vindriktningen och justera hastigheten så att motorn inte orkar helt, dvs backa mot målet.

Oftast när jag spinnfiskar av en vasskant får jag sätta riktningen nästan rakt ut mot sjön och anpassa hastigheten så man mer eller mindre går på skrå.

Sätter jag riktningen längs efter vasskanten kommer båten omedelbart komma ur kurs och vända aktern mot land och den faktiska riktningen bli snett in mot vassen och kanske att man hinner ett par kast i bästa fall.

Framförallt om man gasar upp i maxfart på frontmotorn och sen minskar drastiskt så kommer ju aktern vilja slänga ut och man får kompensera som en tok innan det är motorn som drar båten igen.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

När ringen är synlig runt N så har motorn lagt ut en linje med punkter som den sedan försöker beta av. Och ju mer det blåser desto mer förvirrat verkar motorn bete sig. Utan ring = kompassriktnig...

Kommentera

Hej igen. Har varit ute och fiskat lite i helgen. Har därmed hunnit prova lite tips jag fick härifrån. Min slutsats blir att den avancerade autopiloten som aktiveras genom enkel knapptryckning är en mkt märklig funktion som inte verkar fungera som den bör. Hamnar man utanför den så kallade linjen vill båten ta en tillbaka till samma ställe som den kom bort från linjen. Med andra ord girar båten kraftigt och beter sig som en berusad Fasan!!
        När jag sedan höll inne knappen N så öppnade sig en ny värld, båten går ju nu endast i kompass riktning dock uppför den sig mkt bättre och som sportfiskare slutar man att få ont i magen för att båten är nervös.
        Tilläggas bör att min båt endast väger 80kg tom och det kanske kan vara en del av problemet då det verkar nästan som att båten överkompenserar för avdrift.
        Summa summarum: problemet löst Tack för hjälpen!

Kommentera

Ursprungligen postat av mdb1 Visa inlägg
          avancerade autopiloten är en mkt märklig funktion som inte verkar fungera som den börHamnar man utanför den så kallade linjen vill båten ta en tillbaka till samma ställe som den kom bort från linjen. Med andra ord girar båten kraftigt och beter sig som en berusad Fasan!!
          hahaha Skrattade gott, inte åt dig Micke och dina bekymmer utan åt dina ord som går till historien som årets liknelse nr. 1

Inte för att jag vet hur en BERUSAD FASAN beter sig, men det behöver man inte veta för att av dina ord se en båt fara runt som en planlös tok på vattnet.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Se där, bra att det löste sig !
            Så nu är det bara ut och nöta !

Precis som du upplever det nu så upplever jag det också, allt enligt tidigare inlägg.
            Jag tycker funktionen är klockren.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Jag kan tillägga att 1.5 ton båt också beter sig som en berusad fasan med samma funktion igång. Jag ska ha bra tråkigt innan jag försöker med det där, vill du ha riktigt skoj så försök sätta den att köra mot vinden och kombinera med farthållaren men sätt farten lite lågt så den inte orkar mot vinden, sen simmar fasanen i åttor.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
              24 svar
              2 377 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lsjonsson