Ambassadeur EON modeller ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur EON modeller ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur EON modeller ?

Har sökt på nätet efter skillnader på Ambassadeur EON men ej lyckats, kanske någon här har vet.
    Vad är skillnaden på SPORT modellen och den vanliga?
    EON 3600E & 5600E, vad står E:et för?.
    Finns det fler saker som skiljer rullarna åt?

rahaped

Har för mig att den som heter Sport, har samma spole som Pro- varianten hade. Alltså en annan spole med lager från SKF, som roterar lättare o längre än en vanlig spole.
    Senast ändrad av B.S; 2006-04-13, 12:38.

Kommentera

Ursprungligen postat av B.S
      Har för mig att den som heter Sport, har samma spole som Pro- varianten hade. Alltså en lättare spole med lager från SKF, som roterar lättare o längre än en vanlig spole.
      Infinispool heter den, och är definitivt inte lättare. Tvärtom är den betydligt tyngre än standardspolen. Spolen snurrar aslänge, sant, men det beror till största delen på att den är så tung. Jag har en sådan spole, men vet inte hur den kastar ännu.

Kommentera

Det stämmer nog att sporten har en tyngre spole. Och den kastar bra som F-N!. Varför jag frågar just om SPORT modellen så hände dette mig. Min eon 3600 började krångla, lämnade in den till ABU i Svängsta (bor i Karlshamn) + en Ammbis 5600C och dom lovade att titta på den. Två dagar senare ringer dom och talar om att rullarna är klara. Åker dit och hämtar rullarna, behövde inte betala ett öre. När jag väl kommer hem tittar jag ned i påsen och tar upp min EON...... DETTA ÄR INTE SANT! tänkte jag. Istället för att laga rullen gav dom mig en helt NY!!!!! EON 3600 SPORT!!!!!. Och 5600C var den jag lämnade in, men fungerade som den gjorde när den var ny.
        Det ända jag fick tillbaka av min gamla EON, var spolen och jo, sporten har en tyngre spole. Hur glad kan man bli? - JÄTTE GLAD!.

rahaped

Kommentera

Ni måste väga den roterande massan. Infinyspolen väger mer än en "vanlig" spole bla pga av att spolaxeln sitter fast monterad på spolen, men den roterande vikten är inte mycket tyngre. Min Infinyspole roterar ca 10-15ggr längre än motsvarande standardspole, men inte fasen är den 10-15ggr tyngre......

Kommentera

Ursprungligen postat av U_nregistered
            Ni måste väga den roterande massan. Infinyspolen väger mer än en "vanlig" spole bla pga av att spolaxeln sitter fast monterad på spolen, men den roterande vikten är inte mycket tyngre. Min Infinyspole roterar ca 10-15ggr längre än motsvarande standardspole, men inte fasen är den 10-15ggr tyngre......

Och självklart kastar den 10-15ggr längre också...?

Kommentera

Nej, men kanske 10-15%.

Kommentera

Jag hade en 3601 Pro tidigare, jag har sökt efter en liten multirulle som kan kasta lätta beten. När jag hittade denna så trodde jag att det var den jag sökt hela livet.

Men det var det ju då inte....

Jag har haft massor av olika multisar och trivs riktigt bra med dem. Men denna rulle gick mig bara på nerverna.

Nästan oavsett vad jag kastade med för beten så fick jag bara en massa linresning hela tiden. Alla "bromsvikterna" i gaveln var aktiverade och jag drog på en massa mekanisk broms också. Men jag dög då inte till att få den att fungera på något vettigt sätt.

Hur skall man egentligen göra med en rulle som denna?

Nu har jag iaf. köpt en Daiwa Fuego L istället och den är som en ren dröm med magnetbroms och allt. Den kastar jag beten ner mot 4-5 gram med och jag är hur nöjd som helst.
                Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose
                  Jag hade en 3601 Pro tidigare, jag har sökt efter en liten multirulle som kan kasta lätta beten. När jag hittade denna så trodde jag att det var den jag sökt hela livet.

Men det var det ju då inte....

Jag har haft massor av olika multisar och trivs riktigt bra med dem. Men denna rulle gick mig bara på nerverna.

Nästan oavsett vad jag kastade med för beten så fick jag bara en massa linresning hela tiden. Alla "bromsvikterna" i gaveln var aktiverade och jag drog på en massa mekanisk broms också. Men jag dög då inte till att få den att fungera på något vettigt sätt.

Hur skall man egentligen göra med en rulle som denna?

Nu har jag iaf. köpt en Daiwa Fuego L istället och den är som en ren dröm med magnetbroms och allt. Den kastar jag beten ner mot 4-5 gram med och jag är hur nöjd som helst.
                  Min Infinyspole sitter i en Törno 3004HSI och jag tycker att den är den bästa rulle jag har haft för att kasta lätta beten. Jag använder en svart bromsvikt och sedan finjusterar jag med magnetbromsen.

Kommentera

Ursprungligen postat av U_nregistered
                    Min Infinyspole sitter i en Törno 3004HSI och jag tycker att den är den bästa rulle jag har haft för att kasta lätta beten. Jag använder en svart bromsvikt och sedan finjusterar jag med magnetbromsen.
                    Ok, Eon 3601 Pro hade ju ingen magnetbroms. Det satt några "vikter" i ena gaveln som kan kunde aktivera eller inaktivera med en liten skum plastbricka som såg rätt billig ut. Annars så var det ju bara den mekaniska bromsen som man kunde ställa.

Jag tror att man måste ha Magnetbroms på en rulle med sån lätt spole. Den Fuego som jag har idag är det bästa jag provat, och då har ju ändå Daiwa flera rullar som är ändå dyrare. Kanske inte så mycket bättre men bra mycket dyrare....
                    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 245 visningar
                    0 gillar