Ny kniv, tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny kniv, tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Må hända att det är bonnastål i den, men likt förbannat vass och fin
    Buck 119 är en klassisk amerikansk kniv men inte den mest optimala till de uppgifter som TS har listat. Det är framför allt ingen täljkniv .

Det som talar emot den här modellen är dess onödigt framträdande parerskydd och den tillika onödiga ricasson/ansatsen som effektivt försvårar i samband med framför allt täljning eller där man behöver anbringa större kraft/moment i skäret eftersom dessa två attribut förskjuter tyngdpunkten framåt spetsen med ca 1,5 - 2 cm räknat från övergången mellan blad och parerskydd.

Det skålslipade bladet är ytterligare en spik i kistan för diverse täljarbeten, liksom de flesta slakt-/styckningsarbeten/fileande. Det är ju inte för inte som de allra flesta knivar i den här kategorin är fullt flatslipade. Det enda undantaget vad jag känner till är custom-knivbyggaren Jay Fisher som av någon obskyr anledning envisas med skålslipade blad .

Att tälja med ett så pass kraftigt skålslipat blad som Buckkniven besitter är inte roligt och tyvärr ineffektivt. Framför allt kan man inte luta bladet i riktigt snäva vinklar på grund av den tvära övergången/axeln mellan slipfas och bladkropp. Återigen. Det är inte konstigt att inga blad avsedda för smide och täljning äger ett skålslipat blad .

Avslutningsvis. Graden av skärpa är inte ett bevis på att stålet i kniven är av särskilt hög kvalitet. I princip vilket diskbänksstål som helst går att få vasst . Stålet i den aktuella Buckkniven är ju det ökända AISI 420HC. Visserligen värmbehandlat under överseende av den på området förmodligen skickligaste teknikern - Paul Bos, men inte desto mindre ett ytterst mediokert stål. Vårt svenska default-stål Sandvik 12C27 är avsevärt bättre på alla sätt.

Hur som helst. Buck 119 är i mina ögon en typisk vitrinskåpskniv, på samma sätt som många Randall-modeller. Estetiskt mycket fin men inte speciellt praktisk i verkliga livet .

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
      Vill du exakt följa den satta slipfasen så får du ta till andra medel än S-maker.

Men... Även om det i teorin är en rak slipvinkel på eggen med hjälp av S-makern så funkar det inte så i riktiga livet. I praktiken så får man alltid fram en något konvex egg eftersom ingen människa i världen lyckas hålla en exakt vinkel i samband med otaliga svep på S-makern.

Med andra ord. Vinkeln kommer att vara konvex, dock inte lika konvex som när kniven anländer från fabriken.

~Paul~
      Tack för det!
      Då får det bli en Sharpmaker.
      Fällkniven gör grymma knivar tycker jag men de är något bökiga att bryna riktigt vassa när de är slöa.

Kommentera

Ursprungligen postat av ResLodrek Visa inlägg
        Fällkniven F1 skriver jag som många andra.
        F1-an är en typisk kompromisskniv. Inte usel på något men heller inte framträdande/speciellt bra på något. I mina ögon är den snarast en överbyggd jaktkniv. Dess slipfas (kraftigt konvex) är inte direkt praktisk till diverse täljarbeten och till att filea fisk är bladet alldeles för kort.

Den funkar som sagt hjälpligt till jakt och eventuellt på campingen (även om det finns bättre). Varken mer eller mindre .

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
          Tack för det!
          Då får det bli en Sharpmaker.
          Fällkniven gör grymma knivar tycker jag men de är något bökiga att bryna riktigt vassa när de är slöa.
          OK . Tänk på att det kan vara tämligen tidskrävande att den första gången ge kniven en effektiv egg medelst S-makern. Vad du i praktiken måste göra är en viss reprofilering av bladet...

Jag föreslår att du kanske bör tejpa fast ett diamantbryne på en av stavarna för att utnyttja de satta vinklarna och få hjälp med att avverka stål på ett effektivare sätt.

~Paul~

Kommentera

Skräp, ser ut att va något som blir bränt och/eller det sprutar gnistor om när man försöker slipa dem på en maskinell slipsten med vattenkylning.
            För mig är det typen av knivar mest leksaker..
            En vanlig billig Morakniv är betydligt bättre en den till allt annat utom att titta på.

Mina val av dom som nämnts hade blivit.
            1:http://cdn3.bigcommerce.com/s-fiotql...0.1280.png?c=2
            2: Fällkniven F1
            Prylar som är gjorda att användas inte bara titta på..
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2016-08-21, 17:10.

Kommentera

Ny kniv, tips?

Fliker in ett litet inlägg ang Spyderco sharpmaker som det surrats om i tråden.
              Jag fick hem min idag och kunde inte låta bli att testa den omg.
              Provade på en väl använd Hultafors GK som fått utstå en hel del skit...

Vad händer?
              När tredje steget är klart i processen på brynet då rakar jag håret på armarna utan problem med kniven!!
              Hel-ete vilket grymt redskap !
              Detta är alltså första gången jag använder den, då med en säkert inte helt optimal teknik heller.
              Var värt sina knappa 1000kr med råge !

/ HenkeW

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentera

Ja rakade armar är ju snyggt
                Skämt åsido, är jäkligt sugen på en Spyderco.

Kommentera

1. Hultafors GK...När tredje steget är klart i processen på brynet då rakar jag håret på armarna utan problem med kniven!!

2. Detta är alltså första gången jag använder den, då med en säkert inte helt optimal teknik heller.

3. Var värt sina knappa 1000kr med råge
                  1. Ja, så brukar det se ut . Jag blev lika glad första gången jag testade för många år sedan. Tidigare hade jag som många andra kört på frihand med diverse stenar och diamantbrynen.

2. Tekniken kommer säkerligen att bli bättre ju oftare du använder S-makern. Framför allt så kommer du få kläm på hur du kan palla upp den för att uppnå fler vinklar än de som finns (30/40). Dessutom kommer du att bli säkrare på handen och därmed kommer resultaten snabbare.

3. Absolut. Det snabbaste och billigaste sättet för att uppnå exceptionella eggar.

Grattis till förvärvet!

~Paul~

Kommentera

Fliker in ett litet inlägg ang Spyderco sharpmaker som det surrats om i tråden.
                    Jag fick hem min idag och kunde inte låta bli att testa den omg.
                    Provade på en väl använd Hultafors GK som fått utstå en hel del skit...

Vad händer?
                    När tredje steget är klart i processen på brynet då rakar jag håret på armarna utan problem med kniven!!
                    Hel-ete vilket grymt redskap !
                    Detta är alltså första gången jag använder den, då med en säkert inte helt optimal teknik heller.
                    Var värt sina knappa 1000kr med råge !

/ HenkeW

Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Kul att höra, ja beställde min igår! Jag går nog under jord i ett par dagar när ja fått den och slipar varenda kniv ja kan uppbringa

Kommentera

Kan även säga att den F1 ja köpte från fjärran östern för en bra bit under 200 kronor kom idag. Vet inte vart fällkniven har sin tillverkning, men den va skrämmande lik originalet och man funderar ju vad som egentligen skiljer, om de inte är samma. .. Vore trevligt med en materialanalys 😀

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      2 005 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist