Koppling batteernarier minn kota pd 55 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koppling batteernarier minn kota pd 55

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Koppling batteernarier minn kota pd 55

Jag har laddning till startbatteriet. Kan man koppla vidare från startbatteriet till förbrukningsbatteriet till elmotorn? Så man alltid får laddning till båda batterierna?

Ska gå bra med t ex ett skiljerelä men ger inga mängder av laddning till förbrukarbatterierna så vitt jag förstår (såvida man inte har en kraftig generator och kör mycket) och man måste ändå ladda de senare hemma om elmotorn fått jobba en del.

Kommentera

Gör skiljerelät så att inte startbatteriet töms då? Vad rekommenderas till en PD 55 ipilot om jag ska trolla också?

Kommentera

Dåligt respons tyvärr, jag vet att här finns folk som kan saken, vilket inte jag riktigt gör...

Kommentera

Det funkar i teorin. Även i praktiken om du har lite större motor och kapacitet på generatorn.

Du kan koppla in ett laddningsrelä som matas från startbatteri. När bensinmotorn startar och genererar över ca 13.3v så kopplar relä ihop med fler batterier.
          När du stannar så klipper relä kopplingen vid 12.8v och startbatteri slutar att tömmas.

Alternativt om du startar och stänger av motorn väldigt mycket så sätt ett tidrelä som håller dem skiljda i X antal minuter innan de sammankopplas.
          Motorn levererar volten i princip omgående och relä sluter efter några sekunder och hinner inte ladda upp motsvarande startströmmen.

Jag kör frontmotor helt på egen batteribank utan laddning.
          Ett eget batteri för all elektronik och ett rent startbatteri med relä som laddar vidare.

Du liksom jag är ändå i behov av att ladda hemma vad gäller elmotorns batterier så länge du inte bara ankrar några minuter och kör mycket med bensinmotorn.
          Senast ändrad av Tybling; 2016-09-03, 06:19.
          Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
          24 svar
          2 514 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson