Jag har ett Lowrance 47Ex ekolod som börjar uppför sig skumt. Djupet verkar stämma men rätt som det är så börjar störningar tillta och snart så är i princip hela ytan från botten till yta helt svart. Körde idag med djuprigg som i vanliga fall brukar synas som ett svart streck, men när skärmen är full av störningar så blir detta streck istället vitt, även ytstörningar som i normala fall blir svarta visas nu som vitt. Ekolodet verkar nästa ha inverterat färgerna.
Kopplade bort laddning från motor till batteri som används för ekolodet utan verkan. Testade att slå av motorn utan resultat. Vid körning på grundare vatten <5m så kan det ibland helt plötsligt fungera. Har även testa att sätta givaren på olika djup och olika vinkel utan någon förändring.
Någon som varit med om detta eller har några ideer om vad det kan bero på. Min misstanke är att givaren är kass, undrar vad en ny kostar ?
Kopplade bort laddning från motor till batteri som används för ekolodet utan verkan. Testade att slå av motorn utan resultat. Vid körning på grundare vatten <5m så kan det ibland helt plötsligt fungera. Har även testa att sätta givaren på olika djup och olika vinkel utan någon förändring.
Någon som varit med om detta eller har några ideer om vad det kan bero på. Min misstanke är att givaren är kass, undrar vad en ny kostar ?

Kommentera