Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är eran Go To-knut för tafsar?
Collapse
X
-
1.Det är ett lekande med ett beteslås.Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg1: Varför har du hake med lekande?
2: Haken ser ut som ett skämt.
2. Beteslåset är mycket braIngen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Ja,det kan vara en sak som skulle kunna förbättra det.Ursprungligen postat av holden Visa inläggKnutarna ser fina ut, jag skulle föredra enbart en hake av god kvalitet som är rundad istf spetsig så jigghuvudet kan röra sig lite friare.
Det som man får tänka på är att då man kör med en ögla så kan beteslås och rubbet röra sig väldigt mycket mer än om man kör med en fast knut.
Jag har även när jag testat att dra as sakerna konstaterat att denna knuten håller för högst vikt.
De andra självspänner sig mot metallen när de belastas och på då metallen är det hårdaste ämnet så nyper linan av sig själv när den spänner sig till en viss nivå i knuten.
Testat med olika knutar och olika linor,både FC och nylon/hard mono och alltid fått samma resultat.
Man ser tydligt där linan gått av att den är klämd och den går alltid av på samma ställe.
Och nej, för er som hävdat att jag har gjort knutarna fel. Jag har inte gjort knutarna fel. Jag är bara noggrann i mina val.
Körde med 1mm hard mono och drog av linan med alla knutar, inuti knutarna. Alla förutom perfect loop. Där drog jag av beteslåset..
Har efter några hundra knutar lyckats få till ett bra system där jag kan få en relativt liten ögla på knuten.
I början är det lätt att den blir lite större. . .
Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Ser ut att vara samma som Fisktutte länkade tidigare i tråden fast knuten från ett annat håll. Väldigt lättknuten men tog ett tag innan jag lärde mig hur man drar åt den på slutet så den inte lägger sig fel. Bara för att vara på den säkra sidan så gjorde jag en till knut över huvudlinan med stumpen och smälte stumpen så det blev en liten pärla.Ursprungligen postat av Ajax -71 Visa inlägg
Blir att sätta den på prov i Norge på Torsdag när jag åker till stugan. Återkommer med resultaten då men kan redan nu säga att det är en riktigt rejäl combo med FG-knuten till tafsen och Thumb-knot till lekandet.
EDIT: La till en bild på slutresultatet.
Senast ändrad av simonoscekman; 2017-11-14, 22:40.
Kommentera
-
Om du kan smälta stumpen till en pärla är det inte 100% fluorocarbon.Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inläggBara för att vara på den säkra sidan så gjorde jag en till knut över huvudlinan med stumpen och smälte stumpen så det blev en liten pärla.
Kommentera
-
Har ingen aning vad det är som är på rullen i såna fall men det står Fladen Fluorocarbon Maxximus på förpackningen, köpt för några dagar sen i en fiskebutik i Lund.Ursprungligen postat av stefan1 Visa inläggOm du kan smälta stumpen till en pärla är det inte 100% fluorocarbon.
Kan det möjligen vara så att det är en hybridlina? Dvs att det är en FC-coating på vanlig nylon?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav DonosoLägger upp en bild på min 6500 Pro Rocket. Använde den tidigare till torskfiske i Öresund, men när det...1 Foto
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-07-14, 15:30 -
-
av ToolazyTja.
har denna rullen fick den av en bekant för kanske 15år sedan
jag fick även med 2 flugspö...5 Foton-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-07-12, 09:00 -
-
Svar till Fråga om gammalt träspö.av Jimmbalaiah3 Foton
-