Vad är eran Go To-knut för tafsar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är eran Go To-knut för tafsar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är eran Go To-knut för tafsar?

Tjena tjena.

Har suttit dom senaste 4 timmarna och prövat olika knutar för slittafsen som jag ska ha tills havsfisket.
    Har Fladen Fluorocarbon 1,0mm som knyts fast i ett lekande, sedan fäster jag min braidlina på lekandet och den knuten som känns bäst fär FCn just nu är en "Figure 8 knot" https://www.youtube.com/watch?v=wX_0Io9ZJPM , det enda som oroar mig är att även fast jag håller fast lekandet med polygrip och drar åt med all min styrka så känns knuten inte helt 100 och jag är rädd att den kommer börja glida. Man kan ju bränna stumpen så det blir en liten "kula" som stoppknut och sätta en droppe superlim men hade varit skönt att hitta en knut som sitter som berg från början.

Kör ni på någon annan knut som ni kan rekommendera eller är det jag som är nojjig här?

Som ni ser på bilderna så är knuten så tight som det går att få den.

Click image for larger version

Name:	20171114_020517.jpg
Views:	1
Size:	338,3 KB
ID:	1854475 Click image for larger version

Name:	20171114_020409.jpg
Size:	415,0 KB
ID:	1854477 Click image for larger version

Name:	20171114_020444.jpg
Size:	358,8 KB
ID:	1854476]
    Senast ändrad av simonoscekman; 2017-11-14, 22:27.

Provdra din knut hemma några gånger så får du nog kvitto på tillförlitligheten...

Annars använder många sportfiskare på varmare breddgrader en FG-knot för att dra samman flätlina med tjockare FC-tafs, ska vara riktigt bra.
    https://www.netknots.com/fishing_knots/fg-knot Finns som sagt många sätt att knyta den på, googla gärna, inkl you tube för en variant som passar dig!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Annars använder många sportfiskare på varmare breddgrader en FG-knot för att dra samman flätlina med tjockare FC-tafs, ska vara riktigt bra.
      https://www.netknots.com/fishing_knots/fg-knot Finns som sagt många sätt att knyta den på, googla gärna, inkl you tube för en variant som passar dig!
      Jo jag såg ganska många som rekommenderade FG-knuten, har inte hunnit testa den då jag gärna vill ha med ett lekande mellan braid och FC men ska göra ett försök att knyta den o se hur det blir.

Tack för tipset.

Kommentera

Jag brukar använda "double barrel crimps" för att pressa en ögla i ena änden på fc/mono, andra änden ansluter jag till huvudlinan med en FG-knut. Dessa tafsar blir väldigt slanka och eleganta. Det är inga problem att veva in tafsen i toppöglan heller.

Vid spinnfiske brukar jag använda BFT Stay-Lok eller Darts Secure Snap, lekande använder jag sällan. Vid havsfiske så använder jag Daiwa Twistbuster, vid vertikal- och jiggfiske så använder jag BFT Fastach.

Fluorocarbon har en tendens att vara väldigt styvt och friktionskänsligt, därför föredrar jag att pressa istället för att knyta. Det går bra att knyta om man fuktar väl, men jag tycker att knutarna blir väldigt tjocka när man går upp i dimension. Vid tunnare dimensioner, under 0,8mm, så använder jag gärna någon form av "hard mono" från Climax eller Rovex. Dessa har väldigt bra nötningstålighet och går utmärkt att knyta.
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Nu har jag suttit i lite över 2h och lärt mig FG-knuten och har fått alla varv med flätlina att sitta riktigt tight och måste verkligen säga att det är en helt sjuk knut! Skulle aldrig tro att det kunde funka så här bra utan lekande, testdrog med rejäla handskar och drog så pass hårt att jag fick sluta pga att den skar in så hårt. Grymt imponerad.

Nu är del 1 löst, dvs knuten mellan braid och FC. Frågan nu är ju hur man ska fästa FC:n i lekandet? Hade tänkt köra ett lekande sen en fjäderring som jag sätter jiggen eller pilken i. Kan ju köra på Figure 8 men känns som att den är lite för lös med den här linan. Vill helst kunna göra knuten utan verktyg, därför jag blev så intresserad av just Figure 8 men om ni har nå förslag på liknande knutar så skulle det uppskattas grymt mycket.
          Eventuellt så får man köpa annan lina som är mjukare så att knuten pressar ihop sig själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inlägg
            Nu har jag suttit i lite över 2h och lärt mig FG-knuten och har fått alla varv med flätlina att sitta riktigt tight och måste verkligen säga att det är en helt sjuk knut! Skulle aldrig tro att det kunde funka så här bra utan lekande, testdrog med rejäla handskar och drog så pass hårt att jag fick sluta pga att den skar in så hårt. Grymt imponerad.

Nu är del 1 löst, dvs knuten mellan braid och FC. Frågan nu är ju hur man ska fästa FC:n i lekandet? Hade tänkt köra ett lekande sen en fjäderring som jag sätter jiggen eller pilken i. Kan ju köra på Figure 8 men känns som att den är lite för lös med den här linan. Vill helst kunna göra knuten utan verktyg, därför jag blev så intresserad av just Figure 8 men om ni har nå förslag på liknande knutar så skulle det uppskattas grymt mycket.
            Eventuellt så får man köpa annan lina som är mjukare så att knuten pressar ihop sig själv.
            Denna knut använder yrkesfiskare när de knyter 16/0-20/0 cirkelkrokar på långrevar med 2-3mm monolina.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
              Denna knut använder yrkesfiskare när de knyter 16/0-20/0 cirkelkrokar på långrevar med 2-3mm monolina.
              Exakt den där använder jag, men ditt sätt att slå den var ju helt överlägsen mitt! Tack!!!

Har aldrig haft problem med denna knut. Ej heller med FG knuten som jag kör i andra änden av mina tafsar. Kör 0,95-1,2 mm fluoro och 0,36 PP.

Kommentera

Jag har alltid använt grinnerknuten, men jag vet inte riktigt hur det är när dimensionen är lite grövre.

Kommentera

Perfect loop slår jag ett slag för.
                  Betydligt bättre än alla jag testat och denna självklämmer inte av FC/Nylonen när man belastar knuten.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag tycker generellt illa om att knyta och extra illa om att knyta stel FC, palomarknuten är den enklaste om man vill ha dubblerad lina men f-n så svår att dra åt. Köper färdiga tafsar i FC till gädda men för borre knyter jag med BFT fast tach och för gös med svivel och hake utan lekande. Kan man inte outsourca skiten på nåt sätt..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11