Ram mount - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ram mount

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ram mount

    Har använt C kulan till lite av varje för att bla hålla spöna på lite udda ställen på båten.

    Kan inte säga att jag varit imponerad. Tom lite besviken på vad C kulan klarar. Tänkte att jag ger dem en chans till med D kulan.

    DET var skillnad det Den känns verkligen som det skulle vart från början. Gedigen, stark och klarar att man stöter till grejorna utan att det flyttar på sig.

    Något åt det lite kostbarare hållet. Men där det löser ett problem så är det grejen.

    Klart imponerad och därmed nöjd
    __________________________________________________ _____________________________

    Covfefe

  • #2
    Ok,.

    Själv använder jag c storleken till lite allt möjlig i min båt,
    typ allt jag kommit på?!

    Och jag upplever inga problem att den ändrar läge.

    Har två 7” skärmar på långa armarna b la, sen mobiltelefonhållare, fäste/stöd för elmotorns ’huvud’ vid relingen.
    Och till o med som givarfäste till prickskytte givarstången funkar c-kulan tycker jag.

    Kommentera


    • #3
      Japp, den funkar den med, men inte så bra jag velat ha dem. Ett rejält slag i båten så har grejorna stått lite hur som haver. Var nära att bryta ett spö för mig då det stack ned i vattnet efter en liten luftfärd.

      Det verkar det som att D kulan fixar men jag har inte haft den ute i ruffare väder ännu så den disclaimern har jag. Verkar dock osannolikt med tanke på grovleken på grejorna.
      __________________________________________________ _____________________________

      Covfefe

      Kommentera


      • #4
        visst är D-kulan mycket stadigare....men satan så mycket "kladdigare" det blir med D-storleken jämfört med C...
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          visst är D-kulan mycket stadigare....men satan så mycket "kladdigare" det blir med D-storleken jämfört med C...
          Håller med. Hade inte själv använt D om jag hade 15 fästen i båten. Har grejorna som problemlösare och då blir det lite mer ok. Men denna gång så blir det för att hålla Navigatorn på plats så det lär den ju klara enkelt.

          Kommer nog inte sätta på C kulan igen för spöna. Väntar in deras aluskena istället. Håller ju på att fixa till min nya båt och då vill jag komma mer rätt med den än vad jag lyckades med den förra.
          __________________________________________________ _____________________________

          Covfefe

          Kommentera


          • #6
            D är ju grymt och det skulle nog kunna vara en modell mellan C och D med tanke på skillnaden.

            B funkar ju till mobiltelefon på ett par hekto. En surfplatta på halvkilo är C att rekommendera helt klart.

            Ekolod 7 tum på C om det är korta armen men gränsfall, de rör sig i mitt tycke för mycket.
            9 tum och uppåt är inget under D.

            Men priserna är löjliga. Bara ram mount och skenor med fästen är runt 20.000:- i båten nu och då har man hållt igen.
            Alumacraft så klart!

            Kommentera


            • #7
              jag har c-kula med 15cm arm på min garmin echomap 92. Det funkar hur bra som helst. å då är den monterad i stort rakt ut åt sidan. kört i gäss i 15 knop(min båt gör bara 18 knop) och lodet sitter kvar.... Kan ju vara ojämn kvalitet? Jag tänker om det inte funkar under d-kula med något över 7-tum, enligt Tybling.
              http://mortasfiske.blogspot.com

              Kommentera


              • #8
                Kör med 7 tums humminbird 800 serie som gäst-lod i c-kula till vertikalfiske.

                Klart den sitter kvar och skulle göra 4 av 5 fiskare nöjda. Sen kör jag 3 större lod på D-kula och kört D i 5 år.

                De sitter riktigt bra. C kulan sitter inte lika bra och tillåts svaja liter mer.

                Mitt gäst-lod sitter garanterat kvar i full fart i årets storm men fortfarande lite för svajigt i min smak när den står rakt ut från fäste.

                Ska tillägga att jag har bilder utlagda på när de sitter i alumatracken och då spelar det ingen större roll då fästet i sig är lite svajande men gäller även på kula skruvad rakt i båten. När de sitter på relingsklämman skruvar jag bort den vid trailande och det är inget som används hela tiden.

                Fasta lod = D
                Alumacraft så klart!

                Kommentera


                • #9
                  Hmmm jag har satsat på C-kulor runtom på kajaken men jag tror det kommer funka.
                  Jag har ju inte samma farthunger som ni med planande båtar har liksom och studsar ju inte omkring lika mycket. Jag tycker HDS 9orna sitter stadigt på dom långa armarna (20cm tror jag?) som står nästan rakt ut horisontellt.
                  Lite mer tveksam angående spöhållarna där RAM ju har C kula fästen i botten. Både positivt o negativt att dom kan flexa lite. Har alla mina spön fästa med säkerhetsrem i alla fall när jag trollar eller inte fiskar aktivt med ett spö. Jag får om detta funkar helt enkelt. Jag har varit tvungen att spänna vreden rejält men då verkar det sitta hyfsat.
                  Funderade på fasta hållare men himla smidigt att kunna strippa av alla hållare vid längre transporter så jag kör så här nästa säsong o hoppas på det bästa.

                  Kommentera


                  • #10
                    Testat idag i lite krabb sjö och några mindre luftfärder. Navigatorn sitter som gjuten ivf. Vart förövrigt premiärturen med nya båten och fick inte varva över 3000rpm nu första timman. Räckte till ca 25knop i busvädret.

                    Den kommer nog röra på sig vid 6500Rpm misstänker jag

                    Vid närmare eftertanke måste jag sett fel på hastigheten.. Den verkar omöjlig.. Var ju inte det som var syftet med den övningen då jag var ute med båten....
                    Senast ändrad av Dominator91; 2018-01-02, 13:14.
                    __________________________________________________ _____________________________

                    Covfefe

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 112 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X