Rebelcell Litium 50Ah batteri vs 105Ah maringel. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rebelcell Litium 50Ah batteri vs 105Ah maringel.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rebelcell Litium 50Ah batteri vs 105Ah maringel.

Hej!

Funderar på att köpa ett Rebelcell 50Ah för att ersätta mitt nuvarande, svintunga, 105Ah gelbatteri.

Batteriet ska kunna driva min takbåt under en heldag på sjön. Kör en Minn Kota Traxxis 55 på en Pelican Intruder.

Detta har mitt 105Ah batteri klarat galant men jag börjar tycka vikten är för brutal för att kånka genom skog&mark.

Enl Rebelcell ska deras 50Ah ge lika mkt kräm som mitt 105Ah.

Vad är era erfarenheter kring detta? Orkar Rebelcells 50Ah batteri ersätta mitt 105Ah.

Skitfiske!

Jagr ingen early adopter som kör det senaste och dyraste men att släpa 105Ah gel genom skog är ju ett gott argument för att byta batteriteknik...

Känner inte till Rebelcell med de har säkert nöjda kunder så länge batterierna håller... En liten fundering - hur ofta tömmer du ditt 105Ah batteri mer än 50%?

Jag antar att Rebelcells jämförelse 50=105 bygger på att det senare batteriet töms till 50 % DOD, en gängse rekommendation för våta batterier. Om du ofta kör ditt nuvarande batteri ned till 60-70 % DOD så har du sannolikt tagit ut mer energi än vad ett Rebelcell 50Ah innehåller. Kanske borde du i så fall ha minst 60-70Ah Li-ion?

Kommentera

Jag kan inte svara på om vad som är klokast val till din elmotor men däremot har jag ett 18 ah rebellcell till mitt lowrance elite ti 5 och batteriet räcker snuskigt länge och verkar hålla vad som lovas i batterikraft. Återstår och se hur batteriet presterar om några år men än så länge är jag väldigt nöjd och dess låga vikt är fantastiskt!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Jagr ingen early adopter som kör det senaste och dyraste men att släpa 105Ah gel genom skog är ju ett gott argument för att byta batteriteknik...

Känner inte till Rebelcell med de har säkert nöjda kunder så länge batterierna håller... En liten fundering - hur ofta tömmer du ditt 105Ah batteri mer än 50%?

Jag antar att Rebelcells jämförelse 50=105 bygger på att det senare batteriet töms till 50 % DOD, en gängse rekommendation för våta batterier. Om du ofta kör ditt nuvarande batteri ned till 60-70 % DOD så har du sannolikt tagit ut mer energi än vad ett Rebelcell 50Ah innehåller. Kanske borde du i så fall ha minst 60-70Ah Li-ion?
        Du har helt rätt. Tänkte skriva saker men det behövs inte mer än att säga: Ja.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Litium ska du satsa på, rebelcell är bra men lite väl dyrt.
          Hade köpt detta batteri istället

Kommentera

Jag skulle säga att jag tömmer det ordentligt varje tur i takbåten, max 10% kvar men när det används till Terrovan är det mer än 50% kvar.
            Så till Terrovan kommer ett 50Ah räcka utan problem - det är till takbåten jag är lite orolig.

Har inte sett 60-70Ah litium på svenska marknaden, har du nån länk?

Har förstått att det finns 3 olika celler i litiumbatterier och de jag behöver är LifePo4 - de ger inte lika mkt kräm som cellerna i Rebels batterier och då minskar risken för att bränna ut elmotorerna. Som jag förstått det.

Har tittat på Upplevs batterier och snackat med Jonas, han hade bra koll och lutar åt ett av deras batterier.

Kommentera

Det där verkar ju perfekt - men med postmords nya direktiv med moms o allt vad det är blir det väl inte så mkt billigare?

Kommentera

Om du ofta tar 80-90 % av 105 Ah med takbåten så lär 60 Ah LiFePO4/LiFeYPO4
                inte förslå en hel dag...

Verkar dyrt/besvärligt med LiFePO batterier, vad ska man tro...? https://www.maringuiden.se/forum/top...po4-för-båten/

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                  Litium ska du satsa på, rebelcell är bra men lite väl dyrt.
                  Hade köpt detta batteri istället
                  https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-bat...LP12V60AH.html
                  Hej

Det tillkommer moms på priset från ev-power..

Jag köpte från https://www.bootsmotoren4you.de/Lithium-batteries 90Ah + laddare och batterivakt. Jag fick 20A laddaren istället för den som visas i paketet. Det tog 3 dagar så låg paketet här.

// T

Kommentera

I teamet har vi de siste 1-2 årene brukt Lithiumbaserte batterier fra Abat, Scanbatt og Topband i teamet. Det er fortsatt for tidlig å si noe om levetiden, men ellers er det bare å si at vi er imponert. Lav vekt, mindre volum, liten risiko for lekkasje, rask oppladning og høy utladningskapasitet. Jeg har kjøpt mitt siste blybaserte batteri som forbruksbatteri, som startbatteri har fortsatt blybatterier (da som AGM) en misjon siden de holder bedre på spenningen ved lave temperaturer.

Umiddelbart høres det ut som du bør ha minst 70Ah. Som du har erfart er det ikke så mange varianter på markedet mellom 50 og 100, mens det er mange opp til 50 og mange fra 100 og oppover. Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg kjøpt 100Ah, delvis for å få lang levetid på batteriet. Lithiumbaserte batterier slites også, særlig hvis de "superlades", dvs lades hardt. det kan derfor være lurt å ha litt ekstra Ah å gå på så batteriet fortsatt passer til ditt bruk etter å ha tapt de 20-30% kapasitet det sannsynligvis vil tape på de neste 3-5 årene sånn omtrent. (Og ikke lad batteriet hardt ved mindre du absolutt må.)

Batterier på 100Ah vi i TC har erfaring med og mener vi kan stå inne for:

Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 355 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson