digitalvåg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

digitalvåg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Flode:

Joo så är det nog, men endå. Jag har aldrig riktigt förstått vitsen riktigt, men det är jag...

Kommentera

Ursprungligen postat av Edling
      Flode:

Joo så är det nog, men endå. Jag har aldrig riktigt förstått vitsen riktigt, men det är jag...
      Jag håller med, de små grammen spelar ingen roll eftersom ev. skit på fisken, en vattendropp extra o.s.v inte spelar ngn roll.
      sigpic

Kommentera

Jag måste passa på att varna för saltervågen. Jag köpte en för en vecka sen och har troligtvis missat mitt årsbästa pga den. Väger fisken 2 kg visar vågen 2 - 300 gram för lite. En femkilosvikt väger 4,1 kilo enligt saltervågen!
        !!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Arnenym
          Jag måste passa på att varna för saltervågen. Jag köpte en för en vecka sen och har troligtvis missat mitt årsbästa pga den. Väger fisken 2 kg visar vågen 2 - 300 gram för lite. En femkilosvikt väger 4,1 kilo enligt saltervågen!
          Byt den, måste vara ett felaktigt ex.

Har två stycken sen ett antal år och var på väg att köpa nytt (fick för mig att fjädern inte skulle hålla i all evighet), testade dom dock och det visade sig att dom fortfarande visade riktigt.

Så, normalt så skall dom fungera.

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av VectoR
            Har en Ron Thompson Zenso Scale. Funkar mkt bra och är godkänd för storfiskreg (tror jag iaf). Nackdelen är att den inte är vattentät. 399:- @ Havsfiskecenter.

Har både en Ron Thompson Zenso Scale och en Electro Samson det skiljer rätt mycket på vad dessa vågar visar på samma fisk och samma fångstnät. Det verkar vara så att Ron Thompson visar för liten vikt på fisk under ca 5-6 kg.

// Ivman

Kommentera

Ursprungligen postat av Edling
              Men keff, du fårstår att dom aldrig kan stämma som väger nästan varje gram upp till 20kg.. nee, köp dig en vanlig samson. Tänk när du tar en id sen och vågen stannar på 2698g, vet du hur jobbigt det blir?
              den väger på 10 gram, så den avrundar väll till 2700 då=)
              Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
                Byt den, måste vara ett felaktigt ex.

Har två stycken sen ett antal år och var på väg att köpa nytt (fick för mig att fjädern inte skulle hålla i all evighet), testade dom dock och det visade sig att dom fortfarande visade riktigt.

Så, normalt så skall dom fungera.

/D
                Pratar du om den lilla saltern-fjädervågen nu? Det har jag en som fungerar utmärkt! Fast det börjar bli svårt att se skalan. Därför tänkte jag slå till med en digitalvåg den här gången,, men tji...
                !!!!!

Kommentera

Pratar du om den lilla saltern-fjädervågen nu? Det har jag en som fungerar utmärkt! Fast det börjar bli svårt att se skalan. Därför tänkte jag slå till med en digitalvåg den här gången,, men tji...
                  Nej, den lille är inte det minsta pålitlig (enligt tester och från en i bekantskapstesten), men så är den inte heller godkänd för storfiskregistreringen. Så var det den du menade så bortse från svaret. Men om jag förstod dig rätt enligt ovan så har du en sån som fungerar bra?!?

Jag svarade utefrån stora (mest sålda) varianten (som finns i 1, 2, 5, 10, 15, 20 & 25kg). Dessa är normalt bra och skall inte på långa vägar visa lika fel som det du berättar. Den digitala varianten skall vara ännu mer exakt enligt tester som gjorts. Vann väl senaste tidningstesten tror jag.

Så, om det är stora fjädervågen alternativt digitalaren som visade så pass fel så har du antagligen fått ett måndagsex och det bör bara vara att lämna tillbaka den.

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
                    Nej, den lille är inte det minsta pålitlig (enligt tester och från en i bekantskapstesten), men så är den inte heller godkänd för storfiskregistreringen. Så var det den du menade så bortse från svaret. Men om jag förstod dig rätt enligt ovan så har du en sån som fungerar bra?!?

Jag svarade utefrån stora (mest sålda) varianten (som finns i 1, 2, 5, 10, 15, 20 & 25kg). Dessa är normalt bra och skall inte på långa vägar visa lika fel som det du berättar. Den digitala varianten skall vara ännu mer exakt enligt tester som gjorts. Vann väl senaste tidningstesten tror jag.

Så, om det är stora fjädervågen alternativt digitalaren som visade så pass fel så har du antagligen fått ett måndagsex och det bör bara vara att lämna tillbaka den.

/D
                    Nu börjar det bli ordentligt förvirrat!
                    Det är den lilla salter digitalvågen som slår fel! Tråden handlar ju om digitalvågar!
                    Min supersamson och även lilla fjädersaltern visar exakt vikt!
                    Men dom är slitna så man ser inte skalan ordentligt om man är gubbe med svaga ögon!
                    Jag ska lämna tillbaka den!
                    !!!!!

Kommentera

Nu börjar det bli ordentligt förvirrat!
                      Det är den lilla salter digitalvågen som slår fel! Tråden handlar ju om digitalvågar!
                      Min supersamson och även lilla fjädersaltern visar exakt vikt!
                      Men dom är slitna så man ser inte skalan ordentligt om man är gubbe med svaga ögon!
                      Jag ska lämna tillbaka den!
                      Sorry, glömde bort att det stod digitalvåg i rubriken. Tog från början givet att det var en SuperSamson fjädervåg, alternativt en Electro Samson eftersom båda dessa kommer från Salter. (Många jag känner inkl mig själv brukar lite slarvigt kalla SuperSamson för Saltervågar.)

Men nu så letade jag lite på nätet och hittade en digital våg för omkring 5-600 kr och denna har enbart namnet 'Salter-våg' alternativt Pocket ElectroSamson - upp till 10kg. Denna vet jag inte det minsta om, förutom att det är en av dem som är godkänd för svenska rekord på gädda, asp, karp m fl. Dock efter insändande för kontrollvägning. Håkan Brugård har visst testat enligt artikel i sportfiskarna.

Så... jag har med största sannolikhet missuppfattat och pratat om fel våg... Sorry!

/D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson