Pimpad kajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpad kajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpad kajak

Har äntligen fått ihop lite bilder på min kajak för de som är intresserade.

Kajaken är en s.k. Sit-On-Top av typen Extreme från Malibu Kayaks. Efter att ha letat i mer än ett halvår efter ett sätt att få tag på just den här typen utan att det kostade en arm och ett ben dök det plötsligt upp en Svensk generalagent .

Kajaken är i sitt grundutförande tämligen rudimentär så det finns gott om möjligheter att pimpa till den (och spendera ännu mer pengar...). Till att börja med satte jag på ett par knapar (Biltema) i fören. Utan knapar är det ingen båt. Därefter blev det ett enkelt arrangemang med gummilina på sidan så att det går att hänga upp paddeln då man är upptagen med att drilla rekordfiskar .

Det som tog längst tid att få till, men det som också var roligast, var monteringen av ekolodet (Eagle FishEasy 240) med tillhörande blyack (Biltema). Det första problemet var att se till att batteriet inte utsattes för vatten. Lösningen blev en plywoodlåda som tätats med silicon och lackats både utvändigt och invändigt. I lådan fick jag också plats med en marin säkerhetsbrytare som jag fått av min polare Braddley i La Jolla/San Diego. Det är inte helt ovanligt att det blir kortis i spänningsmatningen och det är inte helt vanligt att man har med sig reservsäkringar ute på sjön så en automatbrytare är att föredraga. Lådan har jag spännt fast inne i kajaken så det är lätt att plocka ut acken då den behöver laddas. Beräknad kontinuerlig drifttid är mer än ett dygn.

Själva ekolodet är monterat på en bit lackad plywood som sedan skruvats fast i kajaken. Med detta arrangemang behöver jag bara borra upp nya hål i träbiten (och inte kajaken) i fall man vill utöka instrumenteringen - varför man nu skulle vilja göra det

Givaren tänkte jag först klistra fast på bottens insida men efter lite diskuterande med Brad blev det inte så. I stället skaffade jag en rörformad bit mjuk skumplastisolering av den typ som värmeledningar isoleras med. Jag skar av en ca 5 cm tjock bit i änden som klistrades fast med ena öppningen nedåt på kajakens insida. När det är dags att åka ut trycker man bara ner givaren i det vertikala röret och fyller på med en halv deciliter vatten och vips har man alldeles en ekolodspool . Funkar utmärkt.

På Biltema hittade jag också en kanotkärra som är himla praktisk när det gäller att transportera sig den sista biten till vattnet.

Än så länge har jag bara satt på två spöhållare. Främsta anledningen är att jag måste få till surrningen av all utrustning på ett snyggt sätt innan det får plats fler spön. Som det flesta garanterat redan vet har det offrats en hel del till Poseidon och en roll med en kajak kan bli väldigt dyr om man inte vidtager vissa åtgärder.

Lite annat smått och gott är att jag satt på två ytterligare luckor för att bättre komma åt och kunna utnyttja den väl tilltagna innervolymen.

Tja, det var allt så här långt. Håller som bäst på med att skaffa mig rutin på det hela och få trollingsläpet att fungera men nästa April-Maj då djä...ar ska jag bli surfa efter både Öring och Röding i Vättern och Sommen
    Bifogade filer
    Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Riktigt nice..... blir imponerad!
    Skitfiske på er!

Kommentera

Snyggt Men herregud, en grov gädda och du ligger risigt till. Hur lätt är det at kapsejsa.. ??

Kommentera

riktigt nice :P med bärshållare bredvid lodet

Kommentera

Ursprungligen postat av _bagarn_
          Snyggt Men herregud, en grov gädda och du ligger risigt till. Hur lätt är det at kapsejsa.. ??
          Det kan bli lite körigt med en grov gädda men går det att fiska haj från kajak så fungerar det säkert också med en gädda modell större.

Visst går det att välta men då får man jobba för det. Allmän klantighet kan också hjälpa. Flertalet av de fiskekajaker som finns används flitigt vid havsfiske så stabiliteten är inget problem.

/Nilsie

Kommentera

Ursprungligen postat av hmm
            riktigt nice :P med bärshållare bredvid lodet
            Den är ovärderlig

/Nilsie

Kommentera

Jag kan bara föreställa mig om hur härligt det kommer vara att glida fram på den där i soluppgången en tidig sommarmorgon. Det enda som låter är ett lite lagom skvalande och sedan ett plötsligt tjut från en av - eller gärna båda - rullarna. Fan vad gött.

Kommentera

ljumma sommarkvällar är ju en fröjd att fiska i med den där maskinen men vad tål ekipaget av snöblandat regn, 8 sekundmetar från sidan och isiga stenar längs stranden? Hur mår ”den lille baddaren” då?
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
                  ljumma sommarkvällar är ju en fröjd att fiska i med den där maskinen men vad tål ekipaget av snöblandat regn, 8 sekundmetar från sidan och isiga stenar längs stranden? Hur mår ”den lille baddaren” då?
                  Frågan är om man ger sig ut i en kajak under sådana förhållanden över huvud taget. Självbevarelsedriften tror jag säger ifrån ganska snabbt, eller vad tror du?

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
                    Det är vid sådana tillfällen man kan ge utlopp för sin eventuella önskan att vara macho

Faktum är att håller sig temperaturen bara på plussidan går det bra med våtdräkt, handskar, skor och ylleluva. Sedan kan man dra på sig ett fleeceställ eller liknande utanpå för att dämpa avkylningen från vinden. Det finns ett utmärkt ställ av märket Mysterioso och om det är någon som vet om det säljs i Sverige så hör av Er.

Rörligheten blir inte alls så begränsad som man skulle kunna tro och våtdräkten är givetvis inget måste. Dock är det himla bra att ha i fall kajaken skulle välta. Välter man inte blir det en torr och varm fisketur. Sedan är kajak kanske inte den bästa farkosten för västkustfiske under November månad .

/Nilsie

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13