Har äntligen fått ihop lite bilder på min kajak för de som är intresserade.
Kajaken är en s.k. Sit-On-Top av typen Extreme från Malibu Kayaks. Efter att ha letat i mer än ett halvår efter ett sätt att få tag på just den här typen utan att det kostade en arm och ett ben dök det plötsligt upp en Svensk generalagent
.
Kajaken är i sitt grundutförande tämligen rudimentär så det finns gott om möjligheter att pimpa till den (och spendera ännu mer pengar...). Till att börja med satte jag på ett par knapar (Biltema) i fören. Utan knapar är det ingen båt. Därefter blev det ett enkelt arrangemang med gummilina på sidan så att det går att hänga upp paddeln då man är upptagen med att drilla rekordfiskar
.
Det som tog längst tid att få till, men det som också var roligast, var monteringen av ekolodet (Eagle FishEasy 240) med tillhörande blyack (Biltema). Det första problemet var att se till att batteriet inte utsattes för vatten. Lösningen blev en plywoodlåda som tätats med silicon och lackats både utvändigt och invändigt. I lådan fick jag också plats med en marin säkerhetsbrytare som jag fått av min polare Braddley i La Jolla/San Diego. Det är inte helt ovanligt att det blir kortis i spänningsmatningen och det är inte helt vanligt att man har med sig reservsäkringar ute på sjön så en automatbrytare är att föredraga. Lådan har jag spännt fast inne i kajaken så det är lätt att plocka ut acken då den behöver laddas. Beräknad kontinuerlig drifttid är mer än ett dygn.
Själva ekolodet är monterat på en bit lackad plywood som sedan skruvats fast i kajaken. Med detta arrangemang behöver jag bara borra upp nya hål i träbiten (och inte kajaken) i fall man vill utöka instrumenteringen - varför man nu skulle vilja göra det
Givaren tänkte jag först klistra fast på bottens insida men efter lite diskuterande med Brad blev det inte så. I stället skaffade jag en rörformad bit mjuk skumplastisolering av den typ som värmeledningar isoleras med. Jag skar av en ca 5 cm tjock bit i änden som klistrades fast med ena öppningen nedåt på kajakens insida. När det är dags att åka ut trycker man bara ner givaren i det vertikala röret och fyller på med en halv deciliter vatten och vips har man alldeles en ekolodspool
. Funkar utmärkt.
På Biltema hittade jag också en kanotkärra som är himla praktisk när det gäller att transportera sig den sista biten till vattnet.
Än så länge har jag bara satt på två spöhållare. Främsta anledningen är att jag måste få till surrningen av all utrustning på ett snyggt sätt innan det får plats fler spön. Som det flesta garanterat redan vet har det offrats en hel del till Poseidon och en roll med en kajak kan bli väldigt dyr om man inte vidtager vissa åtgärder.
Lite annat smått och gott är att jag satt på två ytterligare luckor för att bättre komma åt och kunna utnyttja den väl tilltagna innervolymen.
Tja, det var allt så här långt. Håller som bäst på med att skaffa mig rutin på det hela och få trollingsläpet att fungera men nästa April-Maj då djä...ar ska jag bli surfa efter både Öring och Röding i Vättern och Sommen
Kajaken är en s.k. Sit-On-Top av typen Extreme från Malibu Kayaks. Efter att ha letat i mer än ett halvår efter ett sätt att få tag på just den här typen utan att det kostade en arm och ett ben dök det plötsligt upp en Svensk generalagent
.Kajaken är i sitt grundutförande tämligen rudimentär så det finns gott om möjligheter att pimpa till den (och spendera ännu mer pengar...). Till att börja med satte jag på ett par knapar (Biltema) i fören. Utan knapar är det ingen båt. Därefter blev det ett enkelt arrangemang med gummilina på sidan så att det går att hänga upp paddeln då man är upptagen med att drilla rekordfiskar
.Det som tog längst tid att få till, men det som också var roligast, var monteringen av ekolodet (Eagle FishEasy 240) med tillhörande blyack (Biltema). Det första problemet var att se till att batteriet inte utsattes för vatten. Lösningen blev en plywoodlåda som tätats med silicon och lackats både utvändigt och invändigt. I lådan fick jag också plats med en marin säkerhetsbrytare som jag fått av min polare Braddley i La Jolla/San Diego. Det är inte helt ovanligt att det blir kortis i spänningsmatningen och det är inte helt vanligt att man har med sig reservsäkringar ute på sjön så en automatbrytare är att föredraga. Lådan har jag spännt fast inne i kajaken så det är lätt att plocka ut acken då den behöver laddas. Beräknad kontinuerlig drifttid är mer än ett dygn.
Själva ekolodet är monterat på en bit lackad plywood som sedan skruvats fast i kajaken. Med detta arrangemang behöver jag bara borra upp nya hål i träbiten (och inte kajaken) i fall man vill utöka instrumenteringen - varför man nu skulle vilja göra det
Givaren tänkte jag först klistra fast på bottens insida men efter lite diskuterande med Brad blev det inte så. I stället skaffade jag en rörformad bit mjuk skumplastisolering av den typ som värmeledningar isoleras med. Jag skar av en ca 5 cm tjock bit i änden som klistrades fast med ena öppningen nedåt på kajakens insida. När det är dags att åka ut trycker man bara ner givaren i det vertikala röret och fyller på med en halv deciliter vatten och vips har man alldeles en ekolodspool
. Funkar utmärkt.På Biltema hittade jag också en kanotkärra som är himla praktisk när det gäller att transportera sig den sista biten till vattnet.
Än så länge har jag bara satt på två spöhållare. Främsta anledningen är att jag måste få till surrningen av all utrustning på ett snyggt sätt innan det får plats fler spön. Som det flesta garanterat redan vet har det offrats en hel del till Poseidon och en roll med en kajak kan bli väldigt dyr om man inte vidtager vissa åtgärder.
Lite annat smått och gott är att jag satt på två ytterligare luckor för att bättre komma åt och kunna utnyttja den väl tilltagna innervolymen.
Tja, det var allt så här långt. Håller som bäst på med att skaffa mig rutin på det hela och få trollingsläpet att fungera men nästa April-Maj då djä...ar ska jag bli surfa efter både Öring och Röding i Vättern och Sommen
Men herregud, en grov gädda och du ligger risigt till.
Hur lätt är det at kapsejsa.. ??
från kajak så fungerar det säkert också med en gädda modell större.
.
Kommentera